Jump to content

Recommended Posts

Posted

Parkeringsensor lampa på dashbordet og i taket bak lyser og piper rødt hele tiden :x. Må slå den fysisk av og ha den avlsått heletiden, viss ikke kommer pipingen tilbake hver gang jeg setter den i revers. Spm er hvordan kan man finne ut hvilke av sensor som er gåen, kan en gjøre dette selv? Har flat lommebok :D

Kan en bytte disse sensorene uten å demontere fanger å div?

Posted

Hvis du bor i nærheten av noen med diagnose kan du bruke den, i tillegg antar jeg at det sikkert er noen med diagnose på landstreffet på Gol.

Alternativet er vel å koble fra en og en sensor.

Posted

Alternativet er vel å koble fra en og en sensor.

Man må i såfall kjøpe ny sensor (det må man uansett, så lenge minst én er ødelagt), og flytte den rundt til feilen forsvinner.

Posted

Bak så ser det ut som hjørnene er mest utsatt pga hjulene som spruter salt og møk. På min var det høyre bak som var defekt.

• 1 month later...
Guest alexanderst
Posted

Mine parkeringsensorer er deaktivert. Kjøpte en W211 i går, og har ikke rukket å finne knappen hvor man aktiverer sensorene, noen som kan avsløre hvor knappen er?  :P

Posted

Mine parkeringsensorer er deaktivert. Kjøpte en W211 i går, og har ikke rukket å finne knappen hvor man aktiverer sensorene, noen som kan avsløre hvor knappen er?  :P

Det er rett "under" girspaken :) Høyre knappen på plastpanelet

Hvis du har fire røde LED's lysende så har du minst én gåen sensor

Guest alexanderst
Posted

Må nesten gå ut å se tvert jeg :) Takk for hjelpen!

Posted

Sett den i revers og kjenn på de med fingeren så kjenner man hvilken som ikke virker.

På 211 så bytter man ikke de det er feilkode på som kan slettes. Det er kun de som ikke kan slettes og de som viser feil verdi.

Posted

Sett den i revers og kjenn på de med fingeren så kjenner man hvilken som ikke virker.

På 211 så bytter man ikke de det er feilkode på som kan slettes. Det er kun de som ikke kan slettes og de som viser feil verdi.

På 211 er det helt vanlig at sensorer blir lekk. Da vil de typisk slutte å fungerer når det er vått, og feilkode lagres. Når det er tørt en stund, tørker de opp, og fungerer igjen. Feilkoden kan da slettes, men sensoren blir ikke mer tett av det, og bør byttes. Sånne som kommer og går kan man ofte tørke, tette, og ta i bruk igjen.

Posted

Jeg har en sånn som er kranglete når det blir vått.Må fangeren av for å komme til den?Gjelder sensor foran.

Posted

Bilde vedlagt.  :)

Forøvrig er vannintrengning det store problemet.  Litt for nært med høytrykksspyler'n - og vips er man loppa for 2.000 eller mer.

Picture1.thumb.jpg.86fa5ee5d5d9677ef874635cbaa3cd94.jpg

Posted

På 211 er det helt vanlig at sensorer blir lekk. Da vil de typisk slutte å fungerer når det er vått, og feilkode lagres. Når det er tørt en stund, tørker de opp, og fungerer igjen. Feilkoden kan da slettes, men sensoren blir ikke mer tett av det, og bør byttes. Sånne som kommer og går kan man ofte tørke, tette, og ta i bruk igjen.

Det er jo opp til en hver å skifte de som virker uten å slette feilkoder, men på et verksted koster det fort over 10000kr å skifte sensorer som virker så jeg føler man skal gi de en ny sjanse da vi ser det at folk aldri har hatt feil hverken før eller siden med sensorer det er feilkoder på.

Ikke gøy å gi pris på 10000kr så sier kunde nei for deretter kjøre i evigheter uten problemer. Hva tror du kunde tenker om det verkstedet da?

Posted

De tenker vel omtrent det samme som de som skifter ut en elektronisk enhet til femsifra beløp og feilen ikke forsvinner.

Det burde vært "no cure, no pay"

Posted

Det er no cure no pay på verksted.

De kan ikke skifte ting å ta betalt for det uten videre hvis ikke det blir i orden.

Kan det vises til at det er skiftet ting som det ikke var nødvendig å skifte så kan det klages på.

Får man støtte for det i en tvist slipper man å betale.

Da går det på kompetanse svikt.

Posted

Hvilket verksted tar 10k for å bytte en sensor? Greit å vite, så man kan holde seg unna.

Min erfaring er at har sensuren hatt feil én gang, så kommer det tilbake før eller senere.

På vår 211 avantgarde pre facelift er det bare å vippe løs hjørnene foran, så kommer man greit til. Bak er det bare å legge seg på ryggen og skli under, så ser man med en gang hvordan de byttes.

Sensorer får man for rundt 500,- hos stjerneservice hvis jeg husker rett. På ebay finner man dem enda billigere. Jeg har handlet noen billige på ebay, og de har funket fint, men man kan være uheldig også.

Posted

Steve Krabbenborg skaffer også ofte sensorer til en OK pris.

På min 211 har jeg byttet 5 i løpet av 5 år, og nå er det en som henger med feil igjen. Ny er bestilt fra Holland...

Posted

Bilde vedlagt.  :)

Forøvrig er vannintrengning det store problemet.  Litt for nært med høytrykksspyler'n - og vips er man loppa for 2.000 eller mer.

nå er vel strengt tatt ikke vanninntregning fra den synlige delen av sensor det som er problemet, men heller i det gummilignende som er på baksiden der man ikke ser. om man får trøbbel av ht-spyling har man en steinsprutskade som har medført hull i plasten på fremsiden og da er det bare et tidspørsmål før man har trøbbel uansett. altså ikke vaskingens feil :)

Posted

@frode.

Hvor mye koster det å skifte en sensor på BOS inklusive lakkering?

Du vet at det faktisk ofte er feilkoder på alle sensorene på 211.

Jeg snakker selvfølgelig ikke om en sensor.

Jeg sa verksted.

Jeg leser av feilkoder på 211 nesten hver eneste dag og det er ikke snakk om at alle med  passiv feilkode burde skiftes.

Jeg kunne skifte på nesten hver eneste Mercedes da.

Jeg tror faktisk ikke du heller skifter deler du ikke har merket noe galt med bare fordi det er en gammel feilkode.

La oss si det er "bare" på 4 stykk men det er ikke noe feil. Da mener jeg det er latterlig å skifte de selv om du hadde gjort det.

Normalt er det 6000kr på BOS.

Men som sagt jeg sier bare folk får velge selv eller gjøre som du sier å skifte uansett.

Posted

6000kr... Da er jeg jammen fornøyd med de 70kr jeg betalte for sensoren. Og lakket med utbedringspenselen som jeg fikk med bilen. :)

Posted

Må være forsiktig med lakking; for mye så måler den feil eller virker ikke :-(

Det verste er jo at de har brukt bamsemums for å tette huset på sensorene, kan ikke forstå hvordan den skal holde såpass tett som de tross alt er. Jeg har dissikert alle mine som har gått, og det er som regel en spiseskje vann inni. Pakninga er noe overskuddsmateriale fra Freia, tror jeg.

Guest alexanderst
Posted

Har nå funnet knappen og testet ut sensorene. Det ser ut til at den ene dioden er gåen. Jeg er ikke et teknisk geni på slike ting, men noen som har et enkelt og billig tips? Evt. en link?

Jeg har ikke rørt den med vann eller høytrykk enda, venter med å fikse sensoren til detailingen er overstått.

Posted

@frode.

Hvor mye koster det å skifte en sensor på BOS inklusive lakkering?

Du vet at det faktisk ofte er feilkoder på alle sensorene på 211.

Jeg snakker selvfølgelig ikke om en sensor.

Jeg sa verksted.

Jeg leser av feilkoder på 211 nesten hver eneste dag og det er ikke snakk om at alle med  passiv feilkode burde skiftes.

Jeg kunne skifte på nesten hver eneste Mercedes da.

Jeg tror faktisk ikke du heller skifter deler du ikke har merket noe galt med bare fordi det er en gammel feilkode.

La oss si det er "bare" på 4 stykk men det er ikke noe feil. Da mener jeg det er latterlig å skifte de selv om du hadde gjort det.

Normalt er det 6000kr på BOS.

Men som sagt jeg sier bare folk får velge selv eller gjøre som du sier å skifte uansett.

Hvis en sensor har gitt feilkode, så er det gjerne en grunn til det, og den kommer til å fortsette med det før eller senere. For min egen del følger jeg litt med, og bytter ved behov. Sist jeg sjekket med diagnosen, var det 3 koder på ytre, venstre bak, så den får sitte til det piper neste gang, og så blir den byttet. Så enkle som disse er å bytte, i hvert fall bak, og såpass drøy pris BOS tar for selve sensoren, så burde de byttet den helt gratis for kunden. Man trenger ikke engang ta bilen inn på verkstedet. Det er jo snakk om å bruke 3 min, så er det gjort. Det er enklere å bytte sensorer bak på vår 211, enn å bytte pærer venstre side bak på min 124. Med tanke på at 140% av alle 211 er sølvgrå eller svart, så burde det vært enkelt å ha de fleste farger liggende ferdig lakkert.

Posted

De ytterste bak er kjempe enkle. Min oppretterlærling kompis bytter de i blinde når bilen står på bakken.

Har hørt at fangeren må av/løsnes foran, og fangeren må av/løsnes bak på FL om de som sitter i midten må byttes. Kan noen bekrefte/avkrefte det?

Kan dele min erfaring med parkeringssensorer på 211 FL, og det er at de med rabatt koster 800 kr på Mercedes verksted pr. stk. og at man kan få tilsynelatende originale/OEM fra eBay sendt fra Tyskland og levert innen en uke med gratis frakt for under 200 kr (da går den akkurat under grensa slik at man slipper å momse og betale gebyr for momsinga til Posten).

Disse er helt jævlige å lakkere, men er bare å kjøpe sprayboks sett fra en MB forhandler der en boks lakk og en boks klarlakk følger med og prøve og feile helt til det blir jevnt og fint :) Mine har fungert i et halvt år nå uten problemer. Har som FrodeS et par i reserve, for det er visst tydeligvis forbruksvare disse sensorene :-P

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...