Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sliter fælt med 230`n min om dagen, den bruker helt ekstremt mye bensin, kjørt 6 mil på 15 liter.

hører ingen tegn til ettertenning ellernoe sånt.

Jeg har byttet,  tennplugger, fordelerlokk, stiften, tennkabler, olje, oljefilter,bensinfilter, sprayet med startgass og sjekket etter lekkasjer, og står nå igjen og klør meg i huet.

forige eier nevnte at han hadde justert på en skrue under luftftilteret tidligere, i forbindelse med eukontroll og CO.

Jeg har koblet til air/fuel gauge, og den viser at den ligger på optimal, men ved gasspådrag står fortsatt viseren stille, dette er målt på varm motor, kan lambda ha en innvirkning her? vil det skylde såpass høye bensinutgifter? og samtidig, er det andre måter og sjekke om lambda er ok og regulerer som den skal ?

-Byggmestern-

Posted

Det beste er jo å få noen til å justere den for deg.

Når jeg justerer de sjekker jeg at den puster greit, innsug/eksos.

Måler, bensintrykket.kontrollerer/justerer tenningen.

Så hiver jeg på en tester og sjekker alle verdiene på alle pinnene mens den varmes opp.

Hvis alt er ok så kobler jeg av eventuell Lamda (viktig) så sjekker jeg avgassverdiene på alle turtall.

Man må passe på at trykkregulatoren har 0 amp når man måler.

Er de utenfor holder jeg den på det turtallet den kjører mest og justerer den der.

Så sjekker jeg om den er for mager eller for fet på andre turtall.

Så kobler jeg til lamda og måler spenning og frekvens.

Er det ok sjekker jeg hvor mange amp trykkregulatoren får når en gir full gass og at den går i minus når jeg slipper gassen (bensinkutt).

Tenning må også sjekkes ved pådrag.

Er alt ok og den går som en klokke så ber jeg de måle forbruk.

Er det ikke godt nok må man gå igjennom motor, men som regel er de helt bra etter justering.

Problemet er at dysene må være gode/like.

Er de slitt ujevne slår det ut på fusk med en gang når de er justert.

Man ser det enkelt med å ta å montere de på rørene i løse luften og presse sakte på spjeldet når pumpen går.

Da ser man hvilke dyse® som spytter eller åpner for tidlig/sent.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...