Jump to content

Recommended Posts

Posted

Normalt verktøy bør gjøre susen, etter hva jeg kan se på denne motoren er den temmelig lik OM606 i både reimstramming og plassering av servopumpe etc.

Største utfordringen kan jo faktisk være å få skrudd av vifta, det krever at man får holdt igjen reima, eller låst reimskiva på en måte. Normalt tar jeg en vinklet umbrako og banker innpå skruen på midten av vifta(fordi det er så trangt i fronten på vogna(6-sylindre), deretter strammer jeg reima ekstra mye på strammern ved å fjerne bolten og vipper strammemekanismen maksimalt. Deretter trer jeg den lukkede enden av en litt stor fastnøkkel innpå umbrakoen og drar til :)

Ser at datakortet spesifiserer et spesialverktøy her, det er strengt tatt ikke nødvendig :)

Usikker på om vannet må tappes eller ei på forhånd, men det kan jo være greit om man det er en stund siden allikevel.

Har du fått av vifta, så må man videre fjerne reimskive, deretter er det bare å løsne pumpens bolter og plukke den rett ut. Skrap bort rester av gammel pakning, fest ny pakning på pumpa eller på blokka med litt fett(da fester pakningen seg.. Forenkler operasjonen en del..) og skru på plass ny pumpe. Monter alt sammen i revers. Er det noe mer som åpenbart må demonteres, er det jo bare å gjøre det, men å bytte denne pumpa skal ikke by på store overraskelser! Ettersom du til og med mangler en sylinder, så blir det ytterligere mer plass bak radiator :)

Skal du tappe kjøleanlegget har radiatoren en rød tappeplugg i plast på bilens venstre side(sett fra førerposisjon) på undersiden, jeg fant den hvertfall lett, så det burde gå greit :)

Datakort for å tappe/fylle kjølesystem på OM606, OM602.982(motoren du har) etc.

Har jeg vedlagt som PDF

Vedlegger også datakort for bytte av vannpumpe på din bil i neste inlegg, gjelder både OM606 i 124 og 210 samt OM602.982(den du har).

20-1142HW.pdf

20-1271HA.pdf

Posted

Tipper "slipperen" er fornøyd med det svaret.

10Nm på boltene til pumpehuset er ikke mye. Nesten sånn at man er fristet til å dra til litt mer.

Posted

Så står det at man skal sette motoren i øvre dødpunkt på sylinder 1.

Det er ikke noe hokkus pokkus dette gjør, men grunnen til at man gjør det, er fordi man skrur av TDC sensor og mest sansynlig pila som viser antall grader på skiva. Så saken er at du setter den på øvre dødpunkt, skrur av pila og det som trengs, bytter pumpa og skrur på pila i rett posisjon(OT, dersom du ikke har rotert motoren underveis i pumpebytte). Merk gjerne av med noe så du er sikker, er no dritt om dette plutselig ikke stemmer i fremtiden og du har brukt for måleskiva på reimhjulet der(sjekke kjedeslakk etc.)..

Når det gjelder kraftmomentet, så tenker jeg som så at med sunn fornuft klarer man seg bra :) 10nm er så mye man tar med håndleddet pluss litt til med en 1/4" skralle som er ca. 15cm lang (ca. 5kg med 1 meter lang arm er det da 1kg) Dere får rette meg om hoderegningen gikk skeis :P

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...