TAS Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Ifjor juli ifjor kjøpte jeg en 2007 modell MB GL 320 med 130' km fra et lite importfirma. Den vibrerte under kjøring og bremsing. Selgeren har prøvd å rette dette opp siden den gang ved å balansere dekkene og skifte bremseskiver og klosser både foran og bak. Etter balanseringen ble det litt bedre. Etter skifte av klosser foran ble vibrasjon under bremsing borte. Men vibrasjonene under kjøring er fremdeles der. Man kan kjenne antydningen til vibrasjoner fra lave hastigheter, men de blir ikke tydelige før man kommer i hastigheter fra 100 km/t. Jeg ligger ofte i 110 km/t på motorveien og da kjenner jeg dem, og de blir mer markante hvis man øker hastigheten ytterligere. Det er ikke ekstreme vibrasjoner, men man merker dem. Vibrasjonene kjennes i hele bilen, som fører kjenner jeg dem i setet og imot døra og imot midtkosollen. Hvis jeg setter en plastpose eller papirpose i passasjersetet med gjenstander oppi slik at åpning til posen står opp, ser man at toppen av posen vibrerer. Nå benekter selger at det er mer vibrasjoner etter at de skiftet skiver, men jeg kjenner dem fremdeles. Noen som har noen idé om hva disse relativt svake vibrasjonene kan være? De er tilstede under både høye og lave turtall. Takknemlig for hjelp.
RuneT Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Ta kontakt med Powertrain i Oslo. Jeg tipper det er ubalanse i drivlinjen et sted. Jeg har selv nettopp kjøp en GL, så jeg kjenner ikke disse noe særlig godt. Har hatt vibrasjoner i 2 Vianoer jeg har hatt, og dette fikset Powertrain ved å balansere mellomakselen.
TAS Posted October 28, 2014 Author Posted October 28, 2014 Fant du løsningen? Jeg fikk hjulene balansert på nytt i en maskin for balansering av høydekast. Etter dette ble det bedre. Dette var helt nye 22" 305 dekk. Og nå når jeg satte på helt nye vinterdekk som er 18" 265 dekk så var det ikke vibrasjoner lenger. Dermed går jeg ut fra at det var kast i dekkene. Jeg fikk høre at store dekk er vanskelige å få helt vibrasjonsfrie.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now