Reinsen Posted May 25, 2014 Posted May 25, 2014 Hei! Jeg har for en tid tilbake lurt frua til å kjøpe en A150, fordi MB er litt mer stas "å kle på seg" enn en Hyundai i10. Det har i grunn gått fint, men nå om dagen vil bilen ikke starte når den er varm. Jeg hører bryterinnslaget (et klikk, samt at bensinpumpe durer litt) til starter, men ingen reaksjon. Følgende virker: Nøkkel/startsperre, bensinpumpe, alle lys i dash, girvelger. Når motor har kjølt seg litt, la oss si en halvtime, starter bilen som om ingenting har skjedd. Når jeg skriver varm, betyr det ikke annet enn normal arbeidstemperatur. Alt virker veldig fint hele tiden, frem til man stopper, slår av og kjøper en is på Statoil. Når den skal startes igjen, vil den ikke. Jeg har testet litt på egenhånd, og finner at jeg får samme lyd (bryterinnslag) når jeg prøver å starte bilen når den står i D, R eller N. Innslaget kommer, men strømmen til startmotoren er brutt (antagelig), og det er jo kjekt på en automat, og sånn skal det være. Min mistanke går til bryteropplegget i girvelgeren, at bilen selv tror den IKKE står i Park når den er varm. Og derfor vil den ikke gi strøm til starteren. Kan de skjulte bryterne i girvelgeren bli påvirket av varme? Det blir jo litt varmt i nærheten av girkassa, mener jeg. Noen kommentarer til dette? Noen som kjenner automatkasse-kjøret på disse bilene? Jeg ser frem til hvilket svar som helst, egentlig, og beklager at jeg ikke har en hvassere modell å få hjelp med. Tidligere har jeg hatt ei bråta forskjellige MB's, så jeg er berettiget litt (bare litt...) kred ) 190 190E E300 T 4Matic E230 C220 C200 CDI A150 MVH Rein Ørbø
tommern57 Posted May 25, 2014 Posted May 25, 2014 Før man begynner å handle deler, hadde jeg sjekka hvor mulig det er å komme til starter. Det er vel en tverstilt og delvis liggende motor på denna? Hvis det er mulig å komme til,ville jeg målt litt spenninger direkte på starter. Batteritilførsel, innslagsspenning og jording Du skrev D, R og P..... Skal ikke være mulig å få start i R
Reinsen Posted May 25, 2014 Author Posted May 25, 2014 Før man begynner å handle deler, hadde jeg sjekka hvor mulig det er å komme til starter. Det er vel en tverstilt og delvis liggende motor på denna? Hvis det er mulig å komme til,ville jeg målt litt spenninger direkte på starter. Batteritilførsel, innslagsspenning og jording Du skrev D, R og P..... Skal ikke være mulig å få start i R Riktig, man skal ikke få start i disse pos., men man får vridd om tenning, og man hører et klikk, type relé-klikk, og heldigvis og selvfølgelig ikke noen reaksjon fra starter. Poenget er at når bilen er varm, og girvelger i P får jeg samme type reaksjon fra bilen SOM OM DEN sto i noe annet enn P. Irriterende liten sak, dette, men jeg undres på om andre har noen erfaring med dette. Får ringe automatservice i morgen. Rein
OleHav Posted February 1, 2023 Posted February 1, 2023 Fant du ut av det? Har samme type bil og sliter med samme problemet
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now