FrodeS Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 OM603 er 6-sylinder 3,0-liter diesel brukt i 124. Samme prosedyre gjelder også OM601 og OM602, hhv 4-syl 2,0 og 5-syl 2,5 diesel. Gjelder både med og uten turbo, men tallet for rett timing KAN være annerledes. Jeg ser her bare på hvordan man sjekker timingen, ikke hvordan den evt. justeres. Strekt kjede er ikke uvanlig feil etter en del hundre tusen km. Mitt ble byttet ved 500.000 km, men viste ikke noe voldsomt strekk da. Dette kan variere fra bil til bil. Både kam-akslingen og dieselpumpa må være timet riktig for at åpningstidene på ventilene, og innsprøytningen av diesel skal være riktig. På dieselmotor er det ingen elektrisk tenning, men innsprøytningen av diesel vil gjøre samme nytten. OBS : I motsetning til hva man kanskje tror er normalt fra bensinbiler, så skal disse times med et visst antall grader ETTER øvre dødpunkt (ØD / TDC). TDC betyr Top Dead Center såvidt jeg vet, og viser til at sylinder 1 står i øverste punkt på tenningstakten/kompresjonstakten. OBS : sørg for at sylinder 1 ikke er på topp av utblåsingstakten. Dette ser man å hvordan ventilene beveger seg. På nedre remhjul finner man skalaen: Vri motoren MED klokka når du står foran og ser bakover. Vri KUN på nedre reimhjul. 27mm pipe og skralle fungerer greit. Det skal altså vris samme vei som når man skrur en bolt INN. Vri IKKE utover, ikke engang litt. Dette kan klemme inn kjedestrammeren, og man risikerer slakt kjede hvis man er skikkelig uheldig. Husk at nedre reimhjul må snurres to runder for hver 1 runde på kam og dieselpumpe. Skalaen begynner med 20, går ned til 0, og opp til 20 igjen. Ved 0 står det OT på hver sin side av streken. Med toppdekslet av, vil man se følgende: Timingmerkene er rundet rundt med rødt. Disse skal stå rett overfor hverandre ved TDC (ikke +/- noen grader). Det kan være vanskelig å se nøyaktig, men det er ingen justering på dette. Etter hvert som kjedet blir strekt, vil kammen "henge etter", og man må vri over TDC for at kammen skal stå riktig. Har det vært over 10 grader feil, bør toppen av, og ventiler/stempler inspiseres for feil etter mulig sammenstøt. På siden av dieselpumpa, ganske langt bak, kan man skru ut en plugg for å komme til et inspeksjonshull. Innenfor der snurrer noe som minner litt om en rotor i fordeleren på en bensinbil. Det sitter en liten tapp, som skal sentrerer midt i hullet. Når den gjør det, kan man avlese gradetallet på nedre remhjul, og se hvor mange grader etter TDC pumpa er. Riktig tall skal i følge WIS være 15 grader etter på OM603.960 (3,0 turbo). På min bil endte jeg på ca. 17, men det kan være vanskelig å se nøyaktig når tappen står midt i hullet. For min del skulle jeg bare ha bekreftet at timingen var på riktig tann. Tappen: "rotoren" og tappen sett bakfra, i ei pumpe som er åpnet: Ved justering bør man bruke dette verktøyet, for å låse pumpa med tappen nøyaktig i senter av hullet: Delenummer 601589052100 ps. alle bilder er lånt.
FrodeS Posted May 7, 2014 Author Posted May 7, 2014 Veldig bra oppsummert Frode! Takk! Nå er bildet av spesialverktøyet for å låse dieselpumpa med også.
Timberjack Posted May 24, 2015 Posted May 24, 2015 Hei. Kanskje en av dere glupinger kan forklare meg hvorfor de har laget det slik at det faste punktet nede på reimskivehjulet er laget med et ovalt spor? Det er mulig å flytte dette flere grader. Når en har hatt av denne ved f.eks vannpumpebytte så er det jo bare tilfeldigheter om du får det riktig igjen.. Det burde vært en tapp eller lignende på denne som sørget for at dette punktet alltid blir på riktig sted. Mulig jeg har gjort noe som ikke var nødvendig, men jeg synes å huske at det var plassert en skrue som fester vannpumpa bak dette faste punktet. Vidar
FrodeS Posted May 24, 2015 Author Posted May 24, 2015 Hvordan greier du å urøe timingkjedet ved bytte av vannpumpe?
Timberjack Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Ok, ser den Må forklare meg litt tydeligere, denne tråden omhandler det å sjekke om registerkjede har strukket seg, ved å plassere tenningsmerkene ovenfor hverandre. Hvis jeg ønsker å gjøre det i dag, etter å ha byttet vannpumpe, så kan jeg ikke vite om fastpunktet nede på reimskivehjulet på veivakselen står riktig, siden dette kan forskyves flere grader. Da kommer vi til spørsmålet, noen som vet tankegangen bak hvorfor dette fastpunktet, som vel egentlig er det eneste, er justerbart? Vidar
tommern57 Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Vanligvis regnes fastpunktet på en motor som en indikasjon. Det skal veldig lite produksjonsmessige toleranser til før dette punktet kan bli et par grader feil. Seriøse motorbyggere bruker alltid en ekstern gradskive ifm med montering av kammer o.l.
Timberjack Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Ok, da vet jeg det. Så forøvrig i verkstedmanualen at en skulle demontere hele pumpehuset når en skulle bytte vannpumpe, så da trenger man muligens ikke av med dette merkepunktet. Finnes det noe merke på svinghjulet på disse motorene, noen som vet? Snakker her om en OM603. Tenkte jeg skulle fått sjekket hvorvidt kjede har strukket seg eller ikke, men det har jeg mest sannsynlig klart å kødde til når jeg ikke sørget for å sette veivakselen på "0" grader da jeg demonterte merkepunktet. V
FrodeS Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 Mener du at pila som peker mot gradetallet på reimskiva har løsnet og forskjøvet seg da du byttet vannpumpe?
Timberjack Posted June 4, 2015 Posted June 4, 2015 Ja, ikke bare løsnet, men for å komme til umbraco- eller sekskantskruen bak når en skal skifte vannpumpe, så må denne skrus av. I hvert fall så måtte jeg det, da uten å demontere vannpumpehuset komplett. Ingen andre som har erfart det samme?
FrodeS Posted June 4, 2015 Author Posted June 4, 2015 Ikke det jeg kan huske. Nå er det riktignok snart 200.000 km siden jeg byttet vannpumpa, men jeg tror ikke jeg var borti den pila.
FredrikE300D Posted June 7, 2015 Posted June 7, 2015 I manualen for bytte av vannpumpe skal du sette motoren i øvre dødpunkt på syl. 1 med reimskiva på OT før man fjerner pila. Dette for å enklere skal kunne klare å montere den sånn passe riktig etterpå
Timberjack Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Se der ja, alt har en fornuftig forklaring Vidar
FrodeS Posted June 22, 2015 Author Posted June 22, 2015 Jeg byttet vannpumpe på min, men det var ved 400.000 km, i 2008. Det har rent et par liter vann i Vorma etter det, så jeg skal være forsiktig med å garantere for noe. Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg ikke hadde pila av og ut, men den kan ha blitt løsnet og urøet der den satt. I såfall så har jeg nok vært heldig, for timingen stemmer jo fortsatt greit.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now