Guest 1049 Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Da jeg jobbet i Sverige rundt 1989-1990 ble jeg sakte omvendt fra Audi til Mercedes av mine svenske kolleger. Problemet var at MB var uforholdsmessig mye dyrere her i landet enn det var i Sverige, så det tok enda noen år før jeg fikk byttet ut min Audi 100 typ 44 med en W-124. Da svenskene begynte å få meg til å se lyset var jeg allerede en stor beundrer av W-126, men noe slikt var selvsagt helt utenkelig å få kjøpt på en normal norsk inntekt den gangen. Og svenskene hadde av en eller annen grunn veldig sans for en farge de kalte "petroleumsgrön", som jeg også - trolig takket være massiv påvirkning - likte godt. Da jeg først begynte å kjøpe 124-biler som bruksbil ble det tre stykk i Blauschwarz metallic på rappen. Men jeg har alltid lagt merke til de "petroleumsgrønne" S-klassene som fra tid til annen har dukket opp til salgs. Her om dagen, mens jeg satt og surfet etter 126-biler, slo det meg at det var mange slike til salgs nå. Og da jeg nevnte dette for et knippe kamerater som fra gammelt av har en liten "gutte-syklubb" hvor ett av opptakskravene har vært en gusjegrønn tweedblazer (under et fuktig nachspiel en gang på tidlig 90-tall døpt til "magnat-jakker"), kom vi på at det hadde vært morsomt å kjøpe hver sin, slik at vi sammen kunne mønstre en liten flåte av gamle S-klasser i farge som matcher magnat-jakkene. I dagene etterpå har det dukket opp minst én slik bil til hver dag i salgsannonsene, så vi begynner å ta dette som et tegn. Vet ikke ennå om vi faktisk gjør noe ut av dette, men det hadde vært gøy, og ettersom vi snakker om gamle 126-biler og en farge som i ærlighetens navn kanskje ikke er direkte vakker, bør det også kunne bli relativt billig. Men - et par spørsmål: Den svakt gulgrønne metallicfargen fra tidlig åttitall, som jeg altså har trodd het petroleumsgrønn helt til nå, har ved nærmere undersøkelser vist seg å hete "tistelgrønn" i stedet, i hvertfall ifølge www.autocolorlibrary.com. Stemmer det? Når kom egentlig fargen, og hvor lenge var den tilgjengelig? Hvordan har det seg at det finnes så mange 126-biler med denne fargen her i landet, den er jo strengt tatt ikke spesielt pen (heller ikke penere som følge av det meeeget grønne interiøret som disse bilene vanligvis hadde). Og dersom noen av dere har lyst til å oppfordre oss til å få ut fingeren og faktisk realisere denne merkelige ideen så ville det også være hyggelig... MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Ha så mange idéer du vil du og mobb gjerne grønnfargen - så lenge vi snakker seriøst om W126 er det greit Petroleumsgrønn er en SVÆRT sjelden W126-farge i Europa. Den ble nesten bare solgt i USA og heter "Petrol Green" - kode 877. Offisielt ble denne fargen levert fra oktober 1979 til august 1989. Problemet er bare at 877 ble endret i 1985 (serie 2) uten at navn og kode ble endret. Det du kaller "Tistelgrønn" er vel heller kode 881 "Silberdistel" (Sølvtistel). Den ble levert fra oktober 1979 til juni 1986, og ser slik ut: Ettersom du tydeligvis er helt grønn på W126 tar jeg med de andre grønnfargene også - så kan du sitte der - helt grønn av misunnelse 254 Nachtgrün (Nattgrønn ? hva f... er det?) fra juni 1986 til mars 1990: 256 Kristallgrün (Krystallgrønn) fra desember 1990 til produksjonsslutt: 261 Nelkengrün (Nellikgrønn - din nydelige nellik) fra juni 1986 til desember 1990: 876 Zypressengrün (Sypressgrønn) fra oktober 1976 til juni 1986: Utenom metalliclakk har vi også noen vanlige grønnfarger: 803 Riedgrün (Sivgrønn - bare tyskere som kan like slike farger?): 816 Achatgrün (Agatgrønn), fra juni 1986 til desember 1990: 822 Eibeingrün (Barlindgrønn) fra desember 1982 til juni 1986 875 Mangogrønn, fra oktober 1979 til desember 1982: 880 Agavegrün (Palmegrønn - ligner Aloe Vera), fra oktober 1979 til desember 1982: Gusjegrønn finnes altså ikke? Kan du beskrive den litt nærmere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Ha ha ha ha ha.... Den beste dokumentasjonen jeg noen gang har sett!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Ha så mange idéer du vil du og mobb gjerne grønnfargen - så lenge vi snakker seriøst om W126 er det greit Jørn-Flemming Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1049 Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Hehe, ja det var ikke dårlig til dokumentasjon - og svært interessant også. Nå skjønner jeg nemlig hvorfor svenskene likte petroleumsgrønt så godt, akkurat den nyansen der har jeg - som du påpeker - sett svært sjelden, ja, og den er vanvittig flott. Tistelgrønn - eller "sølvtistel" - er i mine øyne litt "gusjegrønn", altså grønn med litt gulskjær, og uten at noen bør ta det særlig tungt så synes jeg altså ikke det er verdens peneste farge - såpass takhøyde bør det være på et seriøst diskusjonsforum. MEN, den er veldig tidstypisk for tidlig åttitall, og det er altså de bilene vi har stoppet opp ved både fordi et par stykker av oss la litt ekstra merke til disse bilene for 15 år siden, da vi TRODDE det var denne fargen svenskene var så opptatte av. Nå vil de atpå til passe bra i farge i forhold til magnat-jakkene, og det vil da være rimelig sært om vi klarer å få tak i fire-fem like biler som vi kan reise på treff med og ta vare på i tilnærmet originalstand - med barokkfelger og telefonrør fra gamle NMT-450´er på dashboardet. Morsomt er det også å se at den eneste staselige bilen jeg så med gule skilter på da jeg var i militæret var en S-klasse (en rimelig standard 280S tror jeg det var), og jeg var sikker på at Forsvaret hadde mishandlet den flotte bilen ved å lakkere den i sin egen farge. Men så var det altså en "mango-grün" originalbil, forstår jeg nå. Takk igjen for både omfattende og humoristisk opplæring! MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest spiggo Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 254 Nachtgrün (Nattgrønn ? hva f... er det?) fra juni 1986 til mars 1990: Denne W-126 som er avbildet som Nattgrønn er en stasjonsvogn, det har jeg aldrig sett før, er det produsert mange av de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Denne W-126 som er avbildet som Nattgrønn er en stasjonsvogn, det har jeg aldrig sett før, er det produsert mange av de? Sto en stripe om dette her for en stund siden, se her. Den grønne er en "560SELT" bygget av Zender. Tror det bare ble bygget et 20-talls av dem. Ellers er vel sjansen for å finne en fin Distelgrün W126 absolutt til stede. Det gikk ganske mange av dem tidlig på 80-tallet. Og ja - barockfelger og en SVÆR D-Netz/NMT-telefon hører med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Nå skjønner jeg nemlig hvorfor svenskene likte petroleumsgrønt så godt, akkurat den nyansen der har jeg - som du påpeker - sett svært sjelden, ja, og den er vanvittig flott. Det er selvsagt den fargen S123en min har også! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Nå skjønner jeg nemlig hvorfor svenskene likte petroleumsgrønt så godt, akkurat den nyansen der har jeg - som du påpeker - sett svært sjelden, ja, og den er vanvittig flott. Det er selvsagt den fargen S123en min har også! Ja, du er litt grønn når det gjelder biler Alex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Nå skjønner jeg nemlig hvorfor svenskene likte petroleumsgrønt så godt, akkurat den nyansen der har jeg - som du påpeker - sett svært sjelden, ja, og den er vanvittig flott. Det er selvsagt den fargen S123en min har også! Ja, du er litt grønn når det gjelder biler Alex Hehe, jeg har faktisk hatt en 190 som jeg ser av kartet ovenfor må ha vært: 822 Eibeingrün (Barlindgrønn), den var ikke direkte lekker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Helt sinnsykt artig presentasjon av det grønne alternativ, Jørn!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Condor Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 Henger meg på Charlie`s kommentar foran her..... en veldig artig "grønn" presentasjon...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted August 15, 2006 Share Posted August 15, 2006 :kermit::kermit::kermit::kermit::kermit::kermit::kermit: Det var da ikke måte på ..... ? Det beste er vel kanskje at jeg faktisk er stokk rød/grønn-fargeblind og opplever grønnfarger helt annerledes enn andre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1049 Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Det var da ikke måte på ..... ? Det beste er vel kanskje at jeg faktisk er stokk rød/grønn-fargeblind og opplever grønnfarger helt annerledes enn andre? Da jeg gikk på journalisthøgskolen var vi en gang på studietur i Jerusalem. Der tilbragte vi mer tid enn vi burde i kjellerbaren på fasjonable American Colony Hotel, og nøt bokstavelig talt av håndverket til bartenderen Ibrahim, som visstnok var på en eller annen offisiell liste over verdens ti beste bartendere. Ironisk nok var han muslim, og bedyret at han aldri hadde smakt på varene han serverte, kun lært seg håndverket utfra folks reaksjoner. Må bli litt av det samme forholdet... MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.