Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Jeg har en E280 W210 96 MOD der jeg fikk problemer med EU kontrollen pga at asr lampen lyser.  Ifølge tidligere eier har den lyst i 5-6 år.  Han hadde lest av feilkoder og fikk vite at det var et kretskort som gjorde at lampen lyser.  Airbag skulle visstnok virke som den skulle. Noen der ute som kan bekrefte at dette kan stemme? Eller har noen tips om hva som kan Være galt?  Takker for svar. ...

Posted

Hadde samme på min, der var det bremselysbryteren som var synderen. :) Kostet en drøy hundrings og tok 15 minutter å bytte - bare av med et deksel, klipse ut/inn, på med deksel, ferdig. :)

Posted

Jeg har fått litt annen info om ASR lampa..

Det er flere som mener det sitter en føler i passasjersetet som blir dårlig og gjør at ASR lampa kommer på.

Vistnok så er dette mulig å finne ut av om er feilen hvis airbaglyset ved siden av girspaken lyser også...

Hvorvidt dette kan skje ogås med bremselysbryter vet jeg ikke.

Men på min så lyste den opp kun når noen satt på i krapp sving.. hehehe

Da begynte lampa om at airbag var off også å lyse...  Så fort svingen var ferdig og bilen kjøre "rett" igjen så forsvant lyset, mens varsel ble en stund

Posted

Jeg har ikke airbag lys ved girspaken......men skal prøve og skifte bremselysbryter da dette er det billigste. Har også fått opp feilmeldingen defekt lampe når jeg har bremset (ikke alltid) kan dette ha noe sammenheng med bryteren?

Posted

Det airbaglyset må ha kommet på 99-modellene, for min 98-modell har heller ikke noe airbaglys der..

Bremselysbryteren er todelt - den har to bryterfunksjoner, den ene styrer bremselyset, den andre går til ABS/ASR-systemet. :) Derfor kan den være defekt, men man har ennå bremselys.

Posted

Nå tror jeg man blander ASR og SRS(Airbag).

På den tiden var det ikke så mye de delte feil mellom de to systemene.

Når ESP kom så ble de mer integrert som et sammensatt sikkerhetssystem så feilkoder på ESP, Airbag, girkasse, motor, styring,,, gav feilmelding i hverandres systemer som can feilmeldinger.

Posted

Jeg har det også på en pre-facelift  :D Det er bare en indikator som viser at airbag er avskrudd automatisk når man setter inn en MB barnestol som har dette systemet. Var det aksa det hette, tro?

Posted

Ok, så det er altså SRS (airbag etc.) som lyser, IKKE ASR?

Les av feilkoder på nytt så du får noe litt mer spesifikt enn "et kretskort", så kan man ta det derfra. :)

(Lysende airbag-lampe ble 2'er-feil på PKK fra årsskiftet, til og med 31.12.2013 var det ikke et kontrollpunkt.)

Posted

Tror du skal ta en diagnose sjekk selv for å få avklart hva som er galt.

Det virker litt tatt ut av lufta med å si sensoren foran girstangen.

Der ligger Airbag styreenheten som ikke kan åpnes med krasj sensor integrert, men tror du får en annen feilkode enn sensor feil ved diagnose.

Posted

Om det er sensoren som er integrert i styreenheten hadde jeg kjøpt en brukt styreenhet med sensor fra Ebay (kryr av dem der) og montert, da er det trolig i orden.

Posted

Er det den sensoren foran girspaken du mener? Fant isåfall den på ebay til ca 500kr. Det var den sensoren som kom fram i den diagnosen som ble tatt av tidligere eier, men ble litt i tvil når jeg fikk vite at den ikke kunne byttes.

Posted

Sensoren er integrert i styringsboksen og kan ikke byttes separat, så jeg antar det er det som menes. Nyprisen på denne boksen hos MB er noe så hinsides enhver fatteevne at det ikke er aktuelt for noen å kjøpe med mindre alle tegn til dømmekraft er borte vekk. ;) Det er nok der det ligger, det utsagnet.

Posted

Gjetter på at du må en tur avgårde for å slette feilkoder når den er byttet ihvertfall.. :)

Posted

Bare husk at det er du som tar den avgjørelsen med å gamble på en av mangfoldige mulige feil uten å sjekke.

Normal prosedyre er å konstatere feil og deretter reparere.

Det kan like gjerne være en annen feil.

Men det er opp til deg å gamble.

Har selv aldri sett feil på sensor foran girspaken bli nevnt slik du fremlegger hans forklaring.

Så jeg ville som sagt lest av feilkode før noen tanker om hva som er feil.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...