sirop Posted May 20, 2014 Posted May 20, 2014 Hei, Min MB C200 CDI w203 har fått en klunkelyd i framstillingen, den høres nesten hele tiden når jeg kjører sakte. Ikke mye lyd men hører tydlig at det klunker fram der, uavhengig om jeg kjører over dumper osv. Samtidig rister ratter litt når jeg kjører 90 km/t ++ vet ikke om det har noe sammenheng men.. Har avbalansert hjul og skifta bremseskiver nettopp så det er ikke det som forårsaker ristingen. Noen tips til hva som kan lage denne klunkelyden?
Mercedesmannen Posted May 20, 2014 Posted May 20, 2014 Sjekk stabilisatorstagene på begge sider og foringene rundt tverrstaget.
Guest 1042 Posted May 20, 2014 Posted May 20, 2014 Bare å begynne å sjekke kuler i bærearmer og casterstag. Relativt enkelt å bytte, koster ca 1500,- til 1800,- pr stk (4 tilsammen) om du ikke har en god deal på delepriser. Om alt der er tett og fint, se på endeledd og styreledd. Akkurat bytta alt foran på min. Gåene stabstagforinger vil ikke gi vibrasjoner i rattet, men gåene bærekuler og styreledd kan gi (da er det skikkelig slitt).
sirop Posted May 22, 2014 Author Posted May 22, 2014 Takk for tips, har bestilt time på verksted for å få de til å ta en titt på forstillingen.
sirop Posted July 22, 2014 Author Posted July 22, 2014 Da er div. forstillingsdeler byttet og klunkelyden borte, men vibrasjonen i rattet er der fortsatt. Har også skiftet bremseskiver og avbalansert hjul på nytt. Har også fått noen andre til å gå over forstillingen etter verkstedbesøket som kunne konstatere at de ikke fant noen form for slakker i forstillingen nå. Begynner å bli rådeløs her.. vibrasjonen kommer snikende i 90-100km/t og kommer å går litt. Kan forsterkes ved bremsing men ikke altid, bremsepedalen pulserer ikke. Alt av tips kan hjelpe!
Guest 1042 Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Ble det sørget for skikkelig rengjøring av anleggsflater på nav før montering av nye bremseskiver?
Guest 1042 Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Har også opplevd at fuktighet/kondens inni hjulet har medført ubalanse, høydekast i hjul kan også være årsak. Vil ikke alltid oppdages i balanseringsmaskin.
tommern57 Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Eller uoriginale felger som ikke sentrerer skikkelig
sirop Posted August 3, 2014 Author Posted August 3, 2014 Annleggsflate mellom skive og nav ble grundig rengjort ved skifte av bremseskiver 2. gang. Felgene er forøvrig AMG felger, som jeg tror faktisk er orginale AMG. Jeg har prøvd med vinterhjulene, og vibrasjonene var der også da.
SverreN Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Er vinterhjulene originale? Uorginale felger sentrerer ikke 100 % og det vil kunne gi risting og unødig slitasje av lager og oppheng. Ville kun kjørt med originale felger som følger bilen. Mvh Sverre
Guest 1042 Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Kjører med uoriginale 18" som sommerhjul på min S203 og uoriginale 16" som vinterhjul på min S211. Kan vel ikke påstå at jeg har opplevd noe vibrasjoner som følge av det. Til trådstarter: Hvilke deler er byttet i forstillinga? Ble styreledd og endeledd grundig sjekket? Litt OT (men likevel ikke): jeg hadde vibrasjoner i min S211, kom ved ca 95-100 og forsterket seg etterhvert som hastighet økte. Tenkte at det var dårlig balanserte hjul eller høydekast. Originale 18" sportpakkefelger. Tilfeldighetene gjorde at jeg måtte bytte dempere og bærebruer bak (ytre foringen leveres ikke løs på 211 stasjonsvogn). Bytta også belg på venstre side bak. Alt ble gjort samtidig. Nå er tilnærmet all vibrasjon/ubalanse i bilen borte. Dekkene er ikke rørt. Jeg tror fremdeles det er noe som kanskje ikke er helt som det skal i forstillinga di. Erfaringsmessig er det svært få som er virkelig flinke til å finne mer enn veldig åpenbare feil. For min del er det bare 1 av 3 verksted i mitt distrikt som klarte å lokalisere grums/feil jeg hadde i understellet på min 203 for noen år siden. Det var forøvrig ikke merkeverksted, for de fant ingen feil.
SverreN Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Generelt bør man bare bruke felger som sentrerer 110 %. Selv om man ikke merker noe med det første, så vil det slite unødig. Hva skal man med uoriginale deler, wunderbaum etc. MB biler er ikke laget for å tukles med. Det er en viktig del av vår kulturarv.
Guest 1042 Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Har hatt min 203 i 7 år og 120000 km. Burde vel ha merket det om disse uoriginale felgene var så fæle? Har kjørt MB siden januar 99, 4 stk 124, en 203 og en 211. Ingen av dem har hatt originalfelger på både sommer og vinter. Med snart 15 år og gjennomsnittlig årlig kjørelengde på minst 20000 km på alle bilene, så burde man kanskje ha merket denne slitasjen du snakker om? 2 av 124ene har jeg og fruen kjørt drøye 140k km før salg, siste vi hadde dro vi på 60-70K km før vi kvittet oss med den og konverterte til en dyrere bil (på alle måter. 211) Kan kanskje være enig om vi snakker om billige rælfelger kjøpt hos Sharif når han var på toppen, men ikke skikkelige felger av kjent fabrikat.
Gujoni Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Etter min erfaring er det som oftest dekkene som gir ubalanse, ikke felgene selv om de er uoriginale. Har selv hatt uoriginale felger på flere av mine biler og de gangene ubalanse har opptrådt så har det vært dekkene. Det kan også være slitte støtdempere, hjullager eller rett og slett feil offset på felgene
SverreN Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Det kan være dekkene. F.eks. hvis bilen har stått lenge. Men det viktigste er at felgen er sentrert, 100%, hvis ikke blir det kast og unødig slitasje på lang sikt og til slutt vibrasjoner. Seff er det varierende kvalitet på stylede produkter. Men hva skal man med det? MBer er klassiske og vakre biler, ikke juletrær.
Guest 1042 Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Var vel bare jeg som så at han har samme problem med 2 forskjellige hjulsett? Hvorav ene muligens er originalfelger. Regner med du Sverre kjøper slitedeler med stjernelogo, kun fordi det er det eneste riktige?
Guest Hagto Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 En røket cord i et av dekkene trenger ikke å oppdages ved balansering, dette gir ubalanse. Kan faktisk skje med nye dekk også. En hard fortauskant i litt fart å dekket er deffekt
SverreN Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Antageligvis, Ciroenen, Eivind. Skulle ikke forundre meg om de ekte MB felgene står på den og så har de stakkars MB bilene fått stylede produkter. Godt poeng av Hagto, dekket kan være ødelagt uten at det synes. Sverre
sirop Posted August 4, 2014 Author Posted August 4, 2014 Hei, Først: Takk for alle tips som har kommet inn. Vinterfelgene jeg har er org. mercedes 17tommere, tror de er standard på sportspakken for w203. En kamerat med W203 sportspakke har vertfall samme felger både på sommer og vinter, og han mente de var de som fulgte med bilen. Jeg må legge til her: På sommerfelgene må jeg bruke 3mm(?) spacer så felgen ikke treffer bremsekalipter.
Guest 1042 Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Hei, Først: Takk for alle tips som har kommet inn Jeg må legge til her: På sommerfelgene må jeg bruke 3mm(?) spacer så felgen ikke treffer bremsekalipter. Spacere kan medføre problemer med perfekt sentrering og dermed ubalanse. Siden du har problemer uansett hvilke felg/dekksett du har på, så holder jeg fremdeles på at det er noe feil i forstillinga. Som sagt: er ikke veldig mange som er dyktige på å finne slakk og avvik i oppheng og foringer. Lurer fremdeles på hva som ble byttet i forstillinga di.
SverreN Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 3 mm spacere? Høres ikke bra ut! Haha, Eivind! Noen må sikre at gutta i broiler land og våre nye venner ikke styler istykker vår viktigste kulturarv! Sverre
sirop Posted August 4, 2014 Author Posted August 4, 2014 Det ble byttet bakre venstre bærearm forran og fremre bærebruforinger forran.
Guest 1042 Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 På 203 bytter de aller fleste bare hele stag. (unntatt på stabstagforinger. Som forøvrig klunker og rakler før det har gått ett år igjen). Så da leser jeg det som at venstre bærearm ble byttet (del 140 på bildet i vedlagte lenke), samt begge de som går på skrå fremover (Kalles blant annet casterstag. Del nr 90 på bildet.) http://www.pcsincnet.com/C240AxleDiagram.jpg Grunnen til at man gjerne bytter staget, er fordi kula i ene enden som oftest er utslitt før foringa i andre enden er gåen.
Beckern Posted August 5, 2014 Posted August 5, 2014 Er vinterhjulene originale? Uorginale felger sentrerer ikke 100 % og det vil kunne gi risting og unødig slitasje av lager og oppheng. Ville kun kjørt med originale felger som følger bilen. Mvh Sverre Dette er ikke råd, men disinformasjon.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now