Jump to content

Innpress 210 + rulleretning.


Guest Tom Bringsvor

Recommended Posts

Guest Tom Bringsvor

I instruksjonsboken står det at standard innpress er ET37 på en 7" standardfelg.

Øker man felgbredden med en 1/2" tomme (12,7mm.) skal innpresset være ET41.

Økningen blir 4 mm.

 

Jeg har 8" felg så jeg drar den slutningen at innpresset bør ligge på ET45.

 

For at slitasje og belastningsendring i forstilling ikke skal bli "helt på tryne" tror jeg dette er en grei rettesnor.

 

Det jeg mener å si er at i instruksjonsbøkene til de fleste MBér står det eksempler på dette, grei rettesnor når man skal handle felger ved å øke bredden, som de fleste gjør.

 

Var forøvrig på en reklamasjonsrunde her om dagen, etter en punktering i fjor, satte de på dekket feil vei på felgen, (regnet med at de ikke bommer på sånne ting, så jeg sjekket ikke dette) slik at rullerettningen gikk motsatt, dette kjørte jeg med i ca. 4 mnd., merket ikke dette før jeg skulle legge om i helgen.

 

Dette er meget uheldig om man kjører i regnvær, dekket drenerer vannet fremover istedet for bakover.

Link to comment
Share on other sites

I instruksjonsboken står det at standard innpress er ET37 på en 7" standardfelg.

Øker man felgbredden med en 1/2" tomme (12' date='7mm.) skal innpresset være ET41.

Økningen blir 4 mm.

 

Jeg har 8" felg så jeg drar den slutningen at innpresset bør ligge på ET45.

[/quote']

 

Problemet her er at dette ikke står i vognkortet. Om du legger deg på ET45, så vil du endre sporvidden med 16mm. Maks tillatt er 15mm. En annen tin er at du vil flytte felgen veldig langt inn. Felgen vil bygge 12,7mm pluss innpressendringen på 8mm. Da har du felg 20,7mm lenger inn i hjulkassa. Er det plass? er mitt spørsmål da. På min bil så selger BOS et AMG felgoppsett til min som lyder 7,5"x17" foran med ET35 og 8,5"x17" med ET30 bak. Og jeg har også ET37 originalt. Jeg har alltid lært at man skal holde seg nærmest mulig original ET uansett hvor mye bredere felg man monterer. Dette fordi balansen på hjulet vil alltid ligge på samme sted uansett hvor bred felgen er.

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen
Problemet her er at dette ikke står i vognkortet. Om du legger deg på ET45' date=' så vil du endre sporvidden med 16mm. Maks tillatt er 15mm[/quote']

Det finnes vel ikke noen felger som har ET X,5? Det er vel bare hele mm og da blir det max 14mm økning da? Eller 16mm som min er godkjent for. Har ET 49 originalt, og i vognkortet står det at min. innpress er 41. Ergo 16 mm.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tom Bringsvor
I instruksjonsboken står det at standard innpress er ET37 på en 7" standardfelg.

Øker man felgbredden med en 1/2" tomme (12' date='7mm.) skal innpresset være ET41.

Økningen blir 4 mm.

 

Jeg har 8" felg så jeg drar den slutningen at innpresset bør ligge på ET45.

[/quote']

 

Problemet her er at dette ikke står i vognkortet. Om du legger deg på ET45, så vil du endre sporvidden med 16mm. Maks tillatt er 15mm. En annen tin er at du vil flytte felgen veldig langt inn. Felgen vil bygge 12,7mm pluss innpressendringen på 8mm. Da har du felg 20,7mm lenger inn i hjulkassa. Er det plass? er mitt spørsmål da. På min bil så selger BOS et AMG felgoppsett til min som lyder 7,5"x17" foran med ET35 og 8,5"x17" med ET30 bak. Og jeg har også ET37 originalt. Jeg har alltid lært at man skal holde seg nærmest mulig original ET uansett hvor mye bredere felg man monterer. Dette fordi balansen på hjulet vil alltid ligge på samme sted uansett hvor bred felgen er.

 

Er ikke uenig med deg, det står nevnt i vognkortet hva som er "min. innpress" på en definert standard felg, i vognkortet.

 

Jeg trodde jeg hadde blitt klokere, men...

Link to comment
Share on other sites

I instruksjonsboken står det at standard innpress er ET37 på en 7" standardfelg.

Øker man felgbredden med en 1/2" tomme (12' date='7mm.) skal innpresset være ET41.

Økningen blir 4 mm.<klipp>

[/quote']

 

Problemet her er at dette ikke står i vognkortet. <klipp>

Er ikke uenig med deg, det står nevnt i vognkortet hva som er "min. innpress" på en definert standard felg, i vognkortet.

 

Jeg trodde jeg hadde blitt klokere, men...

 

Er det ikke slik at med den riktige dokumentasjonen kan man få godkjent hva som helst? Instruksjonsboken til bilen må da vitterlig være dokumentasjon god nok. (Hvis man ikke møter den største grinebiteren i biltilsynet da...)

Link to comment
Share on other sites

Med riktig dokumentasjon (TUV) trenger du ikke noen godkjenning, eller som mange tror annmerkning i vognkortet. Det er nok å ha med seg dokumentene i bilen. Selv om Satans Biltilsyn helst vil ha 550,- og gjøre seg litt vanskelige...

 

FRA KJØRETØYFORSKRIFTEN:

 

Bytte av dekk/felg

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...