trondhla Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Link http://www.tv2.no/underholdning/broom/mange-bileiere-faar-bedre-garanti-4189669.html Er det noen som kjenner detaljene for dette utvidete og tilbakevirkende garantien? Eller er dette egentlig bare ordspill eller mener de noe med det.
Jørgen F.J Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Skal tro om de vil ta en 88mod c124 på rustgaranti
Tonny S212 Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Vet om en ML W164 2008 modell der fikk avslag på rustgaranti pga, bilen var brukt importert, bilen har komplett services hefte. Kansje han skulle prøve igjen.
FrodeS Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Tro om dette gjelder vår 2004-modell? Det har kommet noen blemmer på bakskjermene, men jeg har ikke sett det som særlig aktuelt å søke noe garantireparasjon.
andreastrones Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 JEg har I dag, tirsdag den 29.04.2014 fått innvilget utbedring av såkalt "kosmetisk korrosjon (=rust)", men med en egenandel på 50% av totalkostnad grunnet at ikke alle servicene er utført hos autorisert merkeverksted. Her er et tekstutdrag fra innvilgelsen/avslaget: "Årsaken til at det er egenandel på denne reparasjonen er at bilen ikke har fullstendig verkstedshistorikk fra autorisert Mercedes-Benz verksted. Utbedringen gjelder forhold som ikke er å betrakte som gjennom rust og således ikke utløser produsentens 30 års garanti mot dette. Dette står for øvrig beskrevet i bilens instruksjonsbok. 30 års rustgaranti gjelder for gjennomrusting i karosseriplate og bærende komponenter - fra innsiden og ut. Produsenten Daimler AG (DAG) definerer rustgarantien til å gjelde såkalt perforeringer som starter inne i karosseriplaten. Når det gjelder "Goodwill" er det produsenten som er premissgiver. Og det er DAG som setter betingelser til at kilometerservice må være utført på autoriserte merkeverksteder. Inntil kjøretøyet går over i sitt 8 driftsår er det muligheten til å søke om støtte for utbedring av kosmetisk korrosjon. Dette gjelder overflatekorrosjon på dører, skjermer/ skjermbuer og bakluken. Da det er produsenten DAG om er prosessgiver krevet de at kilometerservice er utført på autoriserte MB merkeverksted. Dersom kilometerservice ikke er komplett utført på autorisert merkeverksted påløper det egenandel i tilbudet til kunden. Og når det gjelder "Goodwill" er dette for øvrig et tilbud uten juridiske forpliktelser, hvor produsenten står fritt til å kunne endre betingelser. " Jeg vil bare informere alle som sliter med rust I falser på dører, panser eller bakluke - IKKE GÅ MED PÅ Å BETAL NOEN FORM FOR EGENANDEL, SELV OM DU HAR TATT ALLE SERVICENE HOS ET GODKJENT VERKSTED OG IKKE MERKEVERKSTED!! Her kommer EØS-lovgivning oss forbrukere til gode! Forskriften 1400/2002/EC om gruppeunntak skal sikre forbruker valgfrihet og konkurranse ved å gi bileiere rett til selv å velge verksted og deler for vedlikehold og reparasjoner. Med dette menes at en service utført hos godkjent verksted eller av person som kan dokumentere at servicepunkter iht fabrikkspesifikasjoner er utført korrekt, skal sidestilles med en service utført av autorisert merkeverksted. Dette gjelder ikke bare Mercedes-Benz, men absolutt alle merker. Dermed, sørg for å ikke gå med på bindende avtaler om kostnadssplitting, dersom du blir tilbudt dette - ta kontakt med meg så skal jeg forsøke å hjelpe!
Lassen Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 JEg har I dag, tirsdag den 29.04.2014 fått innvilget utbedring av såkalt "kosmetisk korrosjon (=rust)", men med en egenandel på 50% av totalkostnad grunnet at ikke alle servicene er utført hos autorisert merkeverksted. Her er et tekstutdrag fra innvilgelsen/avslaget: "Årsaken til at det er egenandel på denne reparasjonen er at bilen ikke har fullstendig verkstedshistorikk fra autorisert Mercedes-Benz verksted. Utbedringen gjelder forhold som ikke er å betrakte som gjennom rust og således ikke utløser produsentens 30 års garanti mot dette. Dette står for øvrig beskrevet i bilens instruksjonsbok. 30 års rustgaranti gjelder for gjennomrusting i karosseriplate og bærende komponenter - fra innsiden og ut. Produsenten Daimler AG (DAG) definerer rustgarantien til å gjelde såkalt perforeringer som starter inne i karosseriplaten. Når det gjelder "Goodwill" er det produsenten som er premissgiver. Og det er DAG som setter betingelser til at kilometerservice må være utført på autoriserte merkeverksteder. Inntil kjøretøyet går over i sitt 8 driftsår er det muligheten til å søke om støtte for utbedring av kosmetisk korrosjon. Dette gjelder overflatekorrosjon på dører, skjermer/ skjermbuer og bakluken. Da det er produsenten DAG om er prosessgiver krevet de at kilometerservice er utført på autoriserte MB merkeverksted. Dersom kilometerservice ikke er komplett utført på autorisert merkeverksted påløper det egenandel i tilbudet til kunden. Og når det gjelder "Goodwill" er dette for øvrig et tilbud uten juridiske forpliktelser, hvor produsenten står fritt til å kunne endre betingelser. " Jeg vil bare informere alle som sliter med rust I falser på dører, panser eller bakluke - IKKE GÅ MED PÅ Å BETAL NOEN FORM FOR EGENANDEL, SELV OM DU HAR TATT ALLE SERVICENE HOS ET GODKJENT VERKSTED OG IKKE MERKEVERKSTED!! Her kommer EØS-lovgivning oss forbrukere til gode! Forskriften 1400/2002/EC om gruppeunntak skal sikre forbruker valgfrihet og konkurranse ved å gi bileiere rett til selv å velge verksted og deler for vedlikehold og reparasjoner. Med dette menes at en service utført hos godkjent verksted eller av person som kan dokumentere at servicepunkter iht fabrikkspesifikasjoner er utført korrekt, skal sidestilles med en service utført av autorisert merkeverksted. Dette gjelder ikke bare Mercedes-Benz, men absolutt alle merker. Dermed, sørg for å ikke gå med på bindende avtaler om kostnadssplitting, dersom du blir tilbudt dette - ta kontakt med meg så skal jeg forsøke å hjelpe! Hvilke bil og årsmodell gjelder det?
andreastrones Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 Dette er en 2007-modell ML420 CDi som er under 7 år
FrodeS Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 Dette er en 2007-modell ML420 CDi som er under 7 år Har du noen idé om hvordan dette vil stille seg på en 2004 (produsert 2003)-modell? Det er et par servicer fra ikke-merkeverksted, og et par jeg har tatt sjæl. Vil det da, med dette nye de har funnet på nå, fortsatt være 30 års garanti mot gjennomrusting? Det har kommet noe bobler på bakskjermene, og det er ingen som helst tvil om at de aldri kommer til å holde 30 år om ikke det gjøres forebyggende tiltak. Spørsmålet er jo om boblene som har kommet er første tegn på rust fra innsiden.
andreastrones Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Hei Frode! Dersom du kan bevise at du selv har utført servicene iht Daimler AGs spesifikasjoner, så skal din servicegjennomgang være sidestilt med en service fra Bertel O. Steen / godkjent verksted men ikke merkeverksted. Kosmetisk rust som dette kalles has I utgangspunktet en fulldekning innenfor bilens 7 første leveår, men det er også noe som heter at du skal kreve reperasjon av en skade for å forhindre videre skadeomfang.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now