Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det jeg synes lønner seg er å skru av tur-slangen som går inn på oljekjøleren/radiatoren, så har du en dunk som slangen går nedi. Så starter du motoren og kassa pumper olja ut. Så fyller du på 4 liter og gjentar til olja er rød og fin.

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det var en grei melding fra Simen angående olje. Når han i tillegg gjør det klart at Marathon er godkjent av MB så vil det si at Stjerneservice har kvalitets-olje til gode priser i forskjellige merker for enhver smak.

Angående oljeskift på automatkasse benyttet jeg denne prosedyren fra Stjerneservice. Man får vel ikke ut alt men som Frode sier alt er bedre enn ingenting.

722.6_Aut_Kasse_Olje_Guide.pdf

Posted

Hvordan er det og skifte olje på automatkassen da? kronglete og komme til alt, osv?

Kronglete uten bukk. Også er det greit å være to dersom man skal skifte all oljen.

Start og stopp av motor mens man tapper 3-4 fire liter av gangen fra converter.

Simen har en bra pakke med olje, filter, peilepinne og kontakt hylse .

Funker det med grav da? eller må hjulene gå rundt (sette kassa i Drive?)? og er det noe vits i og bytte olja i kassa da om jeg ikke får alt ut av converteren?

Funker med grav ja. Konverter går rundt hele tiden uansett posisjon på girvelger og pumper vel omtrent 5  l/min ut gjennom kjøler på tomgang.

Så man står der et halvminutt mens man fyller en 3-4literskanne med olje.

Posted

Bare for å rette opp i en feil forklaring, det er ikke converteren som pumper oljen rundt i en automatgirkasse, det er det en oljepumpe som gjør, converteren er en kraftig turbin som sørger for fremdriften :)

Posted

Bare for å rette opp i en feil forklaring, det er ikke converteren som pumper oljen rundt i en automatgirkasse, det er det en oljepumpe som gjør, converteren er en kraftig turbin som sørger for fremdriften :)

I stand corrected. Jeg trodde deler av oljestrømmen fra converter ble ledet ut mot kjøler. Min feiltagelse. :D

Posted

Hvor sitter tappepluggen for motor og girkasse? Vanskelig og finne? Og hvor fyller jeg på girkassa igjen?:D aldri vært under bilen og sett, så kan jo være greit og vite litt!

Posted

Hvor sitter tappepluggen for motor og girkasse? Vanskelig og finne? Og hvor fyller jeg på girkassa igjen?:D aldri vært under bilen og sett, så kan jo være greit og vite litt!

Tappepluggene er lett å finne men det må div deksler av. Ett for hver tapping. Når deg gjelder girkasse tar man bunnpanna av og bytter internt oljefilter samtidig. Påfylling til girkasse er gjennom peilerør. Se Youtube for flere instruksjonsvideoer.

Posted

Jeg kjøpte en annen oljesuger på biltema, den som både er manuell og går på trykkluft, men det trykkluft opplegget virker bare på vann.......ser det ut som, så jeg bruker den manuelle og den virker som bare det :)

Posted

Garanti på rust, jeg tok nettop denne rusten selv, det var egentlig overflaten intil kittingen, slipte bort og penslet to strøk to komponent grunning og et lag lakk og tolag med 2 komponent klarlakk. alt ble penslet meget fint resultat. rustgarantien er 8 år på dette fikk jeg beskjed om.

Posted

Ser ikke noe grunn for og betale et pr tusen for olje, så tror det blir biltema her! Hvordan olje fra biltema anbefaler dere på motor og gir da? Motor tar vell 6,5 liter, og hvor mange liter tar girkassa?

Posted

Ser ikke noe grunn for og betale et pr tusen for olje, så tror det blir biltema her! Hvordan olje fra biltema anbefaler dere på motor og gir da? Motor tar vell 6,5 liter, og hvor mange liter tar girkassa?

Sist jeg sjekket hadde vel ikke BT olje med de rette MB klassifiseringene.

Posted

Gå nå heller for syntetisk olje fra fk, den er godjent av mb 229.3 og 229.5 og det er olje fra statoil så vet du nå litt om oljen du fyller på bilen, 1499,- for 20 liter og det er nok til  3 skift. Ang. oljemengde på automaten så mener  jeg å huske at det går 9 liter, men det er bare å søke vet du, google er din venn :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Create New...