Jump to content

Recommended Posts

Posted

På tide med oljeskift nå, og har vært borti noe om at olja som er i motoren må suges ut? Stemmer dette? Er snakk om en E220 CDI 2004 modell.

Og hvor lang rustgaranti er det må mercedes? Har fått rust på førerdøra helt øverst i hjørnet og midt på døra helt bakerst på førerdøra mot bakdøra. Ingenting av dette er kommet av steinsprut, tror mest det er klarlakken.som er flasset av osv..

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

På tide med oljeskift nå, og har vært borti noe om at olja som er i motoren må suges ut? Stemmer dette? Er snakk om en E220 CDI 2004 modell.

Usikker på om den MÅ, men er det noen grunn til å gjøre noe annet, da? Oljesuger er foreskrevet metode for å få ut olja.

Jeg har EN SÅNN HER. Den koster noen kroner, men er absolutt verdt det. Mye bedre enn å kave rundt på bakken for å få tappet ut olja.

Posted

Er litt smak og behag, har begge muligheter(har samme pumpe som deg FrodeS), men velger alltid å ta ut tappepluggen!

Suge ut er veldig ålreit om alternativet er å ligge i grusen, i tillegg er det et oljeskift uten søl overhodet! :)

Posted

Har også oljesuger som aldri blir brukt. Slipper oljen ned i en 30x30x30 cm plastkasse, ikke søl da. Den ene er sikkert like greit som det andre som andre er inne på.

Til tross for 6-7000 km kjørelengde i året skifter jeg olje 2 ganger i året, april og november.  Kjøper 20 liters dunk fra Danmark med Mobile ESP 5-30 levert på posten inklusiv mva og frakt for 1500.-

Posted

Har også oljesuger som aldri blir brukt. Slipper oljen ned i en 30x30x30 cm plastkasse, ikke søl da. Den ene er sikkert like greit som det andre som andre er inne på.

Til tross for 6-7000 km kjørelengde i året skifter jeg olje 2 ganger i året, april og november.  Kjøper 20 liters dunk fra Danmark med Mobile ESP 5-30 levert på posten inklusiv mva og frakt for 1500.-

Link?

Posted

Hadde et oljeskift med Fuchs olje for en tid tilbake og jeg synes egentlig at motoren sveiv mykere da enn med Mobile, jeg vet ikke mulig det er et bedrag.

Posted

Longlife, Åssen funker det på gamle OM606n min a? Skifeintervall hver 10 000km.

Skeptisk. En sånn gammel dieselmotor avgir ganske mye sot i olja. Greit å få byttet ut innimellom, tror jeg.

Posted

Skeptisk. En sånn gammel dieselmotor avgir ganske mye sot i olja. Greit å få byttet ut innimellom, tror jeg.

Burde vel gå greit så lenge man bruker long life men beholder originale korte intervall?

Posted

Jeg bytter selvfølgelig hver 10 000km som jeg bruker å gjøre(skifteintervallet er satt), spørsmålet er om Longlife olje kan brukes?

Posted

Den sjappa der driver ulovlig markedsføring.

De oppgir ikke totalpris som de skal gjøre til norske kunder, men en pris eks. mva.

Prisen blir således 25% høyere når du får varen, i tillegg kommer nok fortollingsgebyrer og sånt.

Posted

Den sjappa der driver ulovlig markedsføring.

De oppgir ikke totalpris som de skal gjøre til norske kunder, men en pris eks. mva.

Prisen blir således 25% høyere når du får varen, i tillegg kommer nok fortollingsgebyrer og sånt.

Nå husker jeg hvorfor jeg droppet dem sist.

Høye fraktkostnader (Akkurat olja var billig, bare 200) men i tillegg kommer gebyr på 45 kr for å bruke visa.

Alt i alt, også som du sier at de ikke har mva med på et .no domene, gjør at det blir for useriøst for meg.

Oljen kommer på oppunder 90 kr literen ferdig levert. Fortsatt billig men da bruker jeg heller Stjerneservice.

Posted

Helt enig Beckeren og KennethJ, jeg skal i framtiden heller kjøper Mobile 1 ESP Formula  5W-30 på Esso til 300,pr liter. Skal det være så skal det jammen meg være også. Siden denne vekkelsen fant sted har jeg også bestemt meg for at fra nå skal alle deler kjøpes fra BOS og helst uten noen form for rabatt.

Posted

Nå finnes det gode alternativer til å kjøpe av noen som bryter norsk forbrukerkjøpslovgiving uten å bruke 300,- pr. liter for olja..

Olja fra den sjappa er ikke i nærheten av like billig når den blir levert som du får inntrykk av ved bestilling.

Posted

Helt enig Beckeren og KennethJ, jeg skal i framtiden heller kjøper Mobile 1 ESP Formula  5W-30 på Esso til 300,pr liter. Skal det være så skal det jammen meg være også. Siden denne vekkelsen fant sted har jeg også bestemt meg for at fra nå skal alle deler kjøpes fra BOS og helst uten noen form for rabatt.

Tror du missforstår. Sist kjøpte jeg vel 20l på Stjerneservice til 90,-/l. Sant nok på tilbud men likevel. Fastpris før rabatt ligger vel på rett over 100,-

Jeg er like glad i å spare som noen men jeg reagerer når det som i utgangspunktet skulle være ekstremt billig ender på nesten samme pris som norsk forhandler. Jeg føler at de forsøker å lure meg og det er verd noen prosenter i trekk. Kortgebyr 45,- SERRRRIØST? Nei, sånne møkkasjapper må faktisk være vesentlig billigere før jeg vurderer dem.

Jeg bruker E-bay og så lenge lenge norsk forhandlere lar seg diktere av griske importører vil vel det fortsette til de fleste er borte evt at importleddet faller bort.

Jeg ser at det kommer, det har alt skjedd i MC bransjen, der er forhandlerne borte og delvis importleddet, men i motsetning til mange andre så ser jeg ingen grunn til å skylde på kostnadsnivå og at forbruker ikke er villig til å betale. Det finnes nok av bransjer som konkurrerer med resten av Europa på pris. Det er importleddet som ofte er den virkelig griske her.

I Norge benytter jeg uavhengige som Stjerneservice og Auto Trio og holder meg unna BOS i det lengste.

Sånn, var det bedre

Posted

Greit det Beckern og vi har langt på vei samme syn. Det til tross så skiller det fremdeles noen kroner mellom SS og jallasjappen i DK. Det vil si ca 47% i favør Danmark eller i rene kroner 1116.- Vet ikke hvor mye SS tar for frakt men har lagt til 150.- i regnestykket.

Jeg hadde forleden trøbbel med en bremse caliper. I min vane tro skulle delen kjøpes billigere fra utlandet men helt tilfeldig snublet jeg over http://www.bremsedeler.no/?Source=Goo&gclid=CLjIv7jlsr4CFcIAcwodEC8AEA. Jeg ble helt målløs, her var det faktisk en norsk

leverandør av bildeler som kunne tilby konkuransedyktige priser med hele verden, intet mindre enn fantastisk.

I glede og beruselse endte det med at jeg bestilte 4 stk nye calipere som kom på rundt 4000.- eller litt i underkant og det uten at man må sende inn utgåtte calipere i bytte. Fikk også fatt i rep sett til gamle calipere og skal overhale 2 av disse og ha liggende som reserve.

Det viser jo at det er mulig å drive butikk i Norge hvis man reduserer grådigheten mange legger for dagen og står valget mellom en norsk kontra en utenlandsk leverandør til samme pris så sier jeg heia Norge.

Posted

Sannheten er jo at den danske oljen kommer på 77,81 kr/l levert hjem til meg m/mva, og det er jo veldig billig. Det er vel ikke vanlig at utenlandske nettbutikker har inkl Norsk mva da det blir regnet ut mva når pakken ankommer Norge og kjøper betaler den da? Jeg skal bestille når den kommer på lager, 45 kr i kortgebyr gir jeg blaffen i, det er den totale literprisen jeg er ute etter.

Posted

Ser Stjerneservice har skrudd opp prisen ganske solid.

A-K maskiner solgte også billig ESP olje men ser ingen anonser på det nå.

Kanskje Danskene er et alternativ likevel.

Men jeg tror man drømmer litt når det gjelder utenlandske priser.

regenstykket:

Olje 20l    1000,-

Frakt          200,-

Kortgebyr    45,-

Sum          1245,-

Mva            311,-

Sum          1556,-

Gebyr        270,-

Sum          1826,-

Pris pr liter: kr 91,-

Det er vel et best case senraio da jeg bruker postens gebyr for over 1000 kr. Tollpost og DHL kan være vesentlig verre.

Fortsatt billig men hverken 50 eller 70 kr literen

Posted

Ok. Tenkte ikke på gebyret posten tar for å få lov å betale avgift. Men jeg betaler til vanlig 119,- literen, så vil jo uansett spare 28 kr. literen. Jeg vil egenfortolle varene jeg får fra utlandet, men når de ankommer så har posten gjort alt og jeg må betale, hadde jeg kunnet gjort det selv hadde det bare kostet 135 kr.

Posted

Den "utenlandske" sjappa har en nettside med adresse .no, og skriver på norsk. Det er lite eller ingen ting der som indikerer at det skal komme mva i tillegg.

Det var kun fordi det var skrevet her at jeg regnet med det var noe i tillegg. Jeg spurte i mail, og fikk beskjed om at det er kr. 200,- i frakt, og at mva kommer i tillegg. Det skulle ikke være noe andre tillegg. Det betyr at hvis det kommer fortollingsgebyr og kortgebyr i tillegg, så er det i strid med hva jeg fikk oppgitt på direkte henvendelse.

Det er mulig totalen blir noe lavere enn hos f.eks. stjerneservice, men det gir jeg gjerne for å handle med noen som ikke er så useriøs som de i Danmark fremstår.

Husk at klubben har rabatt hos stjerneservice.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now

• Create New...