Guest Rust Vito Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Hei, jeg er en av de som har brent meg kraftig på MB sine rustproblemer (E300 1999 mod). Lurer nå på å kjøpe meg en Vito (minibuss), men er livredd for rust.... Er det noen før/etter spesielle årstall jeg bør unngå?? Quote
TEH Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Fra 2000 ble de mye bedre ihvertfall. Rustproblemer har jeg ikke hørt om. Fra 2000 fikk de moderne cdi dieselmotorer. Hold deg unna Vito, sats heller på V-klasse... Quote
Guest Kenneth Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Rustproblemene er i høyeste grad tilstede på modeller etter 2002 også... Har en 2002 mod 110cdi hvor ALLE dører er rustet på innsiden og siden dette er en varebil er det KUN 1 års rustgaranti !!! Minibusser gis det 30 års rustgaranti på, disse har jo samme dører/lakk som varebilene. Ved feks. små steinsprut ruster det med en gang, så her må en være varsom. Sjekk at eventuell bil du vurderer å kjøpe er rustfri, dvs. dører, luker etc er skiftet eller reparert. Lakkerere som arbeider med garantiarbeid på disse i mitt distrikt forteller om en særdeles elendig orginallakk. Lykke til Quote
Guest Kenneth Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Rustproblemene er i høyeste grad tilstede på modeller etter 2000 også... Har en 2002 mod 110cdi hvor ALLE dører er rustet på innsiden og siden dette er en varebil er det KUN 1 års rustgaranti !!! Minibusser gis det 30 års rustgaranti på, disse har jo samme dører/lakk som varebilene. Ved feks. små steinsprut ruster det med en gang, så her må en være varsom. Sjekk at eventuell bil du vurderer å kjøpe er rustfri, dvs. dører, luker etc er skiftet eller reparert. Lakkerere som arbeider med garantiarbeid på disse i mitt distrikt forteller om en særdeles elendig orginallakk. Lykke til Quote
Torbjørn Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Jeg kjører en 2005 modell vito, er litt over 1 år nå og det er brunt rundt alle håndtak, hengsler og rundt glideskinnen til varedøren. Styr unna! siste gang jeg kjøper vito, neste gang blir det VW dessverre.... Quote
ØHN Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Hvis jeg skulle hatt Vito fra den generasjonen ville jeg leitet opp et tilnærmet rustfritt eksemplar (hvis det finnes da). Levert den til et dyktig antirustverksted og fått de til å sause den inn med antirustprodukter umiddelbart. Quote
Stjerneglis Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Hvis jeg skulle hatt Vito fra den generasjonen ville jeg leitet opp et tilnærmet rustfritt eksemplar (hvis det finnes da). Levert den til et dyktig antirustverksted og fått de til å sause den inn med antirustprodukter umiddelbart. Selv den beste understellbehandlingen hjelper ikke mot lakkrust, dessverre... Quote
ØHN Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Hvis jeg skulle hatt Vito fra den generasjonen ville jeg leitet opp et tilnærmet rustfritt eksemplar (hvis det finnes da). Levert den til et dyktig antirustverksted og fått de til å sause den inn med antirustprodukter umiddelbart. Selv den beste understellbehandlingen hjelper ikke mot lakkrust, dessverre... Sant nok, men den synlige rusta er lettere å forholde seg til synes jeg. Quote
Guest Gjest Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Alle Vito/V-Klasse har galvanisert karosseri fra slutten av 2005 mener jeg.Ta kontakt med nærmeste BOS karosseri avdeling.De vet nok hjvilken årsmodell en bør satse på. Quote
Geggi Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Har 2 kompiser som kjører ca 1 år gamle Transit og Transporter og begge ruster allerede så ikke vær så sikker på at det er bedre hos andre merker, Torbjørn. Har en budbilsjåfør innom daglig på jobben og han kjører en 02-modell Sprinter uten en rustflekk (bilen er gått 300.000). Har alt å si (nesten) hvordan den vedlikeholdes. Quote
RuneT Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Jeg kjører en 2005 modell vito, er litt over 1 år nå og det er brunt rundt alle håndtak, hengsler og rundt glideskinnen til varedøren. Styr unna! siste gang jeg kjøper vito, neste gang blir det VW dessverre.... Min Viano er 1.gang reg Juli-05. Den er galvanisert ja. Og plastskjermer foran..... Tror du blir lurt igjen om du tror transporter/caravelle er noe bedre Quote
Torbjørn Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 Jeg VET at VW er bedre enn mercedes akkurat på dette punktet med rust. Vi er 5 stykker med varebil i mitt firma, 4 VW og jeg med Vito. De andre har hatt så å si problemfrie biler, mens jeg har hvert inn og ut av verksted med alt mulig at småfeil og irritasjonsmomenter. Og nå det siste tillskuddet: rust rundt alle dør håndtak, bak deksel til glideskinne varedør, hengsler til bagasjeluke+++ At det ruster på slike plasser har ingen ting med manglende vedlikehold el.l å gjøre, for bilen er godt holdt og rusten kommer innen ifra. Dårlig produkt fra MB er forklaringen, enkelt og greit. Quote
Alexander Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 Dårlig produkt fra MB er forklaringen, enkelt og greit. Den saken er det ingen tvil om. Heldigvis er det forskjell på Mercedes nyttekjøretøy og personbiler... Quote
Recommended Posts