Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Batteriet på min W210 (97-modell) er helt flatt, og jeg får ikke låst opp bilen med fjernlåsen. Tenningslåsen er byttet, så nøklene jeg har passer bare til tenningen, ikke i døra  :?

Er det noen måte å lade opp batteriet på bilen uten å åpne dørene/panseret/bagasjelokk?

Vil det funke å sette + på batterilader til strømutgangen ved hengerfeste? Trenger bare nok strøm til at fjernlåsen funker, slik at jeg kommer til batteriet.

Hadde planer om utflukt i helgen, men med mindre jeg får ladet opp batteriet så må vel den utsettes  :(

Edit: Vil det kunne ødelegge noe å koble strøm til utgangen ved hengerfeste, eller er det bare å kjøre på?

Posted

Enkleste er å jekke opp bilen, ta av bunnplata og sette lader rett på den tykke kabelen til starteren

Hvis du har 7-pins kontakt på hengerfestet, er det ikke strøm på noen av pinnene uten at noe står på

Posted

Er dette en "enkel" operasjon, eller er det evt. greiere å ringe en låsesmed eller noe lignende i morgen?

Dette er altså eneste mulighet for å få ladet opp batteriet?

Noen her http://www.mbclub.co.uk/forums/electronics/118844-battery-dead-doors-wont-open-key-fob-metal-key-how-can-i-charge-my-batt.html

sier at "there should be under the passenger foot well area a heavy duty connector if you remove the cap place + side of charger on this and then - side to any earth on the car should then give power". Stemmer dette? Jeg ser i hvert fall ingenting under passasjersiden som kan minne om dette.

Posted

Låsesmed er bare å glemme. Det enkleste er å gjøre som tommern sier. Har du 13-pol hengerkontakt, så er det håp der.

Posted

Har gjort som Tommern sier flere ganger for andre som står fast. jekk opp, klyv under og lokalliser starteren. Sett en startkabel til jord, den andre setter du feks. en skrutrekker på og stikker den bortpå den feite røde kabelen som er koblet på starter. Når du gjør dette kan du få en til å åpne bilen med fjernstyringen.

Har ikke prøvd å "dirke" disse før(pute mellom dørsprekken som man pumper opp, stikker så inn div. "pianotråder", men erfaringsmessig er nyere biler vanskelig å få opp, W201 og W124 er ille nok på gamlemåten! Låsesmed kan du ringe, men han vil nok bruke mange, mange timer.

Ringer du NAF/Falck gjør de som oftest førstnevnte.

Posted

Har 7-pols hengerkontakt, så det gikk ikke å lade den veien.

Tok også å koblet ut en av de innerste baklyktene (den var løs fra før av) og prøvde å koble + mot + der, med jording i hengerfestet, men heller ikke det funket.

Får prøve å jekke opp bilen og ta en kikk under i morgen da, dersom jeg får tid.  :)

Posted

Noen her http://www.mbclub.co.uk/forums/electronics/118844-battery-dead-doors-wont-open-key-fob-metal-key-how-can-i-charge-my-batt.html

sier at "there should be under the passenger foot well area a heavy duty connector if you remove the cap place + side of charger on this and then - side to any earth on the car should then give power". Stemmer dette? Jeg ser i hvert fall ingenting under passasjersiden som kan minne om dette.

:lol: :lol: Når du sjekker på engelske sider, må du huske at de har en annen definisjon av passasjersiden enn du og jeg.

Den sitter omtrent ved gasspedalen din.

Men har du først kommet så langt at du ser den, så ser du vel starteren også?

Posted
Har 7-pols hengerkontakt, så det gikk ikke å lade den veien.

Er du sikker på at den er 7-polet, og at du ikke har 13-polet med overgang til 7-polet?

Jeg har hatt 2 stk w210/ s210 og begge hadde 13-polet originalt, så jeg kjøpte en overgang som stod fast montert bak der. Dersom det er en overgang der, så vil du se det ved at original-lokket holder overgangen på plass. Du må evt. løfte lokket til org. kontakt for å vri ut overgangen (kan sitte veldig fast dersom den har vært der gjennom noen saltede vintre.)

Posted

Godt poeng tommern!  :P

Skulle ut å jekke opp bilen i går, men kom på at jekken ligger i bagasjerommet  :x

Får dra på biltema å kjøpe en billig en i morgen...

Er det forresten noen som har tips til å få opp de runde jekkefestene på siden av bilen? Har prøvd flere ganger, men har ikke fått opp en eneste en av de. Bruker nå en "rund" jekk på putene på undersiden av bilen. Litt skeptisk til dette, da det er mye rust rundt disse, og er redd de plustelig skal ryke mens jeg ligger under  :shock:

Var ute og sjekket nå, og det er en 7-pols kontakt ved hengerfestet originalt.

Posted

Er det forresten noen som har tips til å få opp de runde jekkefestene på siden av bilen? Har prøvd flere ganger, men har ikke fått opp en eneste en av de. Bruker nå en "rund" jekk på putene på undersiden av bilen. Litt skeptisk til dette, da det er mye rust rundt disse, og er redd de plustelig skal ryke mens jeg ligger under  :shock:

Bruk alltid dobbel sikring. Jeg ligger ALDRI under bilen bare på jekken. Dama er ikke sterk nok til å kaste av bilen kjapt, om hun skulle rekke ut i garasjen i tide.

Posted

Bruk alltid dobbel sikring. Jeg ligger ALDRI under bilen bare på jekken. Dama er ikke sterk nok til å kaste av bilen kjapt, om hun skulle rekke ut i garasjen i tide.

Kjøpn en liten to tonns jekk:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-15826/

og en støttebukk eller to:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Stottebukk-15-tonn-151098/

Støttebukken bruker du i tillegg til jekken når du skal under bilen, eller du kan sette igjen en bukk på ene siden etter å ha jekket opp og så jekke opp på andre siden og sette en støttebukk i tillegg.

Posted

Bukker er kjekt. Jeg endte opp med 8stk etter en litt ivrig kveld på netthandel.no ;) Men jeg angrer ikke. Nå har jeg ett sett hos meg selv, og et sett hos pappa.

Posted

Glemte å skrive dette selv.. Hos meg går det i bukker, alltid! Jekker opp, slepper bilen nedpå bukkene og har jekk og noen gamle felger under kanalene som ekstra sikring. Klarte en gang å klemme pekefingeren min fast i den elektriske antenna mi da jeg sto og smurte den opp med Hirschmann servietter.

Antenna ble kjørt opp og ned, og på vei ned, helt nede fikk jeg fingeren mellom den svarte tuppen i toppen av antenna og selve antennefoten på bilens bakskjerm :lol: Antenne motoren klemte til ekstra hardt og ble stående der. Jeg hylte som en jente, men det kom ingen, telefon var ikke innen rekkevidde. Så jeg sto der med en blå finger i godt og vel en halvtime og gråt en skvett før brodern tilfeldig kom inn  :lol: Fort gjort, og det kommer neppe noen å hjelper deg noe raskere når man får bilen over seg!

Sto og jekka noe alvorlig med en altfor liten jekk en gang. Brukte originaljekk + en liten garasjejekk til å bytte om på og bygge meg oppover med klosser under jekkene underveis. Tilslutt ruller bilen fram og over stoppeskoa jeg hadde plassert forran fremhjulene og bakhjulet "svelger" halve venstre benet mitt mens jeg blir lagt i bakken på et underlig vis.. Så da ligger man der da med et helt bakhjul klemmende på hele leggen, nok en gang ingen telefon, ingen andre hjemme. Klarte å få tak i garasjejekken jeg hadde brukt tidligere, men håndtaket klarte jeg ikke nå bort til.. Så etter lang tid klarte jeg ved hjelp av skolissa og ene skoen å fiske jekkehåndtaket til meg ved å kaste skoen og dra inn igjen med lissa :lol:

Moralen er at man skal ha respekt for arbeid under og ved siden av bilen, særlig når man er alene og uten kommunikasjon. Skal man under bilen, ha helst tre sikkerhetsbarrierer.

Posted

Du er vel et godt eksempel på at man må være forsiktig. Godt det har gått bra.

Når det gjelder antall barrièrer er jeg ikke direkte uenig men bruker heller en eller to gjennomtenkte enn tre stk som raser som dominobrikker.

Ser litt for ofte veldig sikkerhetsbeviste folk som tenker system fremfor gjennomtenkt logikk. Det kan gå fryktelig galt det også.

Posted

Fjern koppen som sitter der, så ser man fort det. Ellers ser du jo starteren din oppe til venstre der, boltet fast med to bolter som også fester girkassa til motoren. kobler du deg på den feite ledningen som er koblet til den, så er du i mål :) Denne går direkte til batteriet. Har brukt ta en voksten skrutrekker og klemme innpå en startkabel, stikker jeg trekkern opp til. Er ikke mye som skal til for at en hjelpende person kan låse opp bilen :)

Posted

Tok av pluggen og festet laderen, som indikerte at batteriet ladet. (Har forresten en billig Clas Ohlson-lader.)

Prøvde låse opp bilen, men uten hell. Forrige eier sa noe om at fjernlåsen kunne "resete" seg, og at nøkkelen da måtte kodes om ved å trykke inn knappen mens nøkkelen står i tenningen.

Kan dette stemme, eller har det rett og slett ikke fått strøm?

En annen ting jeg stusset på var at alarmlyset, som vanligvis blinker på dashbordet, ikke blinket nå!?

Mutteren under plasthetten var også godt rustet:

https://www.dropbox.com/s/eib12yx16rvsp8i/2014-05-05%2020.06.04.jpg

Posted

Du fikk god elektrisk kontakt? Antar det kommer en liten gnist der så fort du pirker bortpå med en skrutrekker med en startkabelklemme på! Jeg hadde heller prøvd å nå kabelen på starteren, da den er safe i forhold til man vet at den går nærmest direkte til batteriet.

Posted

Det endte med at jeg ringte NAF i dag for å spørre hvor mye de skulle ha for veihjelp dersom jeg ikke var medlem, noe som kunne bli veldig dyrt sa han.

Så spurte jeg om jeg kunne melde meg inn på nettet, for så å ringe veihjelp, noe jeg kunne, men som han ikke kunne anbefale uten å bli spurt om det først :lol:

Så da gjorde jeg det, 1100 kr i medlemsskap og 2 gratis veihjelper per år. Med en såpass gammel bil er det greit å muligheten til veihjelp uansett  :lol:

Fyren som kom fra NAF åpnet døra på 2 min, og bilen står nå til lading (ulåst)  :D

Virker som om fjernlåsen hadde reseta seg, for jeg måtte "kode om" nøkkelen, slik som forrige eier påpekte.

Tusen takk for alle tips underveis folkens  :)

Posted

Veihjelp har du vel sannsynligvis i forsikringen din uansett, mot en egenandel på en femhundrelapp eller så..

Det har i hvert fall jeg. Normalt sett er det bare redning til nærmeste verksted hvis det ryker noe, selv om jeg vet det finnes unntak :-)

Posted

Har bare ansvarsforsikring på bilen, så tviler på at jeg har veihjelp inkludert der...?

Neppe, men du kan jo vurdere å sjekke hva det koster å gå opp til delkasko, og om det gir veihjelp. Da får du også glass/tyveri/brann dekket.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...