Jump to content

Recommended Posts

Posted

:shock:

Upps, jeg oppdaget at det er kommet noe rust under gummlistene (på kanten av falsen som gummlisten holdes i) på dørene. Dette er så vidt jeg kan se isolert til dette området og jeg skulle ha stoppet dette som godt det lar seg gjøre. mens der ennå bare er "litt".

Hva vil eventuelt et karroseriverksted ta for dette eller er det noe man "bør" gjøre selv. Jobben er å ta av gummlistene og å skrape vekk rust for så å smøre på rustkiller og sort grunning. Lakk kan være understellsmasse eller liknende siden dette ikke vil synes.

I tillegg har det kommet noen rustpunkt (små flekker) på taket..

WP_20140512_18_02_43_Pro.thumb.jpg.0acd4c4015e4fa8074fc5a0b155da00c.jpg

WP_20140512_18_04_26_Pro.thumb.jpg.64bd0fba3d91871276fe2fe539998c67.jpg

Posted

I mange slike tilfeller vil sand som presses og gnis mot lakken grave seg igjenom uansett.

Så en del vaselin/voksaktige rust beskyttelse er veldig bra for å holde det i sjakk.

Rengjorde en w210 jeg hadde og smurte på.

Rustet aldri mer.

Posted

Noen tips når det kommer til rustfjerningsverktøy?

Trenger en krokete eller liten stålbørste eller noe tilsvarende for å komme til.

Posted

Ser ut som klassisk 210-rust. Jeg hadde antydning til dette på en 98 modell jeg eide for noen år siden.

Sandblåste forsiktig med punktblåser, syregrunnet, lakkerte og la til slutt 3 lag med Biltema sin

hulromsvoks på sprayboks. Lot de første lagene tørke litt før jeg sprayet siste lag og monterte

listene i dette. Var litt klinete, men rusten holdt seg borte flere år. Jeg har brukt denne voksen

i mange år, både innvendig og på steder som innenfor plastinnerskjermene og den er veldig bra.

Den er supertynn når den sprayes, men tørker til en voksaktig masse som holder seg myk.

Posted

Jeg kjøpte både punktblåser og "sand" på Biltema. Middelet er et eller annet metallsulfid

eller noe liknende som har skarpe kanter og ikke inneholder fukt som sand ofte gjør.

Posted

Får stikke på Biltema da.

Men her er forklaringen på alle rustproblemene for E-Klassen 97-02:

http://www.dt.no/nyheter/n%C3%A6ringsliv/mercedes-rust-til-stort-besver-1.3045567

Riper i overflaten på stålet??

Jeg jobbet i et agenturkontor for europas største stålverk som salgsansvarlig for tynnplater. Alle bilkarroseri av stål starter sitt liv som tynnplate på coil i diversje format før de blir stanset ut og presset i former og satt sammen. Stål til automotivsektor der sluttprodukt er synlig er spesifisert med overflateaspekt D. Dette er den høyeste overflatekvalitet du kan få fra et stålverk men henblikk på nettopp riper sammen med bl.a ugjevnheter og strekk.

Vi hadde en metallurg på besøk en gang og da ble det spurt spesifikt om MB og rustproblem. Da fikk jeg en lang utledning om rustbeskyttele og dårlig utført rustbeskyttelse fra MB's side og ikke noe med stålet å gjøre. MBs superbeskyttelse heter forøvrig Bonazink, litt om dette her:

Zitat von 1998 zum Thema "Bona zink" bei Mercedes

02.04.1998 Hannover Messe Industrie

Bona zinc 3000 Feinblech mit schweißbarer Grundierung

Bona zink 3000 verbessert die Korrosionsbeständigkeit verzinkter Stahlfeinbleche erheblich, so daß sekundäre Korrosionsschutzmaßnahmen wie Hohlraumversiegelungen, Nahtabdichtungen und Falzversiegelungen im Automobilbau deutlich reduziert oder vollständig eingespart werden können.

Ständig zunehmende Anforderungen an die Korrosionsbeständigkeit führten seit Anfang der 80er Jahre zu einem progressiven Einsatz elektrolytisch- oder schmelztauch verzinkter Stahlfeinbleche als Werkstoff im automobilen Karosseriebau.

Die aus Energiespargründen angestrebte Blechdickenreduzierung in Verbindung mit einer langjährigen Durchrostungsgarantie erfordert zusätzlich die Verbesserung des Schutzes gegen Hohlraumkorrosion. Bona zinc beschichtete Stahlfeinbleche erfüllen nicht nur die Anforderungen an die Verbesserung der Korrosionsbeständigkeit sowie an die Reduzierung der sekundären Korrosionsschutzmaßnahmen, sondern führen auch zu einer Verringerung von Prozeßschritten beim Automobilhersteller.

Somit gewährleisten Bona zinc-beschichtete Stahlfeinbleche einen verbesserten und langfristigen Korrosionsschutz des Automobils bei gleichzeitiger Vermeidung von umweltbelastenden und kostenintensiven Verarbeitungsmaßnahmen beim Automobilhersteller.

Ausführliche Fachartikel und weitere Fotos senden wir Ihnen auf Wunsch zu.

Preussag Stahl AG

Dr. Udo Müller

Tel. 0 53 41 / 21 47 80

Fax 0 53 41 /21 29 63

Hva Preussag ha måttte legge ut i ettertid vet jeg ikke.

Navn og telefonnummer er herved avgitt.

Posted

På min ligg det noe voks aktig gulaktig stoff som kleber litt, jeg har ikke rust og det er en 2004 mod, sjekket det når jeg såg inlegget dit. men jeg skal jammen prøve å legge nedi litt tectyl ML 550 slik som blir brukt i innerskjermer. Har ikke noe antydning til rust der sikkert fordi voksen ligg der, men skal sprøyte nedi alikevel. noen som har andre typer stoff å prøve med

Posted

Jeg fikk en krukke med slikt gostoff hos BoS en gang for lenge siden, alle dørene på 210 skal settes inn med dette på service. Mulig de vet hva det er hvis du spør i skranken. Ser ut til å holde dørrusten i sjakk på 124 også  :D

Posted

Får stikke innom å høre om de har noe på lager her. Skal se om jeg får tatt dette til uka.

Jeg ser at på alle dører er det antydning til rust på over vinduet på  døra, men ikke ellers.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...