Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo!

Vi har akuratt skifta registerdeksel på motoren min (OM603.960), noe som har ført til at bilen har stått i en måned nå.

Når jeg prøvde den i går, så føltes det ut som at den slurer mye mer, for før så slura den i slutten av 4 gir når den fikk lada nok, men nå føles det ut som at det er i slutten av 3.gir og den kan fort slure i 80km/t om jeg gasser for hardt.

Er det noe vi kan ha glemt å stramme nok, eller kan det ha noe med kjilen(halvmånen) inni svinghjulet å gjøre? (Svinghjulet foran altså, den reima går på.)

Kan legge til at det står en manuellkasse fra 300TD i den.

Går utifra at clutchen ikke blir ødelagt av at bilen står stille/blir tauet i gang, så hva kan være problemet her?

Posted

Clutchen slurer? Har ikke rent noe olje eller noe ned i clutchhuset så det er olje på clutchen da?

Posted

Er dette mulig ved skifte av registerdeksel? Vi har bare vært av med fronten på motoren egentlig.

Jeg kan ikke så mye sånt sett angående innsiden av motoren, men eneste vi har gjort som innebærer olje er å fylle på ny olje (riktignok litt over max), men vi har ikke rørt olja på kassa.

Bonusspm: Hvor mange liter skal på girkassa? (Manuell-kasse fra 300sugediesel.)

Posted

Tipper det lekker olje inn på clutch ja. Ved jevnlig bruk brenner man vekk de dråpene som kommer, men har den stått en stund så kan der være nok olje til at det slurer ja.

Du får svi litt clutch og se om det kommer seg... Er det nok olje der kan det vel bli glasert selv om man prøver å svi vekk og da blir det lite friksjon slik at problemet kan vedvare.

Sørg uansett for at det ikke er over maks på peilepinnen.

Posted

Mja, kanskje, skal prøve å få sjekka litt.

Er det noen tester jeg kan gjøre på hvorvidt det er clutchen som er sliten?

Og noen som vet hvor mye olje som skal på manuellkassa til 300?

Og OM clutchen er gåen, hvilken clutch kunne jeg skaffa som tåler litt mer? (Man må vel ikke skifte kasse av den grunn?)

Posted

Sett bilen i 4. gir, 3-4000 omdreininger, slipp clutsjen raskt og motoren skal

kveles. Fortsetter den å slure så er clutsjen gåen. NB! Håndbrekk på og god

avstand til eventuelle hindringe foran bilen :lol:.

Posted

Jeg har ikke håndbrekk akuratt nå, så må i så fall prøve uten på en tom parkeringsplass, hehe. Men vil ikke dette ødelegge clutchen ytterligere?

Frode, jeg aner ikke hva som kunne slura utenom clutchen, men er nok den siden den RPM bare spinner avgårde mens bilen ikke holder teken.

Antar at man ikke kan fikse dette uten å måtte skifte clutch? :(

Også fikk vi vel ikke mer enn 1l med olje på girkassa heller når vi prøvde, men det har vel lite å si akuratt nå.

Posted

Er jo ikke store jobben å bytte clutch, jekke bilen i lufta og maks to kvelder om alle deler er på plass :)

Synes ikke ca. 1 liter olje på kassa hørtes så galt ut! :) Mens en automatkasse har eget filter og bunnpanne for olja, samt en converter full(det er faktisk olja som sørger for framdrift) går det mye på en automatkasse. På en manuell kasse er det ikke slik i det heletatt, her er oljen tilstede kun for smøring. Da ligner mengden olje mer på en diff feks.

Dersom du opplever sluring når man gir gass, er dette clutchen, best å få byttet den før du blir stående et sted!

Posted

Hehe ja, forventa at det ville skje en gang når jeg ikke gadd å skifte om til automat, men at den skulle bli værre av å stå stille trudde jeg da ikke hehe.

Men glemte også å nevne at i går så var det et tilfelle hvor clutchen gikk inn og ikke ut igjen (måtte dra ut pedalen igjen), samt at jeg så bremsevæska var litt under minimum.

Skal fylle dette igjen og se om jeg kan få lufta clutchen litt, men kan dette også være grunnen til at den slurer?

Posted

Kanskje slavesylinderen ikke løser skikkelig ut når du slipper clutch? Skru slaven av kassa, sett bilen i egnet gir, start bilen i gir og forsøk å kjøre uten denne sittende på kassa? Da vil man jo i praksis utelukke overføringen fullt og helt! Kan jo bli gøy å gire uten clutch, det går helt fint om man treffer på turtall etc. men man merker jo uansett fort om det slurer :) En 15 meters test kan man vel gjøre uten i kun et gir :)

Posted

Får forsøke å lufte clutchen først og se ann hva som skjer.

Men OM den må skiftes, er det noen som vet hvilken clutch jeg burde skifte til? 300td-clutchen tåler jo bare 113hk(?), så antar at å sette på en ny sånn ville vel være dumt?

Passer noe fra noe annet over på samme kassa som jeg har nå, liksom?

Posted

Får forsøke å lufte clutchen først og se ann hva som skjer.

Men OM den må skiftes, er det noen som vet hvilken clutch jeg burde skifte til? 300td-clutchen tåler jo bare 113hk(?), så antar at å sette på en ny sånn ville vel være dumt?

Passer noe fra noe annet over på samme kassa som jeg har nå, liksom?

Det må i såfall være til noe bensingreier. TDT er aldri levert med manuell. 300E har "vanlig" girkasse, kanskje du kan bruke clutchen derfra? Ikke sikkert den er noe kraftigere. 300-24 og 320 levert med manuell hadde annen kasse.

Posted

Ikke så lurt å tro at man kan bedre enn ingeniørene hos MB! Er vel en grunn til at de motorene aldri ble levert med manuell :)

Hvilken grunn skulle det være, ennet enn at MB mente det ikke var marked for det?

Posted

Ikke så lurt å tro at man kan bedre enn ingeniørene hos MB! Er vel en grunn til at de motorene aldri ble levert med manuell :)

Hvilken grunn skulle det være, ennet enn at MB mente det ikke var marked for det?

Da 123 300dt kom så hørtte jeg at det kun var automat som holdt på den motorens dreiemoment :)

Posted

Da 123 300dt kom så hørtte jeg at det kun var automat som holdt på den motorens dreiemoment :)

Det er nok en langt mer komplisert å lage en automatkasse som tåler det voldsomme momentet enkelte tvangsmatede motorer har i dag enn en manuell.

Auda og BMW har jo slitt med å få kasser som tåler maks momenet. Har har det nok skjedd en stor utvikling dessuten kom DSG som jo er en manell kasse + +.

Selv giret er jo ikke et tema en gang og i motsettning til automat som skal overføre max moment gjennom en converter og hydraulikk så krever manuell bare at clutchen tåler max moment når den er fullt lukket. Samme går får DSG og alt annet sekvensiellt. Dette er jo steinalderteknologi.

Posted

Dsg, i hvert fall tidlige utgaver tåler ikke allverden moment. Passat Tdi med 140 hk fikk man med dsg, mens 170-hk hadde for mye moment.

Posted

Grunnen til at dette ble manuelt er egentlig fordi at det var 300td som var manuell originalt fra før, og når vi da satt inn 300tdt-motoren så gadd vi rett og slett ikke gjøre om.

Samtidig så liker jeg personlig manuell best. (Nei, jeg tar ikke burnouts eller kjører villbass.)

Jeg aner dog ikke nøyaktig hvor mye dreiemoment det er.

Så OM jeg måtte skaffet ny clutch, hva har vi endt opp med som svar? Jeg vet ikke helt hvordan den nåværende clutchen var når jeg fikk bilen heller forsåvidt, bilen er jo fra en eller annen bygd, så at den ble rævkjørt kan jeg ikke uttale meg noe om.

Men er det noen sjangs for at en annen 300-diesel-clutch hadde holdt? Kanskje 300-bensin-clutch? Jeg kjører jo som sagt ikke som black-smoke her, og trekker vel så og si aldri noe.

Posted

Grunnen til at dette ble manuelt er egentlig fordi at det var 300td som var manuell originalt fra før, og når vi da satt inn 300tdt-motoren så gadd vi rett og slett ikke gjøre om.

Samtidig så liker jeg personlig manuell best. (Nei, jeg tar ikke burnouts eller kjører villbass.)

Jeg aner dog ikke nøyaktig hvor mye dreiemoment det er.

Så OM jeg måtte skaffet ny clutch, hva har vi endt opp med som svar? Jeg vet ikke helt hvordan den nåværende clutchen var når jeg fikk bilen heller forsåvidt, bilen er jo fra en eller annen bygd, så at den ble rævkjørt kan jeg ikke uttale meg noe om.

Men er det noen sjangs for at en annen 300-diesel-clutch hadde holdt? Kanskje 300-bensin-clutch? Jeg kjører jo som sagt ikke som black-smoke her, og trekker vel så og si aldri noe.

Skal du bytte så finnes det garantert forsterket clutch til originalen. Litt strammere fjærer osv.

Posted

Sachs vet jeg selger lamell og trykkplater som tåler mer til en rekke modeller! Mercedes er vel ganske "universale" når det gjelder girkasser, det meste går vel om hverandre rent mekanisk? Er jo garantert noen som har gjort en slik mix før og som vet! Søke?

Posted

Se dèt ja, får se ann dette med sachs osv, jeg vil helst slippe å legge så mange tusen i det...

Men den slurer ikke før jeg får noe grusomt med moment, men tror dere det bare vil bli værre og værre hvis jeg kjører normalt og prøver å unngå å nå der det slurer?

Eller er dette noe som burde gjøres noe med pronto?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...