Guest 1042 Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Har i min 2008 S211 montert en Audio 20 CD med cd-veksler. Denne har jo sine styrker og svakheter. Største styrken er at den er lett å bruke, god radioforbindelse og faktisk har cd-veksler. Største svakhetene er at den har cd-veksler og ikke f.eks aux-inngang. Er jo "ingen" som bruker CD'er lenger. Har heller ikke noen handsfree montert i bilen, noe som jeg så gjerne skulle hatt. Etter å fulgt med både her og andre steder, så har jeg kommet fram til følgende løsninger for et mer moderne oppdatert audiosystem: 1. Ettermontere original handsfreemoduler og skaffe en bluetoothdings til denne der jeg kan bruke både handsfree og AD2P. 2. Ettermontere Comand NTG 2.5 som skal være tilnærmet bolt-on med en overgang på kabelnettet, samt skaffe en mikrofon og aux-kabel til denne. 3. Ettermontere Audio 25, som er den naturlige etterfølgeren til Audio 20. Denne har også bluetooth handsfree slik som NTG 2.5. Kan velge mellom spiller med bare 1 cd eller spiller med veksler. Spørsmålene jeg sitter igjen med da er: -Må man ha samme overgangskabel som når man bytter til NTG 2.5? Eller kjører den med ekstern AGW slik som Comand og APS 50 -Har Audio 25 ipod og/eller aux-tilkobling? -Kan man bytte ut den originale cd-veksleren jeg har til en original oppbevaringsskuff og med luka fremdeles fungerende? (måtte jo være perfekt sted å legge mobil/annen medieenhet med bluetooth slått på, samt spille av musikk over kabel. Hverken audio 25 eller Comand NTG 2.5 er veldig lett å få tak i, men
Lassen Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Hadde Audio 20 med CD-veksler no og byttet til Comand NTG1 og der er det bare rein swap om du ikke skal ha inn navi biten. Da får du og aux og du beholder også CD-veksleren. Om du vil ha handsfree i tillegg så kan det være greit og kjøpe en Denon 500s bt i tillegg. Då får du muligheten til å koble til iphone og. Det er planen min videre men har ikke prioritert det enda. Med 500s bt vil du og bare kunne kjøpe en adapter og du får DAB i tillegg.
Guest 1042 Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Hadde Audio 20 med CD-veksler no og byttet til Comand NTG1 og der er det bare rein swap om du ikke skal ha inn navi biten. Da får du og aux og du beholder også CD-veksleren. Om du vil ha handsfree i tillegg så kan det være greit og kjøpe en Denon 500s bt i tillegg. Då får du muligheten til å koble til iphone og. Det er planen min videre men har ikke prioritert det enda. Med 500s bt vil du og bare kunne kjøpe en adapter og du får DAB i tillegg. Regner med du hadde en Audio 20 med kassett. Da har du en AGW i bagasjerommet. På min bil med Audio 20 CD (ingen kassett), så er ikke Comand NTG1 noe tema.
Lassen Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Regner med du hadde en Audio 20 med kassett. Da har du en AGW i bagasjerommet. På min bil med Audio 20 CD (ingen kassett), så er ikke Comand NTG1 noe tema. Aha. Gå for 2.5 da om du ikke har H/K da dette skal være veldig dyrt å oppgradere med nye forsterkere!
Guest 1042 Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Har ikke behov for navigasjon, og synes generelt Comand NTG 2.5 er overpriset. 10000,- og oppover for en spiller er i overkant av hva det er verdt. Spørsmålene mine gikk egentlig mer på hvilke funksjoner og hva som må til for å installere Audio 25 (også kalt Audio 20 NTG 2.5). Fant ut litt mer på engelskspråklig forum angående installering, og det ser ut som man må ha samme overgang som når man installerer Comand NTG 2.5. Denne har også samme innganger som storerbroren med navi. Så da gjenstår siste spørsmål: vil man kunne erstatte eksisterende cd-veksler med original oppbevaringsenhet og samtidig ha åpne/lukkefunksjonen om man bytter spiller? En Audio 25 får man fra underkant av par tusenlapper på ebay. Kart og navigasjon har jeg på en 5" skjerm som alltid er med.
Asbjørn Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Er det verdt 6000 kr da? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47702203 Hvis du ønsker noe enda billigere som du kan komme unna med for 1500-2500 kr (med unntak av kabelovergang) så bør du titte på en delebil som Aasen bil har inne. Legger ved noen bilder fra aktuell annonse: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=40199528 Ser de har priset spilleren til 2500 kr, men den har ligget til salgs ganske lenge vet jeg. Jeg gjorde en grundig research for rundt 4 måneder siden når jeg så an mulighetene for oppgradering av min Audio 50 APS. Her er link til spiller: http://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=152874&f=707&bk=354201&dk=1659&no=4
Rolf Åge Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Er ikkje igjen stort av den bilen der.. Dessuten trur eg ikkje at spelaren frå 2009 mod virkar i tidligare modellar.. Hør med Steve, han kan sikkert hjelpe med svar:)
Megaoctane Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Blir like forbløffet over innsatsen folk legger inn for å hjelpe andre forum medlemmer. Utrolig bra @Asbjørn! Steve har sikkert noen refurbished spillere på lager. Men tror ikke prisen kan gå under 5000kr. Han leverer tross alt garanti etc på delene også, og delene ser ut som fabrikk nye
Guest 1042 Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Se der ja Asbjørn. Ser at det står solgt på Comand-enheten på finn-annonsen. Audio 25 hos Aasen kan være aktuell dersom prisen justeres. @Rolf Åge: 09 modell spillere skal passe i eldre modeller med overgang dersom originalspilleren har intern AGW. Comand NTG 2.5 ble jo bare levert til 09 modellene, og mange som har putta den inn i biler som erstatning for audio 20 cd.
Asbjørn Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Ja, det er vel snakk om et sånt "kit" som det her med overganger: http://www.commandonline.co.uk/W211-W219-R171-E-CLS-SLK-Audio-20-CD-to-COMAND-NTG2.5-conversion-set-for-cars-without-phone.html Er heftig overpriset på Commandonline.co.uk. Har sett det til halvparten av prisen fra en svensk nettbutikk, uten å huske hvilken det var. Er sikker på at du kan få det enda billigere om du gjør litt research på tyske nettbutikker som selger deler, kanskje til og med eBay hvis du er heldig. Er viktig å bemerke seg at det jeg linket til på Command Online er et kit for Comand NTG 2,5 (som jeg linket til Finn annonse, som desverre er solgt...) MED mikrofon. Hadde vært genialt med en Comand NTG 2,5 for din del om du hadde fått det for en bra pris, sammen med kit'et jeg linket til, da får du bluetooth lyd, bluetooth telefoni, navigasjon og generelt en enhet som er en generasjon nyere enn NTG 1 og de fordelene det medfølger (finere grafikk osv). Ønsket meg selv Comand NTG 2,5, men kostnadene ble for store når den originale radioen jeg hadde var Audio 50 APS. Audio 50 (sammen med Comand NTG 1 og Audio 20 med kassettspiller) har som kjent AGW baki, dvs at alle høyttalerkabler går til denne AGW'en istedenfor til selve spilleren som sitter i dashbordet. Skulle jeg hatt Comand NTG 2,5 måtte fremgangsmåten min vært å legge en kabelbaum fra bagasjen til spilleren. Siden jeg har Harman Kardon så måtte jeg ha lagt en annen kabel fra NTG 2,5 spilleren og baki. På NTG 2,5 Harman Kardon er AGW erstattet med en dedikert HK forsterker og en subwoofer forsterker. Begge disse enhetene er grisedyre og forsvinner relativt fort fra eBay om man prøver å få de for en billig penge. Hvis du ikke har HK Eivind, så skal det i teorien være kjempe enkelt å ettermontere en NTG 2,5 enhet. Plug&play med de riktige overgangene. EDIT: NB! Står ikke solgt på Finn.no annonsen hos meg! Så ikke gi opp håpet før du har snakket med selger
Asbjørn Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Blir like forbløffet over innsatsen folk legger inn for å hjelpe andre forum medlemmer. Utrolig bra @Asbjørn! Er viktig å bidra på forum! Jeg henter utrolig mye av kunnskap om ting jeg lurer på ved å søke i forskjellige forum osv. Derfor er det viktig å bidra både for å hjelpe andre og for å øke databasen av informasjon på internett, i tilfelle det er noen som søker og finner igjen tråder som er relevante. Har også opplevd hvor frustrerende det er å ikke finne ut av ting man lurer på til bil, f. eks. hadde jeg problem med regn-/lyssensor, og oppdaterte posten for å meddele at jeg fikk det til i tilfelle det er flere som får eller har samme problemet Tror pengesummene som folk har spart ved å dele kunnskap og få hjelp på forum er astronomiske. Internett er et utrolig fint verktøy altså Nå skal det sies at jeg leste forum i mange år før jeg begynte å bidra. Så det er vel på tide å gi litt tilbake
Guest 1042 Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 EDIT: NB! Står ikke solgt på Finn.no annonsen hos meg! Så ikke gi opp håpet før du har snakket med selger Tja, vet ikke helt hva selger da mener med: CD GPS DVD MERCEDES 2009 MODEL SOLGT SOLGT..
Guest 1042 Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Har dessverre/heldigvis ikke HK eller annet ekstra lydsystem i bilen. Kun standard høyttalere. Er forøvrig titalls trinn over standardhøyttalerene i 203 prefacelift, så føler ikke enormt behov for en større oppgradering på det punktet. Iallefall ikke ennå.
Morgan Brorson Dahl Posted May 17, 2014 Posted May 17, 2014 Heisann! For å klargjøre litt i denne tråden:-) Med Audio20 med CD som utgangspunkt trenger du kun adaptersettet som vist over for å ettermontere NTG 2.5. Det være seg Audio20, Audio50 APS eller Comand APS. Så bør man jo også gjøre jobben komplett med å kode bilen for navi og telefon slik at man også får nav og tel info i FIS og telefonbetjening fra rattet. Har bilen original tel fra før trengs ikke koding for telefon. Har bilen Audio20 med kassett trengs ett annet ledningsnett da både Audi20 med kassett, APS50 og Comand APS NTG1 benytter ekstern Audio GateWay i bagasjen. Så her må det kables fra bagasjen og frem til spilleren i dashbordet om man vil ettermontere NTG 2.5 Har bilen APS50/NTG1 og telefon fra før trengs det ikke å kodes om, men man kan jo gjøre det allikevel så alt blir 100% Merk at man uten noen få unntak ikke får kontakt med Comand APS NTG 2.5 montert i pre 2009 modeller med Audio20, NTG1 eller APS50 med vanlig stjernediagnose. Så pass på å få tak i en enhet som er korrekt kodet for de valgene du har eller vil evt ettermontere i din bil. Ellers så ender man fort med å måtte finne en som kan stille bilen sin til rådighet og montere din spiller i, kode den om også montere den tilbake i din bil! OBS når det gjelder Harman Kardon. Det er lett å gå i fellen å tro at man kan kjøpe NTG 2.5 som er kodet for Harman Kardon om man har Harman Kardon tilknyttet sin NTG1, NTG2, Audio20 eller Audio50 APS. Men det er det ikke. Harman Kardon sub og forsterker til forrige generasjon er ikke lik som til NTG 2.5 Så om din bil har HK tilknyttet din fabrikkmonterte NTG1, NTG2, Audio20 eller Audio50 APS må også HK sub og forsterker oppgraderes til riktig type for NTG 2.5. Når det gjelder priser så må man ikke blindt sammenligne med spiller fra Kenwood, Pioneer osv som er standard din spillere med vanlig styrestrøm. Disse kan med noen grep og overgangsadaptere tilkobles nesten samtlige biler i hele verden. NTG 2.5 med delenummer A211 kan strengt talt kun kobles opp i E-Klass og CLS 211. Så disse originalenhetene har en helt annen produksjonskostnad enn enn masseprodusert Pioneerspiller. ebay og finn.no renner nå over av tjuvgods i prisklassen 4 - 7000,- for disse og selges åpenlyst. Ingen har lyst til å betale mer enn nødvendig men man bør tenke seg om to ganger før man kaster seg over det billigste man finner. Ingen bør bidra til å skape ett marked for tjuvgods, og du tar en stor risiko med å selv bli sittende med problemene om det avdekkes at du sitter på en illegal spiller. Er det noen som har flere spørsmål rundt liknende eller andre Mercedes navi, UCI, ryggekamera osv oppgraderinger så bare fyr løs:-)
v.sorheim Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 Noen som har testet ut denne? http://www.bilhifi.no/tilpasset-merke/562-eonon-g5159e-spesial-spiller-for-mercedes-.html Ser denne selges på Ebay for 3500kr inkludert frakt eks moms..
Guest 1042 Posted May 18, 2014 Posted May 18, 2014 @Morgan: Når du snakker om NTG 2.5, er det da kun Comand NTG 2,5 du tenker på, eller er audio 25 også en del av sekkebetegnelsen. Jeg driter loddrett i navigering (overdriver litt her nå) da jeg mener jeg ikke har behov for det og prisen er for høy i forhold til hva man får, men vil ha noe mer moderne og fremtidsrettet enn standard audio 20. Da er beste alternativet for meg en audio 25. Tjuvgods er mindre aktuelt, så eventuelt kjøp vil skje fra firma, sertifisert hogger eller fra andre kilder som er legitime (så langt det lar seg gjøre å bevise det). Er det egentlig noe forskjell på NTG 2,5 enheter (være seg Comand eller audio 25) med 211 delenummer og enheter med 219 delenummer? Forhandler du Audio 25 og hvilket prisområde ligger de i? Følte forøvrig ikke at innlegget ditt gjorde mange ting klarer for min del. Følte det bare ble masse klipp og lim fra tidligere svar og dratt inn masse irrellevant prat om ettermarkedsspillere. Med unntak om koding av spiller. Må man ha Star developer for å kode om? Eller snakker vi Star med direktekontakt server i Tyskland?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now