Guest Ole Anders Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Hei! Var på bjørnstad bil med med min mb c 200 sport kleemann, tok den inn på dynopack test. Dette vil jeg anbefale alle som har endret diverse "trim" eller modifikasjoner! Kostet meg 2500, men fikk 20hk på bakhjulene mer!! viste seg at bilen fikk for mye bensin, litt justeringer og viola, bilen går som en kule!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Gratulere! Billige hester det der, + at bilen går renere og billigere. Nå skal det sies at gammle MB har få om noen justeringsmuligheter. Er det programerbar innsprut på din(til en viss grad) eller ble det kun justert på bensinregulatoren og tenning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Kjekt resultat dette. Regner med motoren var chippet eller fiklet litt med i forkant da.... Vi venter på bremsepapirene ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ole Anders Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Hei;) Fra kleemann fulgte det med 6 foskjellige "styringsplugger" som justerte tenning, idle og bensin. Men det var justering av regulatoren som gjorde utslaget. viste seg at bilen fikk alt for mye bensin, bensinforbruket ned og hk opp. Skulle gjerne hatt datasprut, men litt dyrt for meg akkurat nå. Bilen har en ettermontert kleemann kompressor og amg effektannlegg+ kn filter. Kjører bare med ca 0,35 bar, men får en grei ytelse ut av dette, bremset til overkant av 160hk på bakhjulene og 220nm (selvasagt mer i motoren). Er ikke den sprekeste bilen, men den har et deilig drag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 160hk og 220Nm på bakhjulene er slett ikke værst..!!.. Det er jo ca 185hk og 255Nm i motor det... Er det 2 literen som originalt skal ha 163hk eller som er gjort litt med..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ole anders Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Det er en orginal c 200 motor, oppgitt til 100 kw ( ca 136hk) i vognkortet. Det er en 96.mod (reg tidlig 05), kleemann oppgir ca 210hk i motor ved dette kittet, bjørnstad bil snakket om at det var rundt det siktet nå i motoren. Hadde en 190E 2.3 16v tidligere, (185hk) denne gikk dårligere enn c 200`n. Velidig fornøynd nå, men har allerede lagt penger på sparebøssa til oppgraderinger. vil ha mer hk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Du må vel opp til 0,5 bar for å få 210hk vil jeg tro, og justere A/F deretter, 0,35bar = (0,5Psi) er vel kanskje litt lite trykk for å oppnå nesten en dobbling av effekten..... Hva har du gjort med eksosen (katalysatoren) etc..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Når jeg tenker meg litt om så er vel 0,35bar egentlig nok til å dobble effekten i din motor, det er mest sannsynlig det mekaniske som "holder" igjen, feks eksosen, toppen, størrelse på spjeld, innsug etc..... hva har du gjort der...??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ole anders Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Det er et amg effektanlegg på bilen, om katylasatoren er skiftet er jeg usikker på. Kjøpte bilen for en liten stund siden så er ikke sikker på alle modifikasjonene, men det er gjort hos kleemann alt sammen. tror spjeld er orginalt, noe som er en svakhet på dette kittet. Den får et såkalt overflødig luftrom som kleemann kalte det så den er litt ustabil på tomgang, men det er ikke et problem. Ser at vannpumper og diverse er av type kleemann, men det er nok ikke noe mer som er modifisert. Trykket fra kompressoren gikk faktisk ned ved justering av motoren, da jeg kjørte det første runnet kjørte den på 0.47 og hadde 140 hk på hjulene, gikk ned som sagt til ca 0.35. Det er også vannavkjølt intercooler på bilen. tips til billige innvesteringer for enda bedre ytelse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 skal du gjøre noe mer nå så vil det nok koste litt.... Jeg vil anbefale at du sjekker hva de har brukt på feks 230Kompressor, for å se om innsuget der er noe bedre, eller spjeldet er større etc og sjekke om det passer...?? Sjekke dimensjoner på eksos og se om det er muligheter for optimalisering....??? Det er mye gøy til MB på e-bay, spesielt i Tyskland, jeg har kjøpt masse kjekt til min, slik som manifoil, fuelrail etc.... Har du noen som kan porte toppen i ditt nærområdet..?? Uten å ha sett toppen din så vil jeg tro at du får mye ut av å porte toppen, men det koster noen høvdinger... Vannavkjølt intecooler er bra, har du tempmåler før og etter for å sjekke temperaturen..?? Hva med A/F din, hva ligger den på..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ole anders Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 usikker på hva A/F min ligger på, har heller ingen rundt her som kan porte toppen min. Men skal sjekke ut e- bay for litt stash Har ingen ekstraordinære temp målere, det meste er orginalt. en gøyal bil hvertfall, men det blir nokk aldri nokk hk! deilig med litt dreimoment også.. skal undersøke om det er racing katylasator osv, sikkert noe å hente der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Grunnen til at jeg spør angående tempmålere er at hvs du kan sette i større "radiator" som du kan kjøpe på e-bay og øker "flowen" med vann igjennom, eller montere vifte på den eksisterende så kan du få ned temperaturen enda mer og det er ofte 2-3+ hk kjapt ekstra.... Porting av topp gir ofte mye, både dreiemoment og effekt men det koster litt både tid og penger, hvis du vil bruke bilen hele tiden så kan du sikkert finne en brukt topp billig på nett eller en skroter og ta en skikkelig overhaling/porting av den.....?? Det er personer i Trondheim og Stavanger som porter, sikkert flere av disse "tuning" gutta i Oslo også men da må du sikkert betale mye.... Det beste er å sjekke diverse forum, feks i USA, det er linker her på vår nettside til slike forum og der er det ofte litt tuning av slike biler som din, de pleier å ha en masse triks for å få mer hk...... Hva har kleeman gjort utenom å montere kompressor/kjøler og chip..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Dersom den vannkjølte cooleren er underdimmensjonert merker du dette vet at bilen går betraktelig bedre en kjølig og fuktig kveldstund. Isåfall ville jeg vurdert vann injeksjon. Nå har jeg ikke erfaring med slikt selv (Torbjørn her på forumet har), men har forstått det slik at det er noe hente med litt mer agressiv tenning også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ole anders Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 kleemann skryter jo av at de bare setter på kompessoren å kjører, så det er nesten bare det de har gjort. Litt modifikasjoner er det selvsagt. Kleemann innstalerte kompressor, intercooler, regulator, vannpumpe++ litt usikker på om det er noe mer. kn filter og amg effektanlegg er jo satt på senere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.