Helge Josefsen Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 Jeg har kjøpt "ny" bil. Det er et par ting jeg lurer på. Er det riktig at varmen i speil og bakvindu ikke kan brukes føre det er 6 grader eller kaldere? Skulle ha bort duggen her en dag. Og da dette ikke virket. Ringte jeg selger. Som sa det måtte være så kaldt. Synes det virker litt merkelig. Og punkt 2. Når jeg henta bilen. Kom det opp et varsel om dekktrykk. Selger sa: vi har satt på sommerdekkene i dag. Det kommer seg med litt kjøring. Jeg har prøvd etter beste evne og følge det som står i boka men, får det ikke til. Jeg ser det er to systemer for dekktrykk overvåking. Hvordan kan jeg finne ut hvilket system jeg har? Mvh Helge
Marevan Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 Min 09modell måler dekktrykk med abs-systemet tror jeg. Hvertfall ikke med sendere i hjulet. Det med varmen i ruta har jeg ikke prøvd. Det er skjelden det dugger i vår bil.
Megaoctane Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 dugg på sideruter vet jeg at 212 bilene har en sånn auto greie som slår seg på hvis under en viss temperatur. men bakruta skal kunne brukes ved å trykke varmetråd knappen i dashen. Dekktrykk må du inn på menyen og finne frem til den riktige menyen og trykke ok for å resette.
Helge Josefsen Posted May 29, 2014 Author Posted May 29, 2014 Takker for svar. Jeg har vært inni i menyen og startet dekktrykk overvåkningen men, det virker ikke som han finner noe. Det står at den starter på nytt men det skjer ikke noe. Ja når jeg trykker på knappen til varme. Så lyser det i den men ingen ting skjer. Lurer på om det var et "triks" fra selger. Så garantien ska gå ut før jeg merke at den ikke virker
Beckern Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 Det skal ikke skje noe når overvåkningen er startet på nytt. Feilmeldingen er borte og forblir det til du punkterer eller bytter hjul. Bakurta høres ut som er gåen. Sjekk sikringer og brudd på varmetråd.
Helge Josefsen Posted May 29, 2014 Author Posted May 29, 2014 Ja det er ny bakrute. Etter at noen ville inn i bilen. Trur det ligger der. I følge boka. Så ska det være mulig og lese av trykket som er i dekka. Når det systemet er oppe og går... Men jeg blir usikker. Siden det finnes to systemer på dette. Om jeg ikke har bommet da.. Prøvde også og slippet ut luft av dekket men, fikk ikke noen melding da heller...
Beckern Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 Niks, det er systemet med sensor svjv. ABS basert system kan ikke med noen grad av sikkerhet gi lufttrykket. Ikke har jeg sett det heller. Har man fire hjul med like lekkasje kan man faktisk ende opp med fire flate dekk uten at systemet reagerer. Med sensorer derimot er det jo selvsagt mulig å lese trykk.
Megaoctane Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 Du må kjøre litt med lavt luft trykk i dekket før den reagerer. Legg inn VIN når på bilen din på denne siden, og se eksakt hvilket type utstyr bilen har. http://mbvin.byethost9.com/?lng=en
Helge Josefsen Posted May 29, 2014 Author Posted May 29, 2014 Sorry glemte og skrive det. Tok en liten tur med bilen når det var lite luft. Men det er jo ikke noen krise. Bare jeg som lurer litt. Ja jeg la inn på den siden men, der stoppet det for meg. Jeg fant ikke ut hvem type det var... Om noen har tid og lyst til og fortelle med det. Så er nr Dl 96262
Asbjørn Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 Her er utstyrslista di: 202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN 220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS) 229L GERMANY 249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING 255B No code designation available 260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH 280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB 287 THROUGH-LOADING FEATURE 293 SIDEBAG IN REAR LEFT AND RIGHT 2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY 332B INSTRUMENT CLUSTER LANGUAGE - GERMAN 354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET 386 MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS) 414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION 423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION 440A FABRIC, ELEGANCE 441A FABRIC, ELEGANCE - BLACK / ANTHRACITE 474 DIESEL PARTICULATE FILTER 477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER 527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION 580 AIR CONDITIONER 723U CUBANITE SILVER - METALIC 731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT 808 AEJ 07/1 819 CD CHANGER 873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS 875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM 910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO) 926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY 955 EQUIPMENT PACKAGE ELEGANCE 985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II F211 SERIES PRODUCTION 211 FS COMBI - VEHICLE GA AUTOMATIC TRANSMISSION HA REAR AXLE K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING K13 STEUERCODE FUER SERVICEINTERVALL 25000 KM L LEFT-HAND STEERING M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER M006 POWER OUTPUT VARIANT M010 EVO/VEHICLE UPGRADE ENGINES M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER M646 R4-DIESEL ENGINE OM646 R01 SUMMER TIRES R76 LA 16" 11 SPOKE DESIGN U15 2ND CARGO AREA W/ COMPART. UNDER MAIN FLOOR PANEL V06 SPEED- + LOADINDEX 95W VL FRONT AXLE HALF, LEFT VR FRONT AXLE HALF, RIGHT VIN: WDB2112071B237225 Du har bare den "kjipe" ABS baserte "477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER" og ikke TPS der hver ventil er utstyrt med sensor som overvåker dekktrykket, så du kan følge med på hva trykket er i hvert enkelt hjul. Denne TPS utstyrskoden er forøvrig "470 TIRE PRESSURE MONITOR (TPM)"
Guest 1042 Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 Førstegangsreg i Norge ca 09 eller 10? (Min 08 reg i desember 07 har DL79...) Varme i bakrute og speil fungerte på min forrige dagen da det var rundt 10-12 grader, men måtte slå på bakrutevarmer manuelt for å få varme i speil (fjerne dugg). Varmen i speil går på automatisk når det er kaldt ute om jeg ikke husker feil.
E_S Posted May 30, 2014 Posted May 30, 2014 Like greit å ha det systemet som leser på ABS-sensorene, for da slipper man å bruke avsindige summer på å kjøpe dekktrykssensorer om man skal ha nye felger..
Helge Josefsen Posted May 30, 2014 Author Posted May 30, 2014 Den er regga 11/7-08 mener jeg. Jada like greit og slippe sensorer. Da kan du jo sette dekka der du vil da må jeg få sjekket opp varmen i bakvinduet før garantien går ut. Takker for gode og saklige svar.
Helge Josefsen Posted June 3, 2014 Author Posted June 3, 2014 Da var problemet med varmen fikset. Nytt side speil og koble på kontaktene i bakvinduet så virker jammen alt
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now