Arne Nilsen Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 Min E300TD 1994 har en ikke-fungerende høydejustering på hovedlyktene, også virker ikke spjeld i varmeapparatet, Noe som kan ha en tendens til å lekke luft/vakuum på disse tingene. Er dette en kjente greier, Evt er det andre årsaker til at høydejusteringen og spjeld i varmeapparatet ikke fungerer, jeg har nye hovedlykter? Mvh Arne
FredrikE300D Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 Hvordan girer automaten(hard giring er symptom på vakumlekkasjer på en del av systemet, som også påvirker varmeapparat )? Skal legge ut vacumdiagram så fort jeg kommer meg til hjemme-pcen!!
FredrikE300D Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 Her har man vacumdiagram for din bil, diagrammet gjelder for 124 bil med OM606.910, katalysator og automat. Går under modellnavnet E300D og ikke 300TD(navneskifte sent 1993 i forbindelse med danningen av modellen E-klasse, Derav E300Diesel). a, b, c er til bla. varmeapparat og andre forbrukere, så foreslår å følge ut disse! Du kan også prøve å plugge vacumlinjene ut til lyktene om du kan tenke at det kan være lekkasjer ved lyktene. Selv hadde jeg vacumlekkasje i en slange tilhørende resonansspjeldene i øvre innsugsmanifold(den som går fra luftfilter og over motoren), dette førte til at når jeg gav gass lukket spjeldet seg i varmeapparat og en girkasse som girte med slegge(hardt..).
Arne Nilsen Posted April 30, 2014 Author Posted April 30, 2014 Her har man vacumdiagram for din bil, diagrammet gjelder for 124 bil med OM606.910, katalysator og automat. Går under modellnavnet E300D og ikke 300TD(navneskifte sent 1993 i forbindelse med danningen av modellen E-klasse, Derav E300Diesel). a, b, c er til bla. varmeapparat og andre forbrukere, så foreslår å følge ut disse! Du kan også prøve å plugge vacumlinjene ut til lyktene om du kan tenke at det kan være lekkasjer ved lyktene. Selv hadde jeg vacumlekkasje i en slange tilhørende resonansspjeldene i øvre innsugsmanifold(den som går fra luftfilter og over motoren), dette førte til at når jeg gav gass lukket spjeldet seg i varmeapparat og en girkasse som girte med slegge(hardt..). akkurat som min egen bil ja girer med slegge ja og og jeg som tenkte og bytte filter og girolje på kassa. Må starte med feil søk over helgen da fruen og guttene tar bilen på hyttas i morgen og jeg må jobbe på fredag så jeg tar 210 220cdi med lavprofil dekkene selv på hytta etter jobb fredag og etter som kvinner og lavprofil ikke snakker sammen på en forsiktig måte. Takk for tips Fredrik
FredrikE300D Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Hører du spjeldene lukke seg i varmeapparatet når du gir over halv gass i noen sekunder? Funker jo greit å kjøre med dersom man er litt pus på gasspedalen går det jo greit. Saken er at girkassen tror at du holder fullt jern pga. manglende vacum til kassa. Spørsmålet er hvor i all verden dette lekker ut Sjekk først at slangen som sitter på vacumklokka på selve girkassa sitter på plass, dette krever at man setter bilen på bukker og skrur av platene på undersiden og sjekker den sorte plastslangen som går inn på en lyserød vacumklokke på venstre side av girkassen. Virkemåten er i utgangspunktet at på en bensinbil henter man vacum fra innsugsmanifolden på motoren. Her sitter det et gasspjeld som åpnes og lukkes ved å ha ikke gass, til full gass. Ved ingen gass har du vacum, ved full gass tilnærmet ingenting. På denne dieselmotoren har man ikke gasspjeld for dette, da motoren suger i seg den lufta den har lyst på selv. Så alt avhenger av hvor mye gass du gir/hvor mye diesel motoren får. Så hvordan kan man lage et tilsvarende system på en dieselmotor? Joda, på dieselpumpa sitter det en ventil som er koblet til gassen som lager en "lekkasje" på anlegget etter hvor mye gass man gir. Så ved mye gass ingen vacum osv. Dette er #65 på tegningen. Har du skrudd av innsugsmanifolden i det siste? Kan du ha glemt å koble til vacumslangene til resonansspjeldene i innsuget ved montering? Har du ikke dette kan det være ålreit å skru av innsugsmanifolden og ta en titt!. Du skrur av blekket som holder manifolden på plass på venstre siden av motoren. 3x10mm bolter på blokka, 2x10mm til innsugsmanifolden. Skru av umbrako som sitter i andre enden av manifolden(sitter i overgangen mellom den lille og det store som spres utover). Har du løsnet dette, så tar du to store flate trekkere og legger i sprekken mellom EGR ventilen og innsugsmanifolden og jobber det ut av O-ringene, har du fått løsnet dette litt begynner du der du løsnet umbrakoen med å vrikke det av her. Det er tredd i hverandre med trange O-ringer, så tilslutt så ramler det av Når du løfter det av, passer du på å koble av slangen som sitter på undersiden først! For å ta av den store manifolden må du vippe av gassoverføringen og girwire, skru av plastdekselet på toppen, demontere oljeåndingsrør(svarte plastrør). Deretter løsner du èn 10mm bolt på undersiden av manifolden(under vinduspylervæsketank). Denne bolten fester en kabelkanal som går på undersiden. Koble av ledningene og 2 vacumkoblinger som sitter i boksen som sitter oppunder manifolden. Løsne alle torx skruene på løft manifolden forsiktig av. Pass på at pakningen ikke går istykker. Nå har man plutselig danseplass og har tilgang til alt hjertet måtte begjære! Første gangen kan det virke litt håpløst å demontere, men jeg har sikkert gjort det 15 ganger nå så det tar meg ca. 10 minutter Motor kan startes med manifolden demontert, men ville nok ikke kjørt særlig langt. Sørg for å ha noe papir etc. i alle hullene til innsuget når man jobber med manifolden demontert. Når det gjelder oljeskift på kassa, så kan du gjøre det, men at girkassa girer hardt, har åpenbart noe med vacumlekkasjer å gjøre #12/4 på tegningen er spjeldet som sitter på den øverste delen av manifolden, #12/5, den store(nedre). Hadde sjekket slangen til #12/4, den er veldig lett å glemme å koble til når man monterer manifolden #106 er linja til girkasse For meg var det førstnevnte som lakk, det som da skjedde var at når jeg gav gass så skal spjeldet åpne/lukke seg i manifolden. Og i øyeblikket det skjer, så åpner jo alle ventiler og alt på veien. Dette førte til at all vacum det øyeblikket jeg gav såpass med gass forsvant grunnet lekk slange. Nevnte slange er ikke direkte koblet til #65, men "nesten". Så et siste råd for dette innlegget, sørgelig, men så sant.. Mercedes av denne årgangen sliter med sprø kabelisolasjon. Dieselmotorene er ikke så hardt berørt som feks. E220, men hos meg blomstrer problemet under innsugsmanifolden, jeg vil derfor si at du bør bende og vri minst mulig på tynne ledninger tilhørende spjeldstyring etc. under der. Ser du rent kobber noe sted, så er det greit å få dette isolert nogenlunde
Arne Nilsen Posted May 1, 2014 Author Posted May 1, 2014 Hører du spjeldene lukke seg i varmeapparatet når du gir over halv gass i noen sekunder? Funker jo greit å kjøre med dersom man er litt pus på gasspedalen går det jo greit. Saken er at girkassen tror at du holder fullt jern pga. manglende vacum til kassa. Spørsmålet er hvor i all verden dette lekker ut Sjekk først at slangen som sitter på vacumklokka på selve girkassa sitter på plass, dette krever at man setter bilen på bukker og skrur av platene på undersiden og sjekker den sorte plastslangen som går inn på en lyserød vacumklokke på venstre side av girkassen. Virkemåten er i utgangspunktet at på en bensinbil henter man vacum fra innsugsmanifolden på motoren. Her sitter det et gasspjeld som åpnes og lukkes ved å ha ikke gass, til full gass. Ved ingen gass har du vacum, ved full gass tilnærmet ingenting. På denne dieselmotoren har man ikke gasspjeld for dette, da motoren suger i seg den lufta den har lyst på selv. Så alt avhenger av hvor mye gass du gir/hvor mye diesel motoren får. Så hvordan kan man lage et tilsvarende system på en dieselmotor? Joda, på dieselpumpa sitter det en ventil som er koblet til gassen som lager en "lekkasje" på anlegget etter hvor mye gass man gir. Så ved mye gass ingen vacum osv. Dette er #65 på tegningen. Har du skrudd av innsugsmanifolden i det siste? Kan du ha glemt å koble til vacumslangene til resonansspjeldene i innsuget ved montering? Har du ikke dette kan det være ålreit å skru av innsugsmanifolden og ta en titt!. Du skrur av blekket som holder manifolden på plass på venstre siden av motoren. 3x10mm bolter på blokka, 2x10mm til innsugsmanifolden. Skru av umbrako som sitter i andre enden av manifolden(sitter i overgangen mellom den lille og det store som spres utover). Har du løsnet dette, så tar du to store flate trekkere og legger i sprekken mellom EGR ventilen og innsugsmanifolden og jobber det ut av O-ringene, har du fått løsnet dette litt begynner du der du løsnet umbrakoen med å vrikke det av her. Det er tredd i hverandre med trange O-ringer, så tilslutt så ramler det av Når du løfter det av, passer du på å koble av slangen som sitter på undersiden først! For å ta av den store manifolden må du vippe av gassoverføringen og girwire, skru av plastdekselet på toppen, demontere oljeåndingsrør(svarte plastrør). Deretter løsner du èn 10mm bolt på undersiden av manifolden(under vinduspylervæsketank). Denne bolten fester en kabelkanal som går på undersiden. Koble av ledningene og 2 vacumkoblinger som sitter i boksen som sitter oppunder manifolden. Løsne alle torx skruene på løft manifolden forsiktig av. Pass på at pakningen ikke går istykker. Nå har man plutselig danseplass og har tilgang til alt hjertet måtte begjære! Første gangen kan det virke litt håpløst å demontere, men jeg har sikkert gjort det 15 ganger nå så det tar meg ca. 10 minutter Motor kan startes med manifolden demontert, men ville nok ikke kjørt særlig langt. Sørg for å ha noe papir etc. i alle hullene til innsuget når man jobber med manifolden demontert. Når det gjelder oljeskift på kassa, så kan du gjøre det, men at girkassa girer hardt, har åpenbart noe med vacumlekkasjer å gjøre #12/4 på tegningen er spjeldet som sitter på den øverste delen av manifolden, #12/5, den store(nedre). Hadde sjekket slangen til #12/4, den er veldig lett å glemme å koble til når man monterer manifolden #106 er linja til girkasse For meg var det førstnevnte som lakk, det som da skjedde var at når jeg gav gass så skal spjeldet åpne/lukke seg i manifolden. Og i øyeblikket det skjer, så åpner jo alle ventiler og alt på veien. Dette førte til at all vacum det øyeblikket jeg gav såpass med gass forsvant grunnet lekk slange. Nevnte slange er ikke direkte koblet til #65, men "nesten". Så et siste råd for dette innlegget, sørgelig, men så sant.. Mercedes av denne årgangen sliter med sprø kabelisolasjon. Dieselmotorene er ikke så hardt berørt som feks. E220, men hos meg blomstrer problemet under innsugsmanifolden, jeg vil derfor si at du bør bende og vri minst mulig på tynne ledninger tilhørende spjeldstyring etc. under der. Ser du rent kobber noe sted, så er det greit å få dette isolert nogenlunde fan nu kom jeg på det jeg hadde ute innsugsmanifoilen i vinter når jeg byttet glødepluggene og etter på dukket problemet opp så da tar jeg og demonterer den som 2 sjekk tenker jeg etter at jeg har sjekket slangen på girkassen og andre slanger i motor rommet som ligger opp i dagen for meg. også kan jeg jo sjekke eventuelt om gassspjeldet i innsuget fortsatt er på plass etter at jeg reparerte det. i vinter. mvh Arne
FredrikE300D Posted May 1, 2014 Posted May 1, 2014 Gasspjeld i innsuget? Sitter ikke noe gasspjeld i innsuget, men dersom det er resonansspjeldet du tenker på(de to spjeldene i innsuget åpner og lukker etter behov/pådrag for optimalt dreiemoment i øyeblikket ved å "forkorte og forlenge" innsugsrørene), og feil på vacumklokke evt. vil du få problemene du beskriver, og som jeg selv har opplevd. Kanskje er du så heldig at du kan demontere øverste delen og faktisk se at slangen har ramlet av, eller ikke sitter på
Arne Nilsen Posted May 1, 2014 Author Posted May 1, 2014 Gasspjeld i innsuget? Sitter ikke noe gasspjeld i innsuget, men dersom det er resonansspjeldet du tenker på(de to spjeldene i innsuget åpner og lukker etter behov/pådrag for optimalt dreiemoment i øyeblikket ved å "forkorte og forlenge" innsugsrørene), og feil på vacumklokke evt. vil du få problemene du beskriver, og som jeg selv har opplevd. Kanskje er du så heldig at du kan demontere øverste delen og faktisk se at slangen har ramlet av, eller ikke sitter på ja stemmer det resonansspjeldet , ja jeg håper det ligger der, men jeg tror jeg må kjøpe meg ny pakning på manifolien denne gangen. Håper jeg finner feilen da.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now