Øst Posted May 5, 2014 Posted May 5, 2014 Hei. Har nettopp kjøpt en 1983 mod 500 sec. Det står i ekstrautstyrslista at bilen har sportsunderstell? Vel nok om dette. Bilen sliter med å komme over vanlige fartshumper(skraper ned i ). Dekk dimensjonen er 205/65/15. Eks røret kan kanskje endres noe, plasseres litt høyere, men jeg tror hovedproblemet er at bilen er for lav. Er det noen som har gode råd for å endre dette? Andre fjærer, dempere? Andre felgstørrelser? Flott hvis noen kan gi meg tips og løsning på denne "leie saken". Det er mengder med fartshumper i vårt land, så slik bilen er nå kan jeg ikke ha den. edret tittel -- FrodeS
FredrikE300D Posted May 5, 2014 Posted May 5, 2014 Har du bilde av hvor lav bilen faktisk er? Har du mulighet å ta bilde av bilen fra undersiden sett fra under frontfanger og bakover? Hva skrubber nedi av eksosanlegg? Sjekk at alle fjører er hele, kanskje kan man også sette på noen høyere puter over fjørene for å få den litt høyere. Korrekte fjærklemmer er nesten så godt som livsviktig ved fjørbytte på gammel Benz!
Stein Arnestuen Posted May 5, 2014 Posted May 5, 2014 Jeg trur rett og slett at fjærene er gamle og har sunket sammen. Har samme bil og min er også lav men går greit over fartsdemper.
Øst Posted May 8, 2014 Author Posted May 8, 2014 Har du bilde av hvor lav bilen faktisk er? Har du mulighet å ta bilde av bilen fra undersiden sett fra under frontfanger og bakover? Hva skrubber nedi av eksosanlegg? Sjekk at alle fjører er hele, kanskje kan man også sette på noen høyere puter over fjørene for å få den litt høyere. Korrekte fjærklemmer er nesten så godt som livsviktig ved fjørbytte på gammel Benz! Hei og takk for info. Fjærene er hele. Bilen er 31 år gammel, men har gått i underkant av 80 000 km i varme Spania, så den ser veldig bra ut både under og i resten av karosseriet. Det er den store potta midt under og røret ut fra denne(bakover), som subber nedi. Tidligere eier har på ført bunnpanna diverse bulker, så bilen er nok ganske lav. Kona gav meg et enkelt tips. Prøv å kjøre litt saktere i fartshumper, da går det nok bedre. Har en W124 CE 230 og en gammel W 107, 450 SL fra før av, og disse går lett over tilsvarende humper. SECèn er lang, så den tipper vel lettere nedi?. Men liten fart kom jeg faktisk over uten "ulyder". En kamerat, som jobber med dekk, sier at jeg kan endre felg og dekk dimensjonen lovlig inntil 5%, han mener øke til 225/60/16. Det vil heve bilen noen cm. Hvis det ikke holder, så skal jeg prøve nye puter, som du nevner. Takk.
FrodeS Posted May 9, 2014 Posted May 9, 2014 Ikke hør på kona Min 124 er også ganske lav, men den subber ikke i fartsdumper for det. Har du et bilde av bilen din? En 126-bil skal ikke være så lav at den subber i fartsdumper. Antakelig har noen satt på lavere fjærer, eller de har bare sunket sammen i løpet av 31 års bruk. Tror jeg ville kostet på et sett nye fjærer, og gjerne dempere også.
FredrikE300D Posted May 9, 2014 Posted May 9, 2014 Dersom også bunnpanna ruver avskrekkende lavt over bakken, så hadde kanskje et sett nye fjører rundbaut sammen med noen nye dempere helt sikkert gjort nytta! At eksosen fra midten og bakover subber hadde minnet mest om dårlig oppheng, men dersom bunnpanna er i faresonen er kanskje bilen ganske så lav! Har SEC nivåregulering slik SE har?
Øst Posted May 21, 2014 Author Posted May 21, 2014 Dersom også bunnpanna ruver avskrekkende lavt over bakken, så hadde kanskje et sett nye fjører rundbaut sammen med noen nye dempere helt sikkert gjort nytta! At eksosen fra midten og bakover subber hadde minnet mest om dårlig oppheng, men dersom bunnpanna er i faresonen er kanskje bilen ganske så lav! Har SEC nivåregulering slik SE har? Tror du har rett med hensyn til nye fjærer og dempere vil gjøre susen. Står i "utstyrslista" til bilen at den har sportsunderstell. Trodde ikke det fantes i 1983? Skal også bytte felg og dekk, til 225/60/16. Potta og bakenforliggende rør ligger korrekt, så det er hele bilen, som er for lav. Må også bytte bunnpanna. Den ser ikke bra ut.
FrodeS Posted May 22, 2014 Posted May 22, 2014 Antakelig er det en kode som har fått annen betydning etter at bilen din var ny.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now