Jump to content

Tom hydraulikkoljetank, lekker ut bak. S124

T-boy

Recommended Posts

Hepps, fant ut i går kveld at hydraulikkoljetanken som forsyner ASD og nivå var tom.

Ser det lekker ut rundt bensinpumpa men det plastdekselet under skjuler hvor det kommer fra.

ASD lampa  har ikke meldt noe feil heller, jeg vet jo ikke hvor lenge den har vært tom,

hva med pumpa klarer den seg?

Og hva sitter ved bensinpumpa som kan være lekk, er det nivåventilen?

Bilen er en '95 E220T

Noen som vet?

Nivå ventilen sitter rett foran det dekselet du henviser til(det er dekselet til bensin pumpe, filter og trykk holder).

Selve nivåventilen sitter nesten rett over/bak driv-akslingen til det høyre bakhjul, det er et rør som går over drivvakselen og fremover i fra denne ventilen, jeg ville fylt på ny olje og kjørt bilen over en "Grav", tatt ned dekselet (sitter i 3 plastskruer 10mm pipe), og hvis du får en til å sette seg i bilen.... da vil pumpa/ventil prøve og holde bilen oppe og gir på trykk ut til demperne.

Det kan være bare et rør som er løst på nivåventilen, eller rustet vekk, sjekk dette før du begynner å bytte deler på et dyrt verksted....

Ellers så sjekker du lekkasje rundt diffen, og røret til og fra denne, kan være lekkasje der, da raser diffen ganske kjapt hvis det ikke er olje, så sjekk det..... :lol:

Men først fyll opp tanken med olje så du ikke raser pumpa di, den er grisedyr..... :?

Jeg har ikke nivå regulering, men ASD oljerøra går innom en slags koblingsboks under dette plastdekselet (hvor også bensinpumpa står).

Finn lekkasjen og luft ASD'en ved å jekke bilen opp slik at bakhjula står fritt. Start motor og sett i Drive på tomgang. Kryp under å åpne forsiktig lufteskrua som sitter på oversiden av diffen, høyre side. Når all luft er ute er alt gydd !

De pumpene tåler mye... Jeg kjøpte en gang en bil hvor ASD var koblet fra og diff byttet. Pumpen stod derimot på motoren, og gikk uten olje. Når jeg omsider fikk tak i ny diff og koblet til ASD'en igjen, funket den som f....

Sannsynlighvis har du en lekk i supplyrøret ut fra regulatoren som sitter under nevnte plastdeksel, ved fuelpumpen, for de som har sånn bensinmakkverk. Knekk på røret eller rust er mest sannsynlig!

Kjøp flenseverktøy og kopperrør på biltema, så fikser du fort den lekkasjen.

M.