vegstr Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 monterte disse plasmaskivene idag. http://www.mbscashopen.se/c-klass/w201-83-93/plasma-tavlor-svartvit-sport-v3 og merket straks at der manglet noe vesentlig. siden eg fjernet orginal lysene i instrumentpanelet ble ikke nålene opplyste. lurer på om det er noen måte å få til dette på? alternativ 1 har tent tanken på ultra små SMD-led lys bak platen i midten, og bytte ut nålene i plexiglass f.eks slik at LED lyset vi lyse inn i center og lyse opp hele plexi nålen (selfølgelig måå det svarte imidten være der, slik at lyset ikkje lyser rett på fører. og evt. sprit tysj på plexi nålen slik at ikkje lyset blir for sterkt. alternativ 2. det finst vel noe form for blacklight til å montere der orginale instrumentlys er montert, for så å male originale nålene med blacklight maling, slik at de lyser opp når blacklight lyset er tent. men her tror eg at det vil lyse mer enn eg vil, alts lyse opp hele instrumentpanelet med type ekkelt lilla farge. Alternativ 3. selvlysende farge? de vil vel kanskje få nok lys til å "lade" opp lakken med hjelp av Plasma lyset ifra platene bak? alternativ 4 lite diodelys inn i koppen på nålen, med 2 ultra tynne ledninger som er litt lengde på, slik at de ikkje blir stramme under noen hastigheter/turtall/oljetrykk/bensinnivå/varme/bensinforbruk. og deretter samme som alternativ 1 bruke f.eks plexi glass som nål. evt. noen som har peiling på om andre har forsøkt på dette? evt. om det finnes på markedet? =) har søkt litt rundt på nettet, og fant en som hadde gjort dette på en opel astra http://www.bilforumet.no/topic/178862-modding-av-instrument-astra-g-plasma-og-greier/ klarer ikkje helt å se hva han faktisk har gjort her, men resultatet vart no bra. vil også si til dere som lurer. med plasmaskivene montert, ble det mye finere enn med orginallysene. ser orginalt ut faktisk talt (får en mye nyere look) og uten at lysene er på (i dagslys) ser du ikkje at det er uorginale plater. kan legge ut bilde imorgen, slik det ser ut no=)
Gujoni Posted May 14, 2014 Posted May 14, 2014 Det enkleste er vel å montere tilbake originalbelysningen. Tviler på at det finnes ledninger som er tynne nok til at de ikke vil påvirke speedometernålen siden det er utrolig liten kraft som beveger den.
vegstr Posted May 14, 2014 Author Posted May 14, 2014 nja. har funnet SMD led på 1,0 mm x 0,5 mm x 0,2 mm som drives i 2Volt med påmontert 160mm kabel på 0.008m2 altså SYLTYNN. og noe i den tykkelse tror eg faktisk ikkje får problem med speedometeret at det ikkje fil følge etter. det er en fyrstikk LED "pæren" hviler på =) desverre er ikkje orginallyset ett alternativ =)
Sven Håkon Posted May 14, 2014 Posted May 14, 2014 Jeg har tenkt tanken på slike til 190en mange ganger, men alltid nølt på grunn av manglende lys i nålen. Jeg tenkte dog på muligheten til å bruke en nål fra f.eks. W202 i kombinasjon med LED(s) montert bak bakplaten som du også foreslår. Legg gjerne ut noen bilder av oppsettet ditt (nå også).
vegstr Posted May 14, 2014 Author Posted May 14, 2014 glemte bilder idag. Men har komt borti tanken med selvlysende neonlakk å lakkere nålene med. stefaren min har noe slik på motorsykkelhjelmen sin, og det lyser godt opp. har lagret i kjelleren(i ett mørk rom) i flere dager. og den lyser enda =) så det har eg faktisk god tro på. håper eg finner noen som selger dette i Ålesund imorgen, for da blir det fiks ferdig til helgen =) eksperimenterte idag med å skjære ut 2mm tykk plexiglass til en nål og brukte den svarte center kappen oppå + farge den med rød tysj. såg faktisk veldig bra ut for være prototype (dette alternativet er da med de SMD LED lysene eg bestilte) men skal se først hvordan det går med selvlysende lakk, og varight. sålenge det lyser i 10 timer ca. som er meget sannsynelig, så er det greit nok ( med mindre evt. eg vurderer biltur nordom polarsirkelen på vinterstid)
turbox Posted May 14, 2014 Posted May 14, 2014 Var det lang leveringstid fra MBSCA shopen?? vet av en som ventet veldig lenge på noen lykter. Er et par ting der jeg selv kunne tenkt meg
Asbjørn Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 Utrolig spennende prosjekt. Plasmaskiver var noe jeg savnet i 124'en. Synes instrumentbelysningen er veldig trist original, men det er noe koslig ved det dårlige lyset og det gammelmodige instrumentet Post masse bilder, sånne DIY prosjekt er morsomt, spesielt når man må prøve seg fram
vegstr Posted May 15, 2014 Author Posted May 15, 2014 Var det lang leveringstid fra MBSCA shopen?? vet av en som ventet veldig lenge på noen lykter. Er et par ting der jeg selv kunne tenkt meg plasmaplatene var ikke på lager. de annonserte med 2 uker leveringstid, men det var vel nermere 2 mnd. før de kom. uansett lang leveringstid så var de alltid kjapp å svare på mail, for å finne ut hva som skjedde med leveringen osv =) (var vistnok produsenten som var tom, og var nødt å produsere de først) så tror ikke det tar så lang tid med alle varer =) Asbjørn: Skal se om eg får laget en DIY når alt er ferdig =)
vegstr Posted May 15, 2014 Author Posted May 15, 2014 her ser dere slik det ser ut no. bildet i parkeringshus, så vart ikkje ideelt mtp. lys. fekk kjøpt neonfarge som skal lyse i mørke nå. og har prøvemalt noen andre nåler som er fra ett reserve speedometer, skal tørke litt og ligge i lyset, så skal eg se hvordan det går med det =) en i hvit og en i orange, og hvilke som lyser best og gir best effekt. skal ha noen justeringer, spesielt på oljetrykksnålen, da den viser +- 5 bar ^^
Sven Håkon Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 Hos produsenten (moman.pl) finnes det et par alternativer: LEDs for montering rundt nålen (krever andre nåler): https://moman.pl/eu/led-needle-illumination-4-pcs,13,318476.html UV-LEDs og selvlysende maling til eksisterende nåler: https://moman.pl/eu/needles-lighting-kit---2x-uv-diode--fluorescent-paint,13,252060.html Fant også en tråd på benzworld hvor et par brukere har gjort det samme som deg: http://www.benzworld.org/forums/w201-190-class/1638740-moman-indiglo-plasma-gauges-installation.html
vegstr Posted May 15, 2014 Author Posted May 15, 2014 vart no ganske bra det med UV lakken som har hadde + UV lys... etter 5 minutt på ebay fant eg UV lys på 5mm til en slikk og ingenting =) så da er det bare å vente på posten =)
qalxster Posted May 16, 2014 Posted May 16, 2014 [ser hvert fall ut som om oljetrykket ditt er ganske begeistret for dette] [ ]
qalxster Posted May 19, 2014 Posted May 19, 2014 Kult prosjekt. Er plasmalyset grønn eller blåaktig? Tenker det kunne vært ideelt med oransje eller gul lys. Håper du får juster ned så det er behagelig ved langtur i mørket da det kan "brenne" seg litt inn i netthinnen. Led lysene dine holder kanskje med å sette dem i bare åpningen til nål-aksen, eller blir det for mye strølys? Sett gjerne ut bilder av protonålene dine!
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now