Kongsvingerm@nn Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 :(Etter grundig lakkrens, voksing med AG, ultra deep shine sin voks og påfølgende pålegging av AG,s Extra Gloss protection,ser lakken like jævlig og skjoldete ut, med de samme stygge poleringsrosene, selv om jeg bruker AG, microfiberklut ved avtørking av voksen. Lurer på hva i H, jeg skal bruke av vettue produkter for og få en pen lakk, var også uheldig da jeg skulle fjerne lakkstøv med turtle wax sin rubbing compound pasta, med påfølgende matt lakk kombinert med stygge roser, hva skal jeg gjøre for og få rosene vekk og få lakken pen igjen ! Takker for svar ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 For eksempel bruke Makita 1200W poleringsmaskin, med dertil egnet tilbehør som f.eks Meguiars Proff-serien... www.meguiars.no Litt kostbart i innkjøp, men utrolig drøyt og utrolig effektivt i bruk!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Spørs om du ikke må gå på med en poleringsmaskin her.Vanskelig å fikse dette for hånd. På Chlas Ohlson har de en to-hoders maskin,til 400kr. Prøv med denne. Først med lakkrens,så flere ganger med polish,så til slutt gloss eller hardvoks som du legger på for hånd. Prøv deg litt frem på en skjerm eller no.Når du begynner å få litt taket på det,da kan du prøve deg på panser og resten av bilen. Hvis det er helt for jævlig,så kan det hende det må poleres med en kraftig enhoders maskin,med forskjellige puter og midler.Disse maskinene koster en del kroner,så det er verdt fosøket med en tohoders til 400kr først. Stå i skyggen eller inne når du prøver deg frem.Når du synes det ser bra ut,kjør ut i sola.Da ser du om det er bra nok eller ikke.Litt trening på en skjerm først,så blir nok dette bra til slutt. Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Jeg er ingen bone ekspert, men merket meg at Autoglym gloss/hardvoksen fremkallet gamle lakkriper etter grunn boninga. Det kan tenkes jeg la på litt for mye av toppingen eller rett og slett gjorde noe feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Takker for svar ! Vet ikke om det hjelper deg noe, men etter at jeg begynte å vaske/rense lakken med parafin før polering har jeg ikke fått noe skjolder i poleringa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest erik Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 ok hva slags parafin bruker du da? og hvordan påfører du den og hvor lenge lar du den være på før vasker av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 ok hva slags parafin bruker du da? og hvordan påfører du den og hvor lenge lar du den være på før vasker av? Hva slags parafin? Parafin = parafin. Funker med diesel også, men den er litt feitere. Legger på med en liten svamp så det dekker rundt hele bilen. Går så over en runde til og drar svampen litt hit og dit, omtrent som når man vasker. Tar så enda en runde før jeg spyler det av med høytrykken. Dusjer hele bilen med avfetting, svamper inn det, og så høytrykk igjen. www.ascona.no/asfalt/borte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Kan vel bruke lampeolje (renset luktfri parafin) også hvis det høres bedre ut. Ellers er jo Sabilex effektivt hvis du absolutt vil bruke en 80-lapp elns. Det tørker ikke ut lakken mer enn parafin ihvertfall. Uansett avfetting så poler grundig etterpå. Jeg har brukt både Whitesprit, lampeolje og Parafin uten problemer i mange år. Billig og bra hvis det brukes med fornuft som FrodeS beskriver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Glare Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Som så mye annet så er et bra resultat avhengig av at du bruker riktig milder og ikke minst riktig redskap. Tips nummer en er å holde deg unna alt som har voks eller silikon i seg - da ber du om skjolder og ikke minst om meget kort varighet på poleringen din. Invester i en poleringsmaskin (kjøp den gjerne på Biltema eller lignende) men bruk for all del ikke billig padsene du får kjøpt der. Gå inn på www.glare.no der finner du flere tips og markedets beste produkter, både poleringsmidler og skikkelige pads til maskinen. Hadde jeg vært deg ville jeg brukt følgende: Glare Micro-Finish for å få vekk all gammel voks og andre midler du har i lakken - avslutt med to strøk Glare Professional Polish - og fortell meg gjerne om resultatet, du har e-post adressen min. Lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henning Larsen Posted November 3, 2006 Share Posted November 3, 2006 HUSK at ved bruk av polermaskin er lammeullspad skikkelig aggresiv mot lakken, og syntetisk ullpad er enda værre.. Bruk heller hard skumbummipad (gul eller hvit) til å begynne med sammen med en polish med litt slipeeffekt og avslutt med myk skumgummipad (sort) til avsluttende polering. ( bra produkter til å fjerne "hologram effekt" på mørke farger er f.eks. 3M.Fastcut, Mirka T10 eller SPP1001 fra PPG. Den siste fåes kjøpt hos Jim`s (vegg i vegg med Inge H.)) H`n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts