Jump to content

Justering av lys

Guest Espen

Recommended Posts

Guest Espen

Det virker som det ene frontlyset mitt må justeres. Er det noen som har råd og tips til hvordan jeg skal få innstilt denne korrekt? Eller er det bare verksteder som får gjort dette med hjelp av diverse instrumenter?

Det virker som det ene frontlyset mitt må justeres. Er det noen som har råd og tips til hvordan jeg skal få innstilt denne korrekt? Eller er det bare verksteder som får gjort dette med hjelp av diverse instrumenter?

For å få det 100% korrekt, er det vel verksted og ordentlig justeringsapparat som skal til. Mine lys justerer jeg selv, og de var i hvertfall akkurat der de skulle være på EU.

Hvis man er to stykker,er det veldig lett. Finn en _flat_ vei/plass el. og skritt opp 40 meter. Nærlysene skal nå ca. 40 meter etter boka vi brukte da jeg tok lappen. Det er ikke godt å stå ved bilen og justere dem til å slutte ved 40 meter, men når du står ved 40m og ser mot lyktene, ser du god forskjell på om du ser over eller under kanten. Hvis lysene er for høyt justert, vil du bli mye mer blendet enn om de er for lavt justert. Sett deg på huk, med øya helt nedtil asfalten, og få kammeraten til å stille opp/ned så det blir rett. Napp ut ledningene til pærene så du bare tar en lampe av gangen.

Hvis du finner en flat plass med en vegg i enden, kan du også skritte opp 40 meter fra veggen, og stille lyktene så de akkurat ikke lyser oppover veggen.

du kan også "kontrollere" litt når du kjører bak biler i mørket. Du skal tydelig se at lyskanten drar seg ned mot bakken når du sklir lenger unna bilen foran. Når du nærmer innpå, kryper den oppover bilen foran.

For å justere lysene, er det tre skruer på baksiden (i hvertfall på 124), der den innerste er for å justere tåkelyset opp og ned, mens de to andre justerer hvert sitt øver hjørne på hovedlykta. For å stille hovedlykta opp og ned, skru noenlunde likt på disse, hvis ikke, kan du risikere å stille den feil sidelengs.

Lykke til, det er ikke så vanskelig.