Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei . Håper på litt hjelp her  kanskje ... hadde en 95 mod 220/5tr man som jeg hugde ... Gir og motor har stått komplett ute  i 1,5 år  ca  under pressening ... Fungerte perfekt  og ingen ulyder når jeg hugde den !  Har  nå solgt gir  , og kjøper  "solgte" /"lånte" den videre til en 3. mann  som de monterte girkassen inn i bilen til ..  De sier det skraper  på 1,2 og Veldig på 3. giret !?  :/  Mener  og ha fulgt alt man skal gjøre  ved montering og fylt riktig  med olje  før start og slik ...

Noen andre som har vært borti noe lignende med kasser som har stått ? Kan det  komme, kan de gi seg ved jevn bruk igjen ?

Kjip situasjon , når jeg vet  at  den funka 100% når jeg tok den ut  da ...  håper noen har litt svar  her :)

- Dan -

Posted

Dette høres snodig ut. Synkroniseringsringene som gir skrapefri giring kan ikke bli utslitt

hvis girkassen lagres med olje. Mitt tips er at han bør sjekke clutsjen på bilen girkassen

er satt inn i. Hvis den ikke løser helt ut vil det skrape når man girer siden synkr. ringene

ikke klarer å bremse drevet som skal låses i posisjon. Vanligvis er det 1. og 2. gir som

er mest utsatt for dette. I og med at det også skraper i 3., er jeg nesten 100% sikker

på at clutsjen er synderen. Eller at de prøver å lure deg til å gå ned i pris.....?

Posted

ja jeg vet ikke jeg asså ... De sier  jo at de ikke vil betale så mye  som de gjorde  (1500kr ) ... Ikke  kommet til noe enighet , jeg har ikke svart konkret på det enda, men er jo kjip situasjon og han virker tålig redelig  også så !  Tror de satt inn både clutch og svinghjul fra  meg som jeg vet var bra ...  og de mente de hadde fått til sentrering av clutch  riktig og fylt på olje og slik  ..

er ikke noe som kan "gå seg til" akkurat  heller  vel ..

Uansett så takk for litt tilbakemelding :)

Posted

En enkel sjekk er vel å jekke opp et bakhjul og se om det blir med når clutchen kobler fra. Med tørrkclutch skal vel den utkoblingen være 100%

Posted

Jekk opp et hjul, da vil all kraft som eventuelt skulle komme fra en slurende clutch komme til hjulet som står i lufta(det vil bli enklere å se). Har bilen diffbrems må man ikke gjøre dette da bilen kan ramle ned(jekk opp begge hjul) :P Er clutch ok skal ikke hjul gå rundt overhodet med motor igang, clutch innkoblet og at man da setter den i gir.

Går hjulet rundt er det åpenbart problemer med clutchen og dette bør derfor ordnes før man kan begynne å påstå at girkassen skraper. 1500kr for en girkasse synes jeg i utgangspunktet ikke var så verst pris uansett, og slik er det å handle brukte deler.. Hva kan man forvente.. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet :P

Posted

Er man to kan vel motor stå mens en holder clutchen inne skal den andre kunne dreie hjulet rundt med nesten akkurat samme motstand som om den står i fri.

Dette skal svjv gå svært lett rundt. Litt masse å dra på men myk og glatt bevegelse.

• 2 weeks later...
Posted

Har glemt jeg skulle svare på denne.

Jeg satte i ei kasse på gamle Svarten som etter sigende skulle være veldig bra. Det ble litt nedtur når jeg oppdaga at den skrapa fælt når jeg geara ned for fort fra fjerde til tredje. Jaja, tenkte jeg, med tid å stunder skal jeg splitte kassa og bytte synkroniseringsringer. I mellomtiden la jeg meg til en litt mer bedagelig nedgearing og da funket det utmerket.

Nå 7000 km etterpå tenkte jeg på det igjen, og nå klarer jeg ikke lenger å geare så fort at det skraper uansett om jeg prøver. Den kassa jeg satte inn hadde stått noen år, så det er helt tydelig at noe hadde satt seg men har løsnet igjen etter litt bruk.

Hvor på de km det løsna vet jeg ikke.

Så hvis kassa har stått en stund, kan det godt hende problemet fikser seg sjøl.  :D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...