Toalmar Posted May 7, 2014 Posted May 7, 2014 Hvor kan man få informasjon angående tidligere skader på en bil. Tenker på større skader, som f. eks frontskade?
Asbjørn Posted May 7, 2014 Posted May 7, 2014 Er lurt å ta en ringerunde. Til Statens Vegvesen for å få tilsendt full eierhistorikk og hvor EU kontroller har blitt utført og om bilen tidligere har vært registrert som vrak. Hvis du aner ugler i mosen og ønsker å gå enda grundigere til verks så kan det også være greit å ringe forsikringsselskap som bilen har vært forsikret på. Har blandede erfaringer her, noen nekter tvert å gi informasjon mens noen andre gir litt. Noe som også er effektivt er å sjekke hvor stemplene fra servicehefte kommer fra (hvis du har dette tilgjengelig) og ringe verkstedene for å høre hva de har på bilen. Du kan også ringe verkstedene som har utført EU kontrollene, og høre med dem også. Er faktisk vanvittig mange biler som er kollisjonsskadede, både omfattende og mindre omfattende som klarer å smyge seg unna systemer (blir ikke registrert kondemnert, ordnet utenom osv) som blir satt isammen igjen, og alt ser fint ut, så blir det solgt uten at det engang nevnes at bilen tidligere har hatt skade. Skulle ikke forundre meg om det er flere her inne som kan kjøre med bil som tidligere har vært kollisjonsskadet. Jeg holdt på å kjøpe en S211 når jeg var på jakt etter ny bil, men fant ut at bilen hadde vært registrert som vrak av et forsikringsselskap og kjøpt av en kar som jobber på oppretterverksted. Selv om bilen var kjempe fin og strøken, så er det aldri "hel ved".
KennethJ Posted May 7, 2014 Posted May 7, 2014 Når det gjelder kondemneringsskader vil det avdekkes om man ber statens vegvesen om eierhistorikken på bilen. Den har du krav på å få utlevert om du ber om den.
Toalmar Posted May 8, 2014 Author Posted May 8, 2014 Vi snakker nok her om mindre skade enn vrak. Har skjønt at det kan være vanskelig å få info om eventuelle skader
Asbjørn Posted May 8, 2014 Posted May 8, 2014 Det har vært foreslått flere ganger og flere har gått ut i media og foreslått at det skal opprettes et skaderegister som er tilgjengelig for allmennheten. Desverre så har ikke dette kommet så langt ser det ut som. Her er en skremmende video som sammenligner to tilsynelatende helt like biler:
Olaf Posted May 8, 2014 Posted May 8, 2014 Asbjørn dekket dette emnet bra, men jeg kan gi litt tilleggsinformasjon. Jeg hadde en 230TE på forstillingskontroll, og da sier mekanikeren - som hadde jobbet med Mercedes i utlandet et sted - at denne bilen er jo kræsja! Se på ujevnhetene i buen i døråpningen ved terskelen, og sprekkene i lakken. Denne er rettet opp! Jeg snakket med Biltilsynet for 2 dager siden om problemet med skader som ikke er registrert noe sted, og de kan ikke bistå med noe informasjon. Biltilsynet har heller ikke lov til å opplyse om feil og mangler på en bil ved tidligere EU-kontroller, men de har lov til å fortelle hvilket verksted som utførte kontrollen, dato for kontrollen, samt kilometerstand. Det siste er jo også veldig relevant info med tanke på svindel. I eierhistorikken fra Autosys som jeg ba om å få tilsendt, er det også oppgitt forsikringsselskap for noen av de tidligere eierne. Man bør nok spesifisere hvilken informasjon man ønsker oppført i eierhistorikken. Jeg hadde et helt konkret spørsmål på telefon, og damen jeg snakket med måtte legge inn endel søk manuelt mens jeg ventet. Jeg forsto det slik at disse søkene kan skreddersyes og være ganske omfattende, så lag en liste og send forespørselen på epost. Har man da en grei, kjent saksbehandler i forsikringsselskapet sitt, kan man jo i forbifarten nevne ordet forsikringssvindel for å pense ham inn på riktig spor, og så høre om han kanskje kan forhøre seg litt blant sine kolleger hos konkurrentene? Med vennlig hilsen, Olaf
KennethJ Posted May 9, 2014 Posted May 9, 2014 Asbjørn dekket dette emnet bra, men jeg kan gi litt tilleggsinformasjon. Biltilsynet har heller ikke lov til å opplyse om feil og mangler på en bil ved tidligere EU-kontroller, men de har lov til å fortelle hvilket verksted som utførte kontrollen, dato for kontrollen, samt kilometerstand. Dette er feil, all informasjon som ligger i autosys er offentlig tilgjengelig med mindre det finnes lov eller forskrift som sier noe annet.
Olaf Posted May 9, 2014 Posted May 9, 2014 Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre, for det er 2 forskjellige kilder som er aktuelle. Den ene er Biltilsynets oversikt over tidligere EU-kontroller, som faktisk er et dokument som tilhører den som på tidspunktet er bilens eier. Det eneste Biltilsynet kan opplyse om er de opplysningene som står i headingen på dokumentet, d.v.s. utenom allerede kjente data på bilen; dato for kontroll, verkstedets navn og kilometerstand. Det andre er Autosys, som inneholder en eierhistorikk, alle opplysninger fra vognkortet, datoen en bil har vært på EU-kontroll, resultatet av kontrollen, evt. krav til kontroll før ny registrering, dato for utsendte varsler, om kjennemerke er makulert, nåværende og forrige forsikringsselkap, tidspunkt for godkjente ombygginger f.eks fra varebil til st.vogn. Autosys inneholder ikke noe om innholdet i en EU-kontroll. Autosys er jo også det verktøyet politi og vegvesen bruker ved kontroll av kjøretøy, og de ber om spesifikk informasjon, hvis ikke blir de jo neddynget av hele eierhistorikken for hver enkelt bil, og det blir jo fullstendig uhåndterlig ved en utekontroll. Jeg antar at det er grunnen til at man må spesifisere hvilken informasjon man ønsker fra Autosys. Som Asbjørn også påpekte, er det jo tragisk at man ikke kan får ut informasjon om tidligere skader, jeg kan ikke skjønne hvorfor forsikringsselskapene selv ikke er interessert i skadehistorikken til både bil og eier Med vennlig hilsen, Olaf
KennethJ Posted May 9, 2014 Posted May 9, 2014 Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre, for det er 2 forskjellige kilder som er aktuelle. Den ene er Biltilsynets oversikt over tidligere EU-kontroller, som faktisk er et dokument som tilhører den som på tidspunktet er bilens eier. Det eneste Biltilsynet kan opplyse om er de opplysningene som står i headingen på dokumentet, d.v.s. utenom allerede kjente data på bilen; dato for kontroll, verkstedets navn og kilometerstand. All den tid det rapporteres inn gitte verdier til statens vegvesen er det som rapporteres inn å regne som offentlig saksbehandling, da er det også tilgjengelig for hvem som helst.
Olaf Posted May 10, 2014 Posted May 10, 2014 Nei, i dette tilfellet er det nok du som tar feil. Det er begrenset innsyn i mange tilfeller, f.eks. er skatteoppgjøret lagt ut offentlig, men det betyr ikke at du får se selvangivelsen til folk. Her kan du se hvor nylig kilometerstanden ved EU-kontroll ble gjort offentlig: url=http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/fad/rapporter-og-planer/planer/2013/enkelt-og-greit/bedre-informasjon-fra-det-offentlige.html?id=730946 35. Enklere å få informasjon om kilometerstand for bruktbiler Mange opplever å bli svindlet ved kjøp av bil hvor selger har endret kilometerstanden. Ved å gjøre tilgjengelig innrapporterte kilometertall fra periodisk kjøretøykontroll (EU-kontrollen), vil det være enklere for kjøper å vurdere om kilometerstanden er jukset med. I dag kan du få opplyst kilometerstand ved forrige kontroll ved å kontakte Statens vegvesen. I tillegg har Europakommisjonen foreslått kontroll av kilometerteller som en del av EU-kontrollen, for å avdekke om den fungerer som den skal og om kilometerstanden er manipulert. Dette vil bedre kjøperens kontroll ved bruktbilkjøp. Dersom EU ikke innfører kontroll med kilometermålere, har Samferdselsdepartementet likevel anledning til å innføre krav om slik kontroll på norske kontrollstasjoner. Med vennlig hilsen, Olaf
KennethJ Posted May 10, 2014 Posted May 10, 2014 Nei, i dette tilfellet er det nok du som tar feil. Det er begrenset innsyn i mange tilfeller, f.eks. er skatteoppgjøret lagt ut offentlig, men det betyr ikke at du får se selvangivelsen til folk. Her kan du se hvor nylig kilometerstanden ved EU-kontroll ble gjort offentlig: url=http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/fad/rapporter-og-planer/planer/2013/enkelt-og-greit/bedre-informasjon-fra-det-offentlige.html?id=730946 Kan du vise til hvor der det står at det nylig ble gjort offentlig? Det du viser til er rett og slett tanker om å gjøre kontroll av selve telleverket, at det funker altså, til en del av eu-kontrollen i Norge. Lovverket er faktisk veldig enkelt, det må være lov eller forskrift som regulerer begrenset innsyn for folk flest, ellers er det ikke lovlig å gjøre annet enn å utlevere dataene. Hva gjelder EU-kontroll er ikke jeg i stand til å finne noen lov eller forskrift som regulerer spesifikt for dette området, og opplysningene er således å anse som offentlig tilgjengelige opplysninger som del av offentlig saksbehandling. Jeg begjærte i fjor innsyn i tidligere kontrollsedler for min bil BD51556. Disse fikk jeg utlevert uten problemer to dager senere. Du må nok sette deg inn i gjeldende lover og forskrifter før du uttaler deg så bastant som du her gjør. Jeg legger den ved som et vedlegg, slik at du selv kan se img-613135234-0001.pdf
Olaf Posted May 10, 2014 Posted May 10, 2014 Mine erfaringer baserer seg på at jeg har gjort det samme som deg, spurt om å få skrevet ut EU-kontrollene, og fått til svar at det kunne jeg ikke få, annet enn detaljene rundt det faktum at kontrollen var utfør, og når den var utført. Har du opplevd noe annet, så hurra for det! Med vennlig hilsen, Olaf
SigurdB Posted May 10, 2014 Posted May 10, 2014 Hva med å kjøpe en billig lakk tykkelses måler? Du får de for under 1000kr. Da avslører du fort om skaden ikke er meldt inn til forsikringsselskapet elle svv eller om deler er lakkert opp igjen. Mye raskere en å måtte ringe rundt, eneste ulempen er at du må være fysisk ved bilen.
KennethJ Posted May 10, 2014 Posted May 10, 2014 Mine erfaringer baserer seg på at jeg har gjort det samme som deg, spurt om å få skrevet ut EU-kontrollene, og fått til svar at det kunne jeg ikke få, annet enn detaljene rundt det faktum at kontrollen var utfør, og når den var utført. Har du opplevd noe annet, så hurra for det! Da kan jeg tipse deg om å sende mail til Statens vegvesen på nytt, der du ber om å få utlevert disse kontrollsedlene. Det er greit å være oppmerksom på at det er relativt vanskelig for de å få ut teksten som legges til ang. feilpunktene, men de får uten problemer frem feilkodene i det minste. Jeg kjenner mine rettigheter, og driter i hva folk måtte forsøke seg på hva gjelder å begrense mitt innsyn, da havner bare saken i riktig departement relativt fort. Det er bare trist og leit at enkelte skal spre usannheter som du gjør her.. Uavhengig av om det skjer med viten og vilje eller ei. Statens vegvesen er relativt greie å ha med å gjøre ang. alt annet enn nøyaktig posisjon til fotoboksene..
Olaf Posted May 11, 2014 Posted May 11, 2014 Det er bare trist og leit at enkelte skal spre usannheter som du gjør her.. Kenneth, spar meg for denslags beskyldninger! Jeg opplyste om hva jeg opplevde da jeg ba om opplysninger, forhold deg til det. Du er forresten den eneste jeg har hørt om som har fått ut kopier av EU-kontroller utført av tidligere eiere. Forøvrig har jeg allerede sendt en epost til vegvesenet hvor jeg ber om en klargjøring om hva regelverket sier, og hvor det finnes. Det vil bli gjort rede for når jeg får et svar. Med vennlig hilsen, Olaf
KennethJ Posted May 11, 2014 Posted May 11, 2014 Det er bare trist og leit at enkelte skal spre usannheter som du gjør her.. Kenneth, spar meg for denslags beskyldninger! Jeg opplyste om hva jeg opplevde da jeg ba om opplysninger, forhold deg til det. Du er forresten den eneste jeg har hørt om som har fått ut kopier av EU-kontroller utført av tidligere eiere. Forøvrig har jeg allerede sendt en epost til vegvesenet hvor jeg ber om en klargjøring om hva regelverket sier, og hvor det finnes. Det vil bli gjort rede for når jeg får et svar. Hvorfor skal jeg spare meg for denslags beskyldninger? Du har jo faktisk eksplisitt sagt at jeg tar feil selv etter at jeg har vist til hva som gjelder av regler for offentlig saksbehandling og innsyn. At du ikke har forstått eller satt deg inn i regelverket er helt kurant, men da må du også kunne ta til deg kunnskap når du blir korrigert.. Offentleglova er interessant, og kan leses her: http://lovdata.no/lov/2006-05-19-16 Du kan jo fortelle meg hvilket av unntakene i loven du mener bør gjelde for EU-kontroll.. Taushetsplikt er ikke noe verksteder og sånt er pålagt
Olaf Posted May 11, 2014 Posted May 11, 2014 Beklager, Toalmar, du har helt rett. Jeg skal formidle svaret fra vegvesenet i en egen tråd. Med vennlig hilsen, Olaf
Beckern Posted May 12, 2014 Posted May 12, 2014 Statens vegvesen er relativt greie å ha med å gjøre ang. alt annet enn nøyaktig posisjon til fotoboksene.. Lest dagens VG? Akkurat hemmelighold er de tydelig vis glad i.
KennethJ Posted May 13, 2014 Posted May 13, 2014 Statens vegvesen er relativt greie å ha med å gjøre ang. alt annet enn nøyaktig posisjon til fotoboksene.. Lest dagens VG? Akkurat hemmelighold er de tydelig vis glad i. Du kan jo tenke deg litt mer om, litt utenfor tabloidboksen til VG.. Har de nektet innsyn, eller har de bare holdt kjeft om at rapportene finnes?
Toalmar Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 Hvorfor gjøre det vanskelig når du kan gjøre det enkelt. Tok å ringe til biltilsynet, snakket med ei hyggelig dame der og forklarte mitt problem. Fikk oppgitt navn på forrige eier på bilen. Ringte han og har fått vite ganske mye. Han skulle også oversende bilder av bilen med skaden på.
Recommended Posts