Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Har en w212 e klasse 2011 som ble bytte hoved lamper ifjor på garanti. Men den ene har det kommet dugg i som jeg mener er garanti. Men bos økern mener at dette ikke går siden garanti på bilen ikk gjelder mer. Men når jeg sier at det må jo være dele garanti. Så sier dem nei. Det er ikke garanti på deler som blir bytta i garanti tiden.. Fordi mercedes eller bos ikke vil bytte dette.. Sier dem ta kontakt med mercedes norge. Men hvem er importøren? Bos? Har noen vært borti sånt tidligere? Hva burde man gjøre her??

Posted

Du skal ta kontakt med de du fikk lykten av.

De har levert lykten med 5 års reklamasjonsrett.

Du må klage og de må klage til de som de har fått de fra.

De har levert lykten til forbruker så de må ta ansvaret ovenfor deg.

Et muntlig nei fra dem går ikke.

De må gi deg et skriftlig nei på papiret hvor også kjøps og reklamasjonsdato står.

Gjør de det så må du ta brevet til forbruker rådet.

Tror du får ny eller reparert lykt før det.

Er du flink til å sette opp et skriv selv med datoer og kopi av arbeidet som ble gjort går det fort hvis du stiller med papirer hvor du ber om stempel og underskrift hvor det kommer frem at de sier nei til å reparere feil på en ny del i reklamasjonsrett tiden.

Posted

IKKE garanti. Garanti er noe forhandler/fabrikk gir og forhandler unnlater bevisst å si at det du ønsker å si er at du REKLAMERER på delen.

Strengt tatt har de ikke engang lov til å kalle noe garanti som ikke er bedre enn reklamasjonsretten. Uansett, du reklamerer på delen.

Denne fikk du ny og da mener jeg det gjelder nye 5 år reklamasjonsrett på denne delen. 

Det finnes rettskraftige dommer som avklarer den retten.

Jeg forutsetter da at du har en privat bil og ikke den taxi eller annen næring. Da er det nok rett som Økern sier. Som privatperson er 99% sikkert at de tar feil.

Men som sagt, mange vrir seg unna med garantivilkår når reklamasjonsretten er sterkere.

Posted

Men selv om bilen har gått som  taxi kan de ikke ta fra privat eier 5 års reklamsjonsrett på en lykt de har gitt ham under garanti/reklamasjon. Fikk man lykten som privat er det forbrukerkjøpsloven som gjelder for den lykten.

Posted

Hei. Bilen har gått som drosje/taxi og ble solgt til meg nå i mai.. Så den blir registrert privat nå.. Men lykta ble reklamert av drosje eieren nå i januar/februar og lyktene ble bytta i fjor sommer.. Tenker jeg tar kontakt med bos på rud når bilen er registrert på meg nå snart.

Posted

Snakket med en bilselger som sa at det ikke er nye 5 års reklamasjonsrett på en del som blir reklamert på.

Når de reparerte på reklamasjonsrett så skrev de reparert og kunde fikk ikke noe lenger reklamasjonsrett.

De ga aldri kunde kviteringer på deler, men kun som en intern post som rep av feilen.

Kunde har ikke krav på ny del, men kun tilsvarende den gamle.

Så når han satt i en ny girkasse så sa han at den er reparert og at kunde ikke hadde krav på ny selv om han har fått det.

Så lenge de kalte det reparasjon så går reklamasjonsrett automatisk ut etter 5 år.

Så i ditt tilfelle slik jeg forstod han kan de si at de lyktene er reparert og at reklamasjonsrett  går ut i 2015.

Det høres egentlig logisk ut.

På lik linje som vi leverer en 4 år gammel mobil på reklamasjonsrett og de bytter hele innmaten uten at vi vet hva de har gjort så går reklamasjonsrett ut året etter.

Så han har kanskje rett i at reklamasjonsrett ikke forlenges.

Det gjelder kun nytt kjøp.

Reparasjon er reparasjon enten det er nye eller brukte deler de bruker og ikke en ny handel.

Posted

Du var veldig bastant på dette Aleksander.

Når man søker på nettet ser man dette har væevært oppe flere ganger og der er konklusjonen anderledes.

Der er det dato på kviteringen som gjelder.

Hvilken kvitering har du etter at noe er reparert?

Har du hørt noen tilfeller du vet om eller er det personlig oppfatning?

Posted

Snakket med en annen drosje eier nå. Han sier at taxi har garanti på 2års full garanti, og 3året er det kun motor og drivverk og 300 000km. Men med amg kittet så var det bare 2år. Noe som denne bilen har..

Posted

Leste igjenom hele lovdata angående dette.

Reparasjon av noe under under reklamasjonsrett kalles avhjelp og det går på kjøpsdato og ikke ny dato.

Det står ingenting om at reklamasjonsrett forlenges når avhjelp er utført.

Kun kjøpsdato ser det ut som gjelder.

Men hvis noen kjenner til noe annet konkret så er det interessant.

Posted

Synes jeg og..  Gammle eieren fikk beskjed og om og sende brev/mail direkte til importøren side dem på økern ikke kunne hjelpe noe mer. Men Norske importøren er jo bos? Hørte fra en som jobber på bos med min tidligere mb om at dem ikke pleier og si ifra om garanti jobber før man selv ber om dette eller spør. Han sa dem kan ikke nevne dette til kunden siden ledelsen har sagt dem ikke skal gjøre det. Så han anbefalte meg videre og ta naf test før garantien gikk ut. Så skal begynne med dette frem over.. Føler at bos er lit "sleipe".

Posted

De nye 5 årene tror jeg ikke er representativt for alle varer.

Dette er mer et enkelt tilfelle pga skjult feil og dermed ikke utført jobben som skulle gjøres, men man kan ikke annet enn å håpe det er slik.

Synd jeg ikke visste om det da rusten kom tilbake på en w210 jeg hadde etter 2 år.

:-(

Posted

Som jeg har forstått det:

Importøren (Mercedes Benz Norge) er et separat selskap eid av BOS. Alle BOS forhandlere er som regel "franchise". Ergo separate selskap med hver sin eier.

Posted

Du er inne på noe, men hver sak skal tolkes.

Det er her mer snakk om skjult dårlig reparasjon.

Man kan sammenligne saker så klart, men denne saken tror jeg ikke er noe du kan dra opp for å få evighets garanti på en mobiltelefon.

Hvor mange har en mobiltelefon uten feil i 5 år.

De blir kastet når de er gamle. Men tviler på at du kan få ny så lenge du gidder.

Kjerringa fikk 3 støvsugere på reklamasjonsrett. Men til slutt måtte hun kjøpe en ny.

Tenkte ikke mer på det da de ikke koster så mye, men ser ikke helt hvordan jeg skulle klagd.

Vi fikk jo bare en ny i hånden i over flere år.

Får jo ikke ny kvittering.

Uansett så tror jeg det blir mange tvister fremover så tiden vil vise hvor grensen går og på hva slags arbeid og deler det omfatter.

Blir kanskje også lovendringer.

For problemet blir størst når selger mener det er en ny feil og kjøper mener det er samme.

F.eks så vet jeg at motorlampe som lyser ikke regnes som en feil.

Så da spørs det om at f.eks en TV slår seg av er samme feil hver gang.

Så kan man om lykter si at er trafo feil en feil og brente kontakter en annen feil.

Begge slukker lyset.

Det er nok enkle og vanskelige avgjørelser som det nok ikke er automatikk i når man skal reklamere.

Det er jo en reklamasjons"rett" ikke en garanti.

Forventet levetid står ikke på produktene. Det må retten ta avgjørelse på.

Hva er forventet levetid på et partikkelfilter?

Det kommer opp nå i retten.

Han jeg kjenner går til sak på at det tetter seg.

Han forventer at man skal kunne kjøre bilen til småkjøring, men har skriftlig fra BOS at han må kjøre den på landeveien av og til. Han vil heve kjøpet.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...