Guest christian Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Temp måleren i bilen er helt dø(står bare på min verdi hele tia) Merker at motoren blir varm, og når jeg klemmer på slangene er det ikke vann i dem. Men luft(er ikke 100% sikker, men føler det bare er luft) Vifta som skal kjøle ned motor når jeg stanser starter heller ikke.. Hva kan det være for noe? defekt vannpumpe? defekt temp måler? slik at ikke kjølinga starter? Slangane var så varme at jeg ikke kunne ta på dem Er en gammal 124 det er snakk om(bensin) tusen takk for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gøran Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Lenge siden termostaten er skiftet? Hvordan er resten av målerene i bilen? tendens til å svaie litt når du skrur på lys osv..? da kan det være jordingsfeil. Eller det kan være løse ledninger.. Hvordan er det med vann i tanken? Hvis det er vann der, så skal det også være vann i systemet.. Lekker den noe vann fra pumpa? Det tyder ihvertfall på at pumpa er gåen.. Kan virke som det ikke er vann hvis vannet er veldig varmt. Slangene blir veldig varme og harde da.. Hvor ligger temp måleren på 124? Kan ihvertfall virke som den er gåen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest chyristian Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 takk for svar altså temp måleren i bilen viser bare min hele tia, altså den fungerer ikke.. noen nevner at det kan være termostat? dvs at den ikke registerer at det blir varmt? slik at den slepper igjennom vann? er det slik? noen andre ting det kan være? takker igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gøran Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Er ihvertfall en grei plass å begynne med skifte termostat. Ikke så dyrt heller.. Hvilken motor har du? 230? Er ikke helt sikker på hvordan termostaten virker, men vet at den skal ihvertfall slå ut ved høy temperatur.. (87 grader hvis jeg ikke tar feil) koster en 100-200 kr.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest christian Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 er en 200 motor, mhm hva hvis jeg bare fjerner hele termostaten? dvs at det strømmer fritt...har lest at noen gjør dette, er det skadelig for motor? blir jo bare noen få mil i tilfelle, slik at jeg får testa om det løser problemet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 er en 200 motor, mhm hva hvis jeg bare fjerner hele termostaten? dvs at det strømmer fritt...har lest at noen gjør dette, er det skadelig for motor? blir jo bare noen få mil i tilfelle, slik at jeg får testa om det løser problemet.. Det blir bare tull, bilen blir aldri helt varm da, en ny termostat koster ikke mange hundrelappene og den får du kjøpt på en hvilken som helst rekvisita slik som Mekonomen og Meca etc, vil tippe den koster rundt 2-300,- Bytt termostat og kom tilbake med resultatet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest christian Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 ok oppdatering: Jeg la merke til at slangen ut av termostat ikke ble varm. mens slangen inn til termostat var glo varm. Så den slipper ikke vann igjennom. Jeg kjøpte meg en ny på biltema denne slapp heller ikke vann igjennom. prøvde også og legge den i varm vann, den åpnet seg ikke..merkelig, fikk pengene igjen. Regner med det bare var en tilfeldighet,så får prøve med en ny termostat.. takker for alle tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Jeg la merke til at slangen ut av termostat ikke ble varm. mens slangen inn til termostat var glo varm. Så den slipper ikke vann igjennom. Jeg kjøpte meg en ny på biltema denne slapp heller ikke vann igjennom. prøvde også og legge den i varm vann, den åpnet seg ikke..merkelig, fikk pengene igjen. Hvis termostaten ikke åpner, så vil jo blien bli grisevarm, og ikke kald, som måleren din indikerer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest christian Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Bilen blir veldig varm. Så måleren er nok ikke korrekt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Føler til tempangiver i instrumentene sitter på toppen, antagligvis i nærheten av termostathuset. (lenge siden jeg så en M102 motor nå). Litt usikker på hvordan man skal feilsøke den, men jeg kan komme med tilbakemeldinger da jeg har fått igang wis på nye maskina. Følere/giver til tempviseren har iallefall 1 ledning. De 2 og 3 polete giverene/følerene er til kjølevifter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Prøv å dunk oppe på instrumenthuset, og se om måleren stabiliserer seg. (Kan hende du har en vakkelfeil i instrumentet..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan-E. Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 Nå kjenner jeg ikke så godt til MB (enda), men de symptomene tyder veldig på luft i systemet. Det MÅ komme varmt vann fram til termostaten for at den skal kunne åpne. Prøv uten termostat, det skader ikke så lenge du ikke kaster den ut for godt.... Det holder ikke å tappe varmtvann fra springen når du skal teste en termostat, du må sette pannen på komfyren og så nærme deg kokepunktet for at den skal åpne. Dessuten så er det at termostatene ikke lukker når de blir slitt som er det vanlige problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan-E. Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 EDIT: Kan og være deffekt toppakning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.