Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var innom BoS igår for å få pris på bytte av nedre bærekuler begge sider på min W 123. De kunne fortelle at dette var en horribel jobb: De hadde ikke noe egnet verktøy og måtte dermed demontere hjulspindelen, og slå kula ut. Det var også stor risiko for å ødelegge tetningene når nye kuler skulle presses på plass. Grunnen til at jeg må bytte bærekuler, er at tetningene har sprukket og at fett tyter ut. BoS anbefalte meg heller å prøve å tette lekkasjen som en midlertidig løsning, men jeg har konstatert at dette ikke er mulig, da tetningsgummien beveger seg sideveis når rattet dreies.

Er det noen som har tips om smarte løsninger her, eller vet om et verksted som har god erfaring med en slik jobb?

PS! Bærekulene er foreløpig uten slakk og slitasje, og det er fortsatt fett rundt dem, men det blir stadig mindre . . .

Posted

Var innom BoS igår for å få pris på bytte av nedre bærekuler begge sider på min W 123. De kunne fortelle at dette var en horribel jobb: De hadde ikke noe egnet verktøy og måtte dermed demontere hjulspindelen, og slå kula ut. Det var også stor risiko for å ødelegge tetningene når nye kuler skulle presses på plass. Grunnen til at jeg må bytte bærekuler, er at tetningene har sprukket og at fett tyter ut. BoS anbefalte meg heller å prøve å tette lekkasjen som en midlertidig løsning, men jeg har konstatert at dette ikke er mulig, da tetningsgummien beveger seg sideveis når rattet dreies.

Er det noen som har tips om smarte løsninger her, eller vet om et verksted som har god erfaring med en slik jobb?

PS! Bærekulene er foreløpig uten slakk og slitasje, og det er fortsatt fett rundt dem, men det blir stadig mindre . . .

Lappe med lappesaker/sykkelslange?

Limet vulker gummi sammen og bør kunne tåle en god del flexing.

Posted

Jeg ville vel innhentet en pris fra flere verksteder, forutsatt at de bekrefter at de har kjennskap til problemet med W123 bærekulene, og har verktøyet.

Hvis du absolutt foretrekker BOS, foreslår jeg en telfonrunde til verksmestrene på BOS-verksteder i andre nærliggende distrikter, det er sikkert noen som har verktøyet.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Utveien blir nok å innhente tilbud flere steder, fordi foringene er for ødelagte til å kunne lappes/repareres. Trenger ikke bruke BoS. Et forstillingsverksted har sikkert også verktøy og kompetanse. Har hatt mye lykke med Nordhagen bil tidligere, og vil høre med dem om de kan ta jobben. Svenskene er også gode. Vurderer også å bytte endeledd og parallellstag samtidig, da jeg ser at foringene her svetter litt.

Posted

En slik fungere i allefall på 124 og VW Caravelle med pressa kuler (tror vi kjøpte den på ebay):

ZZZZZZZZM220_0343.jpg

Synes det er rart verkstedet du snakket med ikke har et verktøy for dette, slegge er jo last resort og er ikke noe som er forenelig med noe merkeverksted, er i allefall min mening

Det er jo slik det skal gjøres:

Posted

Nedre bærekule på W123 sitter i enden av et bøyd stag, inne i en utsparring, og gjør det ekstremt vanskelig å komme til. Se linkene for å se hvor trangt det er.

http://www.nordlichter.org/ksc/gelenk.html

http://www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1669576-lower-ball-joint-separator-w123.html

Her er en link som viser et hjemmlaget vertøy for å presse inn den nederste bærekula.

http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=59565.msg341684#msg341684

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Mercedes må da ha laget et verktøy for å gjøre dette på en folkelig måte. Skal jo ikke forvente at alle BOS-verksted har et hvert spesialverktøy Mercedes har laget liggende. Men da må de jo få det tilsendt fra sentralt hold eller et BOS-verksted som har det. Det er jo slik det fungerer hos ikke merkeverksted, f.eks Mekonomen. Er det noe demontering/montering som krever spesialverktøy får de det tilsendt, og sender det tilbake etter bruk. Dette handler vel mest om å yte litt service...

Posted

Ja, utfordringen ligger i at det er langt trangere enn på f.eks. W 124, slik at man må klemme sammen fjæra og demontere alt rundt slik at hjulspindelen kan fjernes. Dernest kan man starte å jobbe med kula. (Dette fordi bunnen av kula er presset inn i et bærestag langs hjulspindelen, slik at vinkelen er rettet inn i en slags innhuling i hjulspindelen/skjoldet som beskytter bremseskiva på baksiden. Det er heller ikke så enkelt å vippe over en foring fra en annen kule, da foringen er vulket fast i bunn, og ikke festet med stålring eller annet mer håndterlig. Det ser rett og slett ut som "hjemmefikseropplegg"  kan bli i overkant vanskelig.

Enig i at BoS ikke alltid bobler over av serviceinnstilling, og at de burde låne spesialverktøyet (noe de påsto at de hadde en gang i tiden, men som var bortimot ubrukelig på W123, derfor "sleggemetoden") av andre som eventuelt har slikt.

Posted

Hvis du har presset belg går det ikke nei, men neste gang gjør det. Den nye er nok utskiftbar med spennring.

Jeg har hydraulisk verktøy til de bærekulene.

Snakk med SM Produkter. De vet nok hvem som har verktøy i ditt distrikt for enkelt å skifte dem .

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...