230ge Posted May 26, 2014 Posted May 26, 2014 heisann, har en 1984modell gelandewagen med 230ge som ikke vil gå som den skal, Har skiftet følgende. bensinpumpe og filter, plugger å pluggkabler, fordelerlokk og rotor. Har også målt bensintrykket og det så greit ut. Har også byttet og prøvd flere bensinpumpe releer. Det som er problemet er at den fusker og vil ikke gå opp på turtall, mistenkte bensinpumpa da den muligens ikke pumpa nokk men den er nå skiftet uten at det ble bedre. Noen som har noe tips til videre feilsøking, er det noen guruer her på k-jetronic?
Alexander Posted May 26, 2014 Posted May 26, 2014 Tipper det er det som kalles Warm Up Regulator. Den regulerer mottrykket i bensinmengdefordeleren og sørger for rikere blanding når den er kald og motsatt. En enkel liten boks, sitter bak, nede under innsuget på venstre side.
230ge Posted May 26, 2014 Author Posted May 26, 2014 Er det noen måte og kontrollere at den er i orden på da? Glemte og skrive at av og til går bilen som den skal på tomgang helt til jeg begynner og kjørre, da fjusker den igjen
OlaNormann Posted May 26, 2014 Posted May 26, 2014 Det er måter å måle den ut på ja. Det er styretrykk og trykk regulator og mengder samt at det skal måles ved forskjellige temperaturer. Det skal også måles variasjon i trykk ved vakum tilførsel til varmkjøringsregulator. Noen varmes opp av strøm og noen av motor temp og kombinert. Hvis du er sikker på at du har sterk nok gnist og bensintrykket er ok ville jeg vippet ut dyser og kjørt de manuelt ved å presse på spjeldet mens pumpa tvangskjører.
230ge Posted May 26, 2014 Author Posted May 26, 2014 Men styres den kaldstarts regulatoren av kjølevæsken. Kan det være noe galt med bimetall fjæren kanskje? Er det bimetall fjæren som sender innpulis til føleren og videre eller er det føleren som mottar strøm/signal? Noen som vet? Skal prøve og bytte kaldstart regulatoren
Alexander Posted May 27, 2014 Posted May 27, 2014 Bimetallfjæra i kaldstartsregulatoren endrer styretrykket til bensinmengdefordeleren. Den får strøm inn på seg, så du kan jo sjekke det også.
230ge Posted June 4, 2014 Author Posted June 4, 2014 Hor mye trykk skal det være i systemet på disse? Målte med manometer og hadde max trykk på 4.5bar tror jeg men når jeg gasset så kunne det dette helt net til 2-2.5 bar. Er det rett eller skal systemet ha konstant trykk på så mange bar hele tiden?
E_S Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Det høres lite ut - sikker på at bensinpumpen er i god form og at bensinfilteret er byttet i nyere tid?
OlaNormann Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Vet ikke hvor du måler, men er det på røret fra pumpe skal det ALDRI være under 4.5 bar på noen K-jetronic, men det normale kan variere etter modell/merke. De fleste ligger på ca 5,men det skal ikke synke ved belastning. Det ligger mange videoer av hvordan måle ut systemet, men første kriterium er å ha et stabilt trykk fra pumpe.
230ge Posted June 5, 2014 Author Posted June 5, 2014 Både pumpe og filter er byttet for ca.3 måneder siden så det er nytt. Men har opplevd at bensin pumpa gir en pulserende lyd? Lurer på om dette kan ha noe med at bensin fordeleren ikke får nokk trykk. Målte fra kaldstarts regulatoren til toppen av bensinmengdefordeleren tror jeg det var. Har også prøvd flere bensinpumpe releer fra flere typer med 230e, fikk vite at så lenge releet var fra E-motor så kunne jeg bruke det. Stemmer dette?
Olaf Posted June 6, 2014 Posted June 6, 2014 Jeg tror det sitter et lite filter/sil i bensininntaket til kaldstartventilen, hvis du har hatt oppe mange andre koblinger kan det hende det ligger noe skitt der. Uansett virker den ventilen bare en kort stund, og skal ikke påvirke motorens gange når den er varm. Her er en god engelsk oversikt over mekanisk K-jetronic. http://www.benzworld.org/forums/r-c107-sl-slc-class/1450844-bosch-k-jetronic-overview.html Et stykke ned i kommentarpostene etter oversikten ligger også en fungerende link til en engelsk versjon av Bosch-presentasjonen av sytemet, Bosch-KJetronic-Fuel-Injection-Manual.pdf Forøvrig: Da du skiftet pumpe, kan slangen fra tank til pumpe ha fått en knekk eller bøy som gjør at den suges flat når pumpa går for fullt? Kan det være andre hindre som gjør at pumpa ikke får nok bensin? (man må begynne med begynnelsen... ) Forøvrig har jeg 230TE med reléproblemer, så jeg også venter spent på å se svaret på det spørsmålet! Med vennlig hilsen, Olaf Vedlagt under er Bosch dignoseark for K-jetronicdiagnoseblatt_k-jetronic.pdf
230ge Posted June 7, 2014 Author Posted June 7, 2014 Skal se over den manualen der, Pumpa sitter rett utenfor tanken vannrett på disse. Er en slange bit på et par centimeter som forbinder de så er ikke noe knekk der desverre, Synes k-jetronic systemet er så tungvindt så er en smule frustrert nå
Olaf Posted June 7, 2014 Posted June 7, 2014 Jeg syntes også det, men etter å ha lest igjennom et par ganger for å få forståelsen av hvordan det virker, falt bitene langsomt på plass. Det er også veldig mye stoff om K-jetronic i forskjellige MB-forum, og også i andre merkeforum, det var mange som brukte K-jetronic. Oftest er den gamle metoden med å føge bensinen fra tanken til dyser, steg for steg, den beste. Jeg synes i likhet med andre at det er merkelig med trykket ditt som varierer, det skal jo ligge konstant fram til mengdefordeleren, hvor overflødig bensin blir sendt tilbake til tanken. Etter at du har kontrollert at pumpen virker som den skal, ville vel jeg begynt med den enheten, hvis alt annet fram til det punket fungerer korrekt, kan det hende at for mye drivstoff sendes i returledningen. Det er fine toleranser mange steder i systemet, så evt. partikler som har fulgt med ved skifte av pumpe/filter kan lage problemer overalt. Med vennlig hilsen, Olaf
230ge Posted June 11, 2014 Author Posted June 11, 2014 Opp, men kan bimetallfjæra ha noe med bensintrykket og gjøre eller styrer den ikke noe slikt i det hele tett? Skal demontere kaldstartregulatoren og se om fjæra er defekt. Så er det ei fjær som sperrer like før returledningen på bensinmengdefordeleren, har forstått det slik at den er shimset for og få justert trykket, skal også demontere og se om den fjæra og kulen er i orden da bilen har stått i 2år. Bilen fungerte og gikk da jeg fikk startet den men begynte sakte og sikkert og fuske etter det.
OlaNormann Posted June 12, 2014 Posted June 12, 2014 Har du konstatert om du har riktig trykk eller ikke nå? Det er flere videoer om hvor du skal koble til mm på YouTube. Du må få konstatert om du har riktig tilførsel og styretrykk. Det som vi gjorde før var å åpne varmkjøringsregulatoren bak hvis trykket var feil. De var da vanskelige kalde. Da kunne man se at det var rust eller seig guffe på akselen inni.
Alexander Posted June 12, 2014 Posted June 12, 2014 Bimetallfjæra i kaldstartsregulatoren styrer bare mottrykket til stemplet i bensinmengdefordeleren. Det er den som sitter på returledningen som styrer trykket og som du bør konsentrere deg om nå.
230ge Posted June 12, 2014 Author Posted June 12, 2014 Er styretrykket jeg målte mellom kaldstartregulatoren og mengdeforfeleren og det var da ujevnt. Målt helt ned til 2-2.5 bar. Har tatt ut og sett på sila som sitter på trykksiden på mengdefordeleren, den virket ganske tett. Prøvde og få den ut men gikk i stykker. satte det sammen og startet den opp. Virket som det var i orden helt til jeg kjørte til kryssetder jeg holdte på ca 50m borte, måtte bare hinke meg tilbake. Skal prøve og starte igjen i morgen for og se om det er slikt bare når den begynner og bli varm.
230ge Posted July 2, 2014 Author Posted July 2, 2014 Sliter med og få lånt utstyr til og måle over trykk på alle punkter, men bytta til orginal coil igjen og da startet den. Men tåler ikke og bli kjørt med da fusker den og stopper til slutt. Demontert og kontrollert dyser at de pisser rett. Sett over warmup regulatoren og demontert og renset den men usikker på om det ble bedre, Har også prøvd og shimse opp returtrykk fjæra uten hel. Har også blokkert egr systemet. Så sliter egentlig bare med at den ikke vil gå under kjøring. Starter på første nykket på nøkkelen.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now