Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dere som har kjørt både Avantgarde og Elegance W211. Hvor merker man mest forskjellen?

Er det stor forskjell på fjæringskomforten, hvordan den tar huller og ujevnheter i veien? Evt. andre ting?

Tenker ikke så mye på utstyrog slikt, men altså mer på hvordan de er å kjøre.

Noen som har kjørt begge utgavene og kan si litt om hvordan de opplevde det?

Posted

Der tror jeg du må prøve de.

Jeg har kjørt mangfoldige av de og vil bare si at de må prøves.

Av den enkle grunn at folk er forskjellige på lik måte som de.

Jeg forstår ikke at noen kan kjøre rundt i en Nissan eller Volvo m.fler av den enkle grunn at jeg synes de er forferdelige å kjøre.

Men mange elsker dem.

Men jeg kunne heller aldri ha kjøpt en Eleganse av den enkle grunn at jeg føler de er som en Avantgarde med utslitte dempere og fjærer og for tynne stabilisatorer.

Men igjen så mener mange det motsatte.

Jeg har alltid hatt Sportline, Avantgarde pga det passer meg.

Jeg har heller aldri likt styringen på en 5 serie, men liker 3 serie så det er opp til hver enkelt om man liker stramme biler eller hengekøyer.

De må prøves for å se hva en liker.

Vi har alle våre sære meninger som meg som mener en 90+ modell 124 ce med sekser og sportline er bedre enn mange nye biler i dag å kjøre.

Vi er alle forskjellige og liker forskjellige biler.

:-D

Posted

Har S211 avantgarde og har hatt W211 elegance, eg synest at elegancen var en del mjukare en avantgarden

(Avantgarden er stv med luft bak, elegancen (sedan) har fjører)

Posted

Når det gjelder 124 vil jeg ha sportline om det er bensinmotor, og vanlig original høyde på dieselmotorversjonene.

Jeg har 211 avantgarde, men jeg tror kanskje at jeg ville likt kjørefølelsen til crusing bedre i en elegance:)

Eller kort zagT: enig med OlaN.

Posted

Ser endel Avantgarder har Herman Kardon høytalere, har dette sammenheng med et bedre Comand system og er lyden så utrolig mye bedre?

Posted

Jeg har kjørt litt i mine foreldres W211 220CDI, facelift. Elegance

Og en del mer i min S211 500 4Matic, prefacelift. Avantgarde

Det er ingen tvil om at min S211 gir bedre komfort, men den har jo airmatic også da mot spiralfjærene til mine foreldres bil.

Min konklusjon er egentlig at det er større forskjell på med/uten airmatic enn det er mellom Elegance og Avantgarde isolert sett.

Hva gjelder Harman Kardon-anlegget i 211 er dette etter mitt syn et krav, det gir lyd som går an å leve med i det minste.

Posted

Ser endel Avantgarder har Herman Kardon høytalere, har dette sammenheng med et bedre Comand system og er lyden så utrolig mye bedre?

Er ikke noen sammenheng med Comand systemet, men du MÅ ha minst Audio 50 APS/Comand NTG 1, da forsterkeren/AGW til disse sitter baki og ikke i selve head-unit. Har aldri sett W211 med Audio 20 og Harman Kardon.

Før jeg kjøpte min W211 så hadde jeg Harman Kardon som et krav, men det var overraskende få bruktbiler som hadde dette. Det endte opp med at jeg kjøpte en bil uten Harman Kardon og fikk tak i et brukt sett som ble ettermontert i bilen, selv om det ble dyrt så angrer jeg ikke på det (!). Det er natt og dag forskjell om du liker å spille litt høyt.

Slik det ligger an nå med de latterlige veiene her jeg holder til så skulle jeg helst hatt Elegance understell istedenfor Avantgarde som jeg har nå. Grunnen til at det ble Avantgarde på meg var pga. generelt mer standardutstyr (som bi-xenon). Jeg kjører en Elegance iblant og gud så mye deiligere den flyter etter de humpete og hullete veiene her, men så krenger den litt mer i svinger og lever ellers greit opp til "gubbe"-imaget sitt.

Jeg vet at på W212 ihvertfall så kan man få Avantgarde med Elegance-fjærer, altså komfort fjærer. Det er ekstra utstyrskode. Hvis det blir W212 på meg så blir det nok antageligvis å se etter en Avantgarde som har komfortfjærer :)

Posted

Asbjørn da, kanskje du heller bør se etter en med luftfjæring, DET er behagelig.. Selv en Avantgarde med airmatic er langt mer komfortabel enn en Elegance med spiralfjærer.

Posted

Har alltid hatt Avantgarde. kjører en S202 Elegance nå, og den er ganske myk og deilig å kjøre, men som nevnt over - krenger mer ved aktiv kjøring.

Posted

Asbjørn da, kanskje du heller bør se etter en med luftfjæring, DET er behagelig.. Selv en Avantgarde med airmatic er langt mer komfortabel enn en Elegance med spiralfjærer.

Er det egentlig forskjell på airmatic levert på Avantgarde og Classic/Elegance? Min CLS har airmatic og jeg er kjempefornøyd med det, og den deler jo mye med 211 :)

Jeg har forøvrig en S210 i Avantgarde og jeg har selv vært veldig fornøyd med det, selv på 19" og 18" hjul. Mange posotive tilbakemeldinger fra passasjerer også, dog har den gått littt over 200 000km så den er nok litt sigen av den grunn :)

Posted

Ingen aning egentlig, men det bare viser at det ikke er så svart-hvitt hvis det er likt.. :)

Bilen min er ganske så komfortabel, selv om den har 20" felger med 245/35-20 foran og 285/30-20 bak..

Posted

Du sier noe der, men jeg er veldig usikker på om jeg vil ha Airmatic på en bruktbil  :lol: Har du fått problemer med Airmatic på bilen din enda? Eller har det ikke skjedd enda? Legg merke til enda :P For meg og mitt studentbudsjett så er ikke Airmatic verdt moroa.

Posted

På bilen min ble begge luftfjærene bak byttet for to år siden.

I vinter byttet jeg støtdempere bak siden den ene var defekt.

Airmatic er verdt hver krone vil jeg si, når noe ryker får jeg bare slenge bilen på tilhenger og kjøre til Tyskland eller.no for å ordne det til en levelig pris.

Posted

Er det mulig å bytte ut dempere og fjærer på en Avantgarde med luftfjæring bak  til Elegance-fjærer og dempere? Vil det i så fall bli den samme myke komforten som i Elegance?

Posted

Jeg har en S211 Elegance og er storfornøyd med det! Erjo ingen racerbil så da går jeg heller for komforten! Er luftfjærer bak på stasjonsvogn.

Men et spørsmål jeg har lurt litt på: Viss jeg ville hatt litt stivere bil og litt senket er det bare for meg å få tak i avantgarde fjærer å bytte til de og senke den litt med lufta bak?

Posted

Jeg har som dere sikkert har forstått Avantgarde (stasjonsvogn) og vil heller ha den litt mykere, slik som Elegance.

Og skulle gjerne visst eksakt hva som må byttes i så måte.

Posted

Er ikke noen sammenheng med Comand systemet, men du MÅ ha minst Audio 50 APS/Comand NTG 1, da forsterkeren/AGW til disse sitter baki og ikke i selve head-unit. Har aldri sett W211 med Audio 20 og Harman Kardon.

Audio 20.  Er det den med liten audioskjerm mens Audio 50 osv har stort display?

Posted

Ingen eksperter her som vet dette?

Altså, jeg har Avantgarde stasjonsvogn med stivt oppheng og luftfjæring bak.

Hva må jeg bytte for å få Elegance-komforten, om det i det hele tatt lar seg gjøre?

Posted

Ingen eksperter her som vet dette?

Altså, jeg har Avantgarde stasjonsvogn med stivt oppheng og luftfjæring bak.

Hva må jeg bytte for å få Elegance-komforten, om det i det hele tatt lar seg gjøre?

Kanskje letteste å bytte bil :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...