Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Kjørte en tur i Oslo Sentrum er forrige dagen, og da fikk jeg litt vondt inni meg, for her var det mye klunking og drit som kom fram..

Den verste lyden kommer når et av bakhjulene "detter" nedi små "krappe" hull i veien, bruskjøter og trikkeskinner. Typisk er dette når fjæringen er på vei "ut" mens man går nedi en dump, eller svinger ut på en vei og da ned en fortauskant. Dette resulterer i en del smell.

Linkene til stabstag er byttet i mitt eie, men det er vel det eneste jeg har bytta på bilen..

Forran er det jevn klunking når jeg treffer dumper og hull i veien, særlig er det hørbart om man treffer begge hjul mot en fartsdump feks.

Hva er det som bør sees over, byttes, og hvordan? Noen utfordringer her?

De store til subframen? Antar at en kan sjekke slakk her med et brekkjern?

Noen andre stag jeg bør sjekke ut som kan ha gått fyken?

Forran har jeg byttet stabstagforinger og fiksa litt på stabstaget tidligere, skal sjekke om det kan ha blitt ytterligere slitasje her med tiden.

Bærearmsforinger? Bærekuler? Hvordan er det å bytte bærekule? Vanskelig?

Posted

Sjekk alle foringer og bærekuler, absolutt alle.

Og er heller ikke rare bevegelsen på foringen som skal til for at en klunk skal oppstå.

Sjekkes enkelt med brekkjern / dekkspake osv, noen forstillinger er håpløst og finne slakk i om hjulene er i luften..

På W210 plagdes jeg noe djævelsk med og finne ut av hvor klunkingen kom fra, omsider tok jeg ut støtdemperen og sjekket foringen.

Var litt bevegelse i hylsa som står i foringen, kanskje en liten millimeter, spikket til noen fliser som jeg kilte imellom foringen og hylsen, og det ble endelig stilt :) Var bare og bestille nye dempere da :(

Posted

Blir vel å bytte bærekuler og bærearmsforinger i første omgang, så får man se :) Stabstag er ok, er det så veldig mye mer forran der da som ikke er til styringa?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...