uklar Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Har klart å ødelegge gjengene på høyre bakhjul, så mitt spørsmål, er det bare bremseskiva jeg må bytte for å få nye gjenger eller er det noe annet jeg må bytte? Det gjelder en W124, 1989mod, 230. Takker for svar.
Beckern Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Hvilke gjenger er det snakk om? Hjulboltene? Alle sammen? I utgangspunktet vil jeg tro at du beholder bremseskiva og at det er navet som har gjenger til hjulboltene. Beste løsning der er vel løsgjenger.
uklar Posted May 4, 2014 Author Posted May 4, 2014 Hvilke gjenger er det snakk om? Hjulboltene? Alle sammen? I utgangspunktet vil jeg tro at du beholder bremseskiva og at det er navet som har gjenger til hjulboltene. Beste løsning der er vel løsgjenger. Det er de gjengene som sitter i bremseskiva/ navet, vet ikke hvem det er, og det er snakk om alle 5. Så det jeg lurer på er om noen vet om det er navet eller bremse skiva hullene sitter på og om hva det eventuelt koster å fikse det? Mvh
FredrikE300D Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Skal du bytte navet er dette kostbart(plunder og heft)! Først og fremst må stikkakselen ut, Skiva må av, osv. Så må man kjempe en hard kamp mot navet som er presset inn på hjullageret. Kan være et sant helvette å få av. Byttet hjullager på min vogn og det var greit nok, men å få av navet var det aller verste! Et verksted vil nok kjøre dette safe og skru av hele "klumpen" ved å løsne alle kuler og stag og sette hele saken i pressa for å få det ut. Det vil nok bli noen arbeidstimer. Har du først kommet så langt må du nesten bytte hjullager(å presse ut navet kan være stor påkjenning for lageret), og dette koster ca. 1000kr for et hjullagersett + arbeid. Et alternativ er å kjøre med 4 hjulbolter, dette har jeg gjort på flere biler uten problem. Det lureste er nok Helicoil-løsgjenger Antageligvis vil et verksted som har dette tilgjengelig gjøre dette også.
Gujoni Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Navet MÅ skiftes, skiven kan beholdes. Helicoil eller annen form for løsgjenger anbefales ikke, husk at det tross alt er hjulet og bremseskiven som skal holdes på plass. Mister du hjulet så er det bare en 6 millimeter skrue som holder skiven fast. Regner med at du har sjekket at det ikke bare er hjulboltene som er ødelagt...... Navet pleier å løsne relativt greit ved bruk av riktig avdrager og litt varme.
Marevan Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Navet MÅ skiftes, skiven kan beholdes. Helicoil eller annen form for løsgjenger anbefales ikke, husk at det tross alt er hjulet og bremseskiven som skal holdes på plass. Mister du hjulet så er det bare en 6 millimeter skrue som holder skiven fast. Enig med deg. Jeg ser helst at de jeg kjører sammen med i trafikken har alle hjulboltene i orden, og at hverken dekk eller bremseskiver kommer flyvende i mot, eller bakover. Spesielt når jeg er ute å kjører 2-hjuling. Jeg har nok med å dodge last fra småhengere som ramler av.
uklar Posted May 4, 2014 Author Posted May 4, 2014 Noen som vet ca. pris et verksted skal ha for å skifte navet? hva koster selve navet? har ikke klart å finne noe på nett om hva det koster:/
FredrikE300D Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Hadde kjøpt navet brukt, Finn.no er et fint sted å begynne, det begynner å bli greit mye deler til 124 der nå. Prisene på brukte deler bør synke drastisk snart..
Beckern Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Hør med et verksted om ikke løsgjenger er et fullgodt alternativ. Når man setter løsgjegner i aluminium blir dette som regel en sterkere løsning enn original. Så lenge det er gods nok rundt hulle blir det som å gå opp en boltstørelse i aluminiumen. Med stål bør det bli like sterkt om dette er gjort skikkelig. Sier verkstedet at dette er ok ville jeg ikke nølt.
FredrikE300D Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Med stål bør det bli like sterkt om dette er gjort skikkelig. Sier verkstedet at dette er ok ville jeg ikke nølt. Det er også dette jeg har hørt angående helicoil(løsgjenger). Det funker jo uansett helt topp å kjøre med 4 bolter selv om man bør bruke alle 5. Finnes jo mange biler som kun har 4 bolt
FrodeS Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Kjøp hele "klædden" fra en brukt bil (obs, ikke likt på stv/sedan), og bytt over. Bytt brekkwire samtidig, de er forbruksvare.
Gujoni Posted May 5, 2014 Posted May 5, 2014 Helicoil er nok et fullgodt alternativ når gjengene går føyken på noe som skrus fast for å holdes på plass permanent, men hjulbolter som skrus av og på minst to ganger i året er noe helt annet. Jeg har brukt Helicoil på tennplugg-gjenger en gang og da jeg skulle skifte pluggene neste gang fulgte løsgjengene med ut. De var ikke mulig å få inn på en ordentlig måte ute monteringsverktøyet. Dette er 30 år siden, mulig at systemet er bedre nå
Frode Posted May 5, 2014 Posted May 5, 2014 Mitt spørsmål er: hvordan har du klart å ødelegge alle 5....fikk du ikke et hint når første var ødelagt....
Beckern Posted May 5, 2014 Posted May 5, 2014 Helicoil er nok et fullgodt alternativ når gjengene går føyken på noe som skrus fast for å holdes på plass permanent, men hjulbolter som skrus av og på minst to ganger i året er noe helt annet. Jeg har brukt Helicoil på tennplugg-gjenger en gang og da jeg skulle skifte pluggene neste gang fulgte løsgjengene med ut. De var ikke mulig å få inn på en ordentlig måte ute monteringsverktøyet. Dette er 30 år siden, mulig at systemet er bedre nå Løsgjenger er laget for å sitte permanent og når de ikke gjør det er det nok en viss mulighet for at ting ikke er gjort helt etter boka. Hjulbolter har dessuten enorme marginer ved normal bruk. Folk overstrammer disse boltene i et helt enormt omfang, likevel blir de sittende. Gjør de ikke det bruker de feil bolt lengde og likevel holder det, som regel. Man kan nok gjøre verre ting enn å bruke løsgjenger på nav.
slippern Posted May 5, 2014 Posted May 5, 2014 Jeg ville ha byttet navet, liker og ha ting skikkelig gjort
myhre Posted May 5, 2014 Posted May 5, 2014 Du kan jo prøve å kjøre en gjengetapp igjennom, jeg gjorde det første gang jeg fikk alu.felger å visste ikke at jeg trengte lengre bolter. Men husk at det er fin gjenger i navet
Beckern Posted May 5, 2014 Posted May 5, 2014 Du kan jo prøve å kjøre en gjengetapp igjennom, jeg gjorde det første gang jeg fikk alu.felger å visste ikke at jeg trengte lengre bolter. Men husk at det er fin gjenger i navet Godt poeng. Jeg kjøpte felger med bolter sist helg. Viste seg at når man trakk fra tykkelsen på skiva kunne ikke de boltene ha mer en 3-4mm inngrep. En av hullene var da også strippet. Vil tro at det ene hullet fortsatt vil fungere utmerket med rett lengde på bolten.
OlaNormann Posted May 5, 2014 Posted May 5, 2014 Helicoil blir ikke så mye brukt. Nå er det vel mer de hylse/foringene med invendig og utvendig gjenger. Limes med lagerlåsing og er permanent god reparasjon.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now