Snoterud Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Har en 90mod w124 som har rullet 200 000 nå akkurat. regnr PX30504. kjøpte den i januar og byttet rett etterpå termostat og vannpumpe da dette trengtes. for noen dager tilbake glemte jeg å skru på lokket til ekspansjonstanken og mistet lokket, fikk tak i et nytt, men gummien var morken og derfor ikke tett. nå har jeg ordnet et nytt som er tett, men oppdaget etter hundre meter kjøring at tempen skøyt i været så stoppet og åpnet panserer. da kommer det damp og litt vann ut termostathuset. når jeg da åpner lokket til tanken spytter den ut alt vannet igjen og det koker forferdelig. egentlig ingenting som tyder på at toppen eller pakninga har gått, da jeg ikke har vann i olja eller motsatt eller hvit røyk. det bobler i ekspansjonstanken, men det fortsetter også etter motoren skrus av i en 30 sekunders tid. når jeg skrur på varmeapperatet får jeg heller ikke varme derfra så tyder på en sammenheng. har hørt rundt med flere som er mekanikere men som ikke har så mye greie på kjølesystemet til mercedes da det er ganske unikt har jeg hørt. håper på svar:)
E_S Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Høres ut som det er luft i kjølesystemet.. Prøvd å fylle ekspansjonstanken HELT opp og klemme litt på slanger og greier for å prøve å få ut mest mulig luft?
Snoterud Posted May 4, 2014 Author Posted May 4, 2014 Har fylt opp og latt den stå og gå, men det som er at den spytter ut vannet bare så luft er det nok ikke. Noen andre forslag? En kompis snakker om at det kan være duoventilen?
FredrikE300D Posted May 4, 2014 Posted May 4, 2014 Sett vifta på varmeapparat på 3 eller 4, sett varme på maks, fyll ekspansjonstank smikk full og start opp! Etter at motoren har fått svelget unna en del etterfyller du. Klem litt på slanger og få vannet til å sirkulere! Når thermostaten åpner på 85 grader bør det forsvinne mer vann og du fortsetter å etterfylle. Varmeapparatkranene(duoventilene) må stå åpne for å då vannet også igjennom registeret. Har motoren lufteskrue på thermostathus kan du slippe ut luft her underveis. Lekker thermostathuset bør du få tettet dette da luft kan komme inn. Øker temperaturen nær koking må du klare å få vannet til å sirkulere og kokingen vil opphøre, manglende sirkulasjon er på grunn av luft et sted. Min erfaring er at MB går på skinner gang på gang å få luftet. Gamle BMW seksere er noe helt annet! Med lokket på øker trykket i systemet og man får høyere kokepunkt. Derfor skal man være litt forsiktig med å åpne lokket på en nesten kokende motor. Derfor bruker jeg å ha lokket av under lufting.
Snoterud Posted May 5, 2014 Author Posted May 5, 2014 Hørte relativt logisk ut det du skrev. skal prøve meg fram, hvis ikke blir det vel ny post. men uansett takk for detaljert og ryddig svar. er for meg ganske vanskelig å finne feilen da jeg har forsøkt alle feil og indikasjoner når det kommer til benz kjøling. men gjør allikevel et forøsk. har samtidig min tvil på at det er luft i systemet. eventuelt hva kan jeg bruke for å tette termostathuset skikkelig? noen kjemikalier de kan ha på biltema?
FrodeS Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 Veldig lurt å oppgi hva slags motor det er snakk om. Utfra reg.nr. er det snakk om 230E, men det er ikke sikkert alle gidder sjekke dette før de gir svar. Lufting varierer veldig fra bil til bil. På dieselbilene er det så enkelt som at man bare heller på vann, og kjører. De lufter seg selv. På bensinbilene har jeg hørt det kan være noe mer plunder. Utfra det du sier, høres det ut som kjølevannet ikke sirkulerer. Duoventilene skal stå åpne når de ikke får strøm, så du kan evt. nappe av kabelen. Med mindre de begge to sitter dønn fast, vil du da få varme inn i bilen. Sjekk også den elektriske sirkulasjonspumpa, den skal gå når tenningen er på, og minst ett av hjulene til varmeapparatet står på ca. 18C eller mer.
SigurdB Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 Har vært borti at en liten luftlomme i varmeregisteret stopper hele sirkulasjonene. Jeg løste det ved å klemme mye på slangen i bakkant av motoren som går inn på varmeregisteret.
FredrikE300D Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 har samtidig min tvil på at det er luft i systemet. Har du noen konkret grunn til å tvile på det? Det er helt typisk når motoren koker at du sliter med sirkulering som følge av luft et sted. Tapper du anlegget på en BMW sekser svelger den lett 10-12 liter med vann dersom man har tømt systemet og fyller opp. 12 liter vann skal få bytte plass med all luft i systemet, mens motoren har "minimal" sirkulasjon skal vannet nå termostaten og få denne til å åpne for å kunne få klemt inn noen liter til osv osv osv. Det er mange "fallgruver" som får motoren til å koke dersom man ikke har en plan på forhånd. Jeg tar alltid først og heller 3kg med konsentrert væske på tanken i første omgang. Fyller den samme kanna smikkfull med kokende vann(full temp direkte fra varmtvannstanken i bolig/garasje). Kokende vann for å nå driftstemp raskere og da få thermostaten til å åpne tidligere. Starter motoren, neste trinn er å få vannet i ekspansjonstanken til å "forsvinne" og da etterfylle og få vannet til å sirkulere. Vannpumpa pumper dårlig vannet rundt i systemet ved mye luft. Klemme på slanger for å få presset vannet mot vannpumpa og få denne til å skyve unna vannet du fyller. Mer turtall på motoren fører naturligvis til mer turtall på pumpa, dette kan være en fordel. Er det ingenting som funker bør du sjekke den elektriske sirkulasjonspumpa og/eller prøve å sette bilen i litt motbakke mens du lufter(funker for enkelte, jeg har aldri hatt behovet).
Snoterud Posted May 22, 2014 Author Posted May 22, 2014 Har nå diagnostisert en del. stod halvannen time med bilen vendt fremover. samtidig hadde jeg varmen på fullt uten at det ble alt for varmt men passe. Fylte på litt på litt og gitt litt gass osv så det så ut til at det ble akkurat som det skulle, men da jeg skrudde av motoren etter økta sprutet den ut hvertfall halvparten av vannbeholdningen. Dagen etter kjørte jeg til jobb hvor jeg hadde samme problemet med at masse vann sprutet ut når jeg skrudde av igjen. men når jeg skulle hjem fylte jeg tanken smekk full og alt virket som det skulle. når jeg parkerte da kom det ingenting vann og varmeapparatet fungerte utmerket. Tempen lå også stabilt der den alltid gjorde før jeg fikk problemene. Et par dager etter dette begynner den å oppføre seg merkelig. Vond å starte, lite drag og ujevn tomgang. var et par ganger jeg dro kickdown og den ikke reagerte før jeg giret ned manuelt (varm motor). Har en kompis som hadde en 300e 86mod som oppførte seg slik og han mener det er toppen eller toppakning. Noe innspill/forslag? Har som sagt ikke merket noe til hvit røyk, olje i vannet eller vann i olja.
Beckern Posted May 22, 2014 Posted May 22, 2014 Du sier du har diagnostert men ingen ting om nivå på ekpansjonstanken, lukt fra ekpansjonstanken, farge på olje osv nå når motor har begynt å oppføre seg rart. Kunne vi få litt mer informasjon å gå på her?
Snoterud Posted May 22, 2014 Author Posted May 22, 2014 Du sier du har diagnostert men ingen ting om nivå på ekpansjonstanken, lukt fra ekpansjonstanken, farge på olje osv nå når motor har begynt å oppføre seg rart. Kunne vi få litt mer informasjon å gå på her? Nivået i ekspansjonstanken synker når jeg gir gass, og holder jeg gassen på ca 2-3000 omd i 5sek så spruter den ut vann. Vanskelig å lukte etter eksos fra tanken da jeg har en lekkasje i manifold også. Fargen på olja er normalt, samt normalt nivå på den. Har skrevet ned alt jeg vet nå. sagt dette tidligere, men erstattet for litt over en mnd siden lokket på ekspansjonstanken men gummien var morken og datt av, da begynte problemene, og når jeg da fikk anskaffet et nytt kjørte jeg hundre meter og tempen steg til over 100c så jeg stoppet og da ser jeg det pipler vann ut av skruehullene på termostathuset samt hvit røyk/damp og dette har enda ikke gitt seg (røyk og vann fra termhuset).. Skrudde deretter av lokket fordi jeg var redd slanger skulle sprekke og da spyttet den ut masse vann.
Snoterud Posted May 22, 2014 Author Posted May 22, 2014 Du sier du har diagnostert men ingen ting om nivå på ekpansjonstanken, lukt fra ekpansjonstanken, farge på olje osv nå når motor har begynt å oppføre seg rart. Kunne vi få litt mer informasjon å gå på her? Var ute nå og luktet i ekspansjonstanken med kald og avskrudd motor. må si det luktet litt bensin
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now