Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann!

Holder på å fikse opp c180en min fra 1995. Batteriet ladet ikke og jeg ble anbefalt å sjekke børstene på dynamoen. Gjorde så dette men vet egentlig ikke om disse er slitte eller ikke da jeg ikke vet hvordan nye skal se ut egentlig :P Legger ved et bilde. De stikker ut cirka 3-4mm vil jeg si.

Her er link til bildene: http://imgur.com/a/djhGn

Posted

Det som er veldig positivt er at de er likt slitt.

Veldig ofte er det forskjellig lengde på de. Da er det bare å bytte dynamo også.

Jeg har byttet børster en del ganger, og også dynamo én gang. Alltid ulik lengde.

Posted

Forstod ikke helt den.

Alltid ulik lengde.

Mener du at alle har ulik lengde?

Er det ulik lengde er det kast i Kommutator og man skal ikke montere nye børster uten å gjøre noe med det.

Er det kast hopper børster som gir dårlig kontakt, gnister, brent kommutator.

Posted

De gangene jeg har byttet børster, har det alltid vært ulik lengde på dem. Dynamoen ble byttet en gang pga. annen feil, men det var forskjellig lengde da jeg byttet børster der også.

Jeg vet ikke hvor ofte det er vanlig å bytte børster, men jeg har vel gjort det 4-5 ganger eller så på 277.000 km. To ganger pga. nedslitt, ellers for å justere ladespenningen.

Tror ikke jeg vil løpe og bytte dynamo bare om det skulle være litt ulik lengde på børstene, så lenge de ikke slites voldsomt fort.

Posted

Hvis man setter inn nye børster på en med kast i så spiser den opp børstene. La oss si den ene er slitt 1mm og den andre 5mm så vet du hvor mange ganger lengre de egentlig skulle vare.

Men jeg ser regnestykket ditt da det koster litt å skifte kommutator ringer eller ny dynamo.

Men et verksted kan ikke gamble med om det varer en uke, en måned eller et år.

Ingen liker å leve i uvisse om når den brenner seg/slutter å lade.

Posted

Ola har rett, og er man ingen DIYer som følger opp bilen før en eventuell tur eller sjekker innimellom, så blir det problemer om det er ujevn høyde på sleperingene(kommutator). Dersom det er en nyere Bosch dynamo bytter man "enkelt" dette selv, men det krever at man demonterer dynamoen totalt og da kan man like gjerne gi den nye lagre og børster + kommutatorer.

Har selv gjort det, og det er 200kr i deler. Børstene var skeivslitt(ulik lengde) og nesten nedslitt da jeg skulle inspisere dette for første gang i mitt eie, rart det ladet i det heletatt!

Tok altså og bestilte nye SKF lagre, kjøpte nye løse børster og kommutator. Demonterte hele dynamoen, skiftet lagre, kommutatorer og loddet inn nye børster til regulatoren. Regulatoren er jo like fin, så da sparte man jo de pengene..

For et verksted vil det være billigere å bytte dynamo og ta den gamle i pant, enn å demontere en hel dynamo og bytte alt. Er du derimot glad i å fikse ting selv, så er det ingenting i veien for det.

Nå er vel saken den at børstene er slitt jevnt, og er visuell inspeksjon av kommutator-ringer gjort og påvist ok, så kan du enten bytte hele regulatoren, eller bare lodde ut gamle børster og lodde inn de nye(ca. 8 kr i kostnad) :)

Posted

Det som er veldig positivt er at de er likt slitt.

Veldig ofte er det forskjellig lengde på de. Da er det bare å bytte dynamo også.

Den ene er kanskje 1 mm lengre enn den andre, men man ser det ikke så godt på bildet. Tar uansett og bytter de for å se om det var børstene som var problemet (la oss nå håpe på det :P). Det å bytte disse er vel ikke vanskeligere enn å bare skru på plass de nye?

Posted

Du kan velge å lodde ut slitte børste og lodde inn nye(8kr kostnad) eller bytte regulator(enklere, men noe dyrere men ikke dyrt), bare å skru rett på plass!

Bytter man hele regulatoren eliminerer man også den som feilkilde.

Posted

Mekonomen var de eneste som hadde nye børster, disse kostet 980kr. Så da er det jo ikke vits i å sette nye børster på en allerede slitt dynamo, når en brukt en koster meg 600 kroner.

Var verd forsøket i hvert fall :P.

Posted

Du kan velge å lodde ut slitte børste og lodde inn nye(8kr kostnad) eller bytte regulator(enklere, men noe dyrere men ikke dyrt), bare å skru rett på plass!

Bytter man hele regulatoren eliminerer man også den som feilkilde.

Det er klart :P Hva levetiden på dem er aner jeg ikke, men aldri hatt noe annet tull enn utslitte børster når man har mista lading. Er jo også behagelig å slippe å lodde og bare skru inn en ny del på plass!

Posted

Mekonomen var de eneste som hadde nye børster, disse kostet 980kr. Så da er det jo ikke vits i å sette nye børster på en allerede slitt dynamo, når en brukt en koster meg 600 kroner.

Hva er det som er slitt på den du har? Trenger du delen kjapt? Kjøpe på nett er ofte halve prisen :P

Dersom sleperinger ikke har veldige slitespor og lagrene i dynamoen er ok, så forstår jeg ikke hvorfor du skal sette inn en brukt dynamo du ikke vet helt tilstanden på? Du kan vel hjelp av en skrustikke og håndverktøy overhale dynamoen selv om du vil for 300kr.

Hva er nummeret på regulatoren så skal jeg se om jeg finner noe billigere.

Posted

Hva er det som er slitt på den du har? Trenger du delen kjapt? Kjøpe på nett er ofte halve prisen :P

Dersom sleperinger ikke har veldige slitespor og lagrene i dynamoen er ok, så forstår jeg ikke hvorfor du skal sette inn en brukt dynamo du ikke vet helt tilstanden på? Du kan vel hjelp av en skrustikke og håndverktøy overhale dynamoen selv om du vil for 300kr.

Hva er nummeret på regulatoren så skal jeg se om jeg finner noe billigere.

Har den ikke her akkurat nå. Men børstene er jo slitte, utenom det så vet jeg ikke, har lite peiling på sånt egentlig. Han på mekonomen mente i hvert fall at på denne type dynamo så satt regulatoren på laderele'en og at det var derfor den var så dyr. Da man måtte bytte ut hele i stedet for å bare bytte børster eller regulator.

Posted

Finner vel børster+regulator på ebay til en hyggelig pris? Mekonomen er stort sett dyre på alt. Gjerne dyrere enn Bos også. Jeg kjøpte sånt på en lokal Shell-stasjon for noen år sida. Drøy hundrelapp, tror jeg.

Posted

Fikk tak i en billig brukt dynamo så slo bare til der. Nytt problem dukka opp. Den greia som gjør at man kan stramme og løsne den store reima (hva kalles dette :P?), den bolten hvor man strammer og løsner er slitt og jeg får ikke løsnet den. Var jo lett å fjerne dynamoen, men får ikke på beltet uansett hvor mye makt jeg bruker.....  Noen som har noen lure måter å få gjort dette på uten å løsne reima?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...