Jump to content

Problemer med kjøle-systemet, heeelp me :)


Guest christian

Recommended Posts

Guest christian

Temp måleren i bilen er helt dø(står bare på min verdi hele tia)

 

Merker at motoren blir varm, og når jeg klemmer på slangene er det ikke vann i dem. Men luft(er ikke 100% sikker, men føler det bare er luft)

 

Vifta som skal kjøle ned motor når jeg stanser starter heller ikke..

 

Hva kan det være for noe? defekt vannpumpe? defekt temp måler? slik at ikke kjølinga starter?

 

Slangane var så varme at jeg ikke kunne ta på dem :(

 

Er en gammal 124 det er snakk om(bensin)

 

tusen takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden termostaten er skiftet?

 

Hvordan er resten av målerene i bilen? tendens til å svaie litt når du skrur på lys osv..? da kan det være jordingsfeil. Eller det kan være løse ledninger..

 

Hvordan er det med vann i tanken? Hvis det er vann der, så skal det også være vann i systemet..

Lekker den noe vann fra pumpa? Det tyder ihvertfall på at pumpa er gåen..

 

Kan virke som det ikke er vann hvis vannet er veldig varmt. Slangene blir veldig varme og harde da..

 

Hvor ligger temp måleren på 124? Kan ihvertfall virke som den er gåen..

Link to comment
Share on other sites

Guest chyristian

takk for svar :)

 

 

altså temp måleren i bilen viser bare min hele tia, altså den fungerer ikke.. noen nevner at det kan være termostat? dvs at den ikke registerer at det blir varmt? slik at den slepper igjennom vann? er det slik?

 

noen andre ting det kan være?

 

takker igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Er ihvertfall en grei plass å begynne med  skifte termostat. Ikke så dyrt heller..

 

Hvilken motor har du? 230?

 

Er ikke helt sikker på hvordan termostaten virker, men vet at den skal ihvertfall slå ut ved høy temperatur.. (87 grader hvis jeg ikke tar feil)

 

koster en 100-200 kr..

 

Link to comment
Share on other sites

Guest christian

er en 200 motor, mhm hva hvis jeg bare fjerner hele termostaten? dvs at det strømmer fritt...har lest at noen gjør dette, er det skadelig for motor? blir jo bare noen få mil i tilfelle, slik at jeg får testa om det løser problemet..

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

er en 200 motor, mhm hva hvis jeg bare fjerner hele termostaten? dvs at det strømmer fritt...har lest at noen gjør dette, er det skadelig for motor? blir jo bare noen få mil i tilfelle, slik at jeg får testa om det løser problemet..

 

Det blir bare tull, bilen blir aldri helt varm da, en ny termostat koster ikke mange hundrelappene og den får du kjøpt på en hvilken som helst rekvisita slik som Mekonomen og Meca etc, vil tippe den koster rundt 2-300,-

Bytt termostat og kom tilbake med resultatet.... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest christian

ok oppdatering:

 

 

Jeg la merke til at slangen ut av termostat ikke ble varm. mens slangen inn til termostat var glo varm. Så den slipper ikke vann igjennom.

 

Jeg kjøpte meg en ny på biltema denne slapp heller ikke vann igjennom. prøvde også og legge den i varm vann, den åpnet seg ikke..merkelig, fikk pengene igjen.

 

Regner med det bare var en tilfeldighet,så får prøve med en ny termostat..

takker for alle tips :)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg la merke til at slangen ut av termostat ikke ble varm. mens slangen inn til termostat var glo varm. Så den slipper ikke vann igjennom.

 

Jeg kjøpte meg en ny på biltema denne slapp heller ikke vann igjennom. prøvde også og legge den i varm vann, den åpnet seg ikke..merkelig, fikk pengene igjen.

 

Hvis termostaten ikke åpner, så vil jo blien bli grisevarm, og ikke kald, som måleren din indikerer.

Link to comment
Share on other sites

Føler til tempangiver i instrumentene sitter på toppen, antagligvis i nærheten av termostathuset. (lenge siden jeg så en M102 motor nå). Litt usikker på hvordan man skal feilsøke den, men jeg kan komme med tilbakemeldinger da jeg har fått igang wis på nye maskina.

 

Følere/giver til tempviseren har iallefall 1 ledning. De 2 og 3 polete giverene/følerene er til kjølevifter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan-E.

Nå kjenner jeg ikke så godt til MB (enda), men de symptomene tyder veldig på luft i systemet.  Det MÅ komme varmt vann fram til termostaten for at den skal kunne åpne.

Prøv uten termostat, det skader ikke så lenge du ikke kaster den ut for godt....

 

Det holder ikke å tappe varmtvann fra springen når du skal teste en termostat, du må sette pannen på komfyren og så nærme deg kokepunktet for at den skal åpne.

Dessuten så er det at termostatene ikke lukker når de blir slitt som er det vanlige problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...