OlaNormann Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Ingenting er bedre enn at man finner et verksted man er fornøyd med, men at "alle" bilverksted i Tyskland har fantastisk service og kvalitet må dere lenger på landet med. Har sett nok til å kunne si at de ikke er noe bedre og service blir gjort uten å ta av hjul og girolje skift blir ikke gjort. Det er noe som heter Google. Søk på slett verksted arbeid på bilverksted så tror jeg dere fort finner ut at de sliter med arbeids folk der som alle andre land. De kjører test og stikkprøver også der nede og det er heller ikke oppløftende lesing. Tror dere menneskene er laget av noe annet der? Alt avhenger av hvem som gjør jobben. Og hvis dere tror alle mekanikere i Tyskland inklusive lærlinger er super flinke så er vel det litt naivt. Om flisene er grå i Norge og hvite der tror jeg heller ikke spiller så stor rolle. Dere som har WIS. Skriv ut service skjema på service frem til 120000km. Spør deg selv om det passer inn med norske forhold? Du skal ikke lengre enn til Danmark for å få anderledes service intervall. De skifter automatolje 2 ganger nor vi har skiftet 4. De lyser på klossene mens vi har de ute og smører opp glidere mm. De skifter luftfilter 1 gang på 140000km.... Vi kjører bilen i Norge og må ta service etter norske forhold.
Beckern Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Dere som har WIS. Skriv ut service skjema på service frem til 120000km. Spør deg selv om det passer inn med norske forhold? Du skal ikke lengre enn til Danmark for å få annerledes service intervall. De skifter automatolje 2 ganger nor vi har skiftet 4. De lyser på klossene mens vi har de ute og smører opp glidere mm. De skifter luftfilter 1 gang på 140000km.... Vi kjører bilen i Norge og må ta service etter norske forhold. Jeg forstår ikke helt hva det er du mener. Har BOS utarbeidet egne service intervall her i Norge eller er det egne service intervall i Wis for Norge? Hvorfor skulle man skifte automatolje oftere i Norge enn i Danmark? Flatt landskap? "Vi", er det verkstedene eller vi som tar service selv?
OlaNormann Posted April 17, 2014 Author Posted April 17, 2014 I Norge skifter vi automat olje hver 60000km på mange modeller. Det er vel ikke tvil om at det har vist seg å ikke være for tidlig. I Norge så sjekker vi luftfilteret på service og sjekker bremser pga saltet, vi smører opp og kontroller ting som ikke pleier å ryke i andre land pga anderledes klima og kjøremønster. Stå å se på når de tar service neste gang hvis du er en av de som gjør det i utlandet. Jeg snakket med verksmester i Viborg som var en fantastisk kar angående slark i kuler og olje som ikke ble skiftet, klosser som hang bak og tett luftfilter. Han beklaget og sa at vi har aldri skiftet noe av det på 60000km og at det var vanlig i Danmark og viste meg i følge skjema at han har sitt på det tørre. Hva hjelper det? I Norge så blir ting gjort annerledes fordi erfaring tilsier hva som må sjekkes. Tror dere de skifter like mye egr og turboer i Tyskland som i Norge? Det er forskjellige slitasjer ja etter hvilket land en bil går i. Det sier seg selv. Hvorfor ryker motorer i Norge som går på long life service, men ikke i Spania? Er det tilfeldig?
FredrikE300D Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Ingenting er bedre enn at man finner et verksted man er fornøyd med, men at "alle" bilverksted i Tyskland har fantastisk service og kvalitet må dere lenger på landet med. Har sett nok til å kunne si at de ikke er noe bedre og service blir gjort uten å ta av hjul og girolje skift blir ikke gjort. Det er noe som heter Google. Søk på slett verksted arbeid på bilverksted så tror jeg dere fort finner ut at de sliter med arbeids folk der som alle andre land. De kjører test og stikkprøver også der nede og det er heller ikke oppløftende lesing. Tror dere menneskene er laget av noe annet der? Alt avhenger av hvem som gjør jobben. Og hvis dere tror alle mekanikere i Tyskland inklusive lærlinger er super flinke så er vel det litt naivt. Om flisene er grå i Norge og hvite der tror jeg heller ikke spiller så stor rolle. Dere som har WIS. Skriv ut service skjema på service frem til 120000km. Spør deg selv om det passer inn med norske forhold? Du skal ikke lengre enn til Danmark for å få anderledes service intervall. De skifter automatolje 2 ganger nor vi har skiftet 4. De lyser på klossene mens vi har de ute og smører opp glidere mm. De skifter luftfilter 1 gang på 140000km.... Vi kjører bilen i Norge og må ta service etter norske forhold. - I ordet service mener jeg ikke service på bil, men kundeservice. Kvaliteten og den omstendelige måten å gjøre ting på er litt "tyskt". - Google vet jeg hva er, bruker det flere ganger daglig - Den søkestrengen du oppgav ga meg ingen resultater for Tyskland - Min erfaring med tyskere er at de er omstendelige, serviceminded og ryddige mennesker å ha med å gjøre. Det er lite som er overlatt til tilfeldighetene, dette gjelder ikke bare innenfor biler og private affærer, men også i forbindelse med jobb, her har jeg opplevd at tyskere er noe for seg selv på en positiv måte.. De er nok laget av kjøtt og blod akkurat som oss nordmenn, men de har en annen mentalitet når det gjelder pertentlighet og hvordan ting skal utføres. - Ja det er klart at kvaliteten på jobben avhenger av personen som utfører den, og dette gjelder også i Tyskland, men i dette tilfellet som omhandler bilverksteder, så mener jeg at feks. et alltid skinnende rent hvitt verkstedgulv med ryddige arbeidsbenker og rent arbeidstøy sier noe om nøysomhet og kvaliteten i arbeidet de som jobber der gjør. De verkstedene som har blitt besøkt med denne standarden har vært enestående, ikke noe slafs og kundemottakeren har vært litt for pertentlig og nøysom etter hva min tålmodighet kunne tåle av detaljinnføring på et kjøretøy.. - Automatkassene er vel idag i utgangspunktet "sealed for life"? Hvor ofte skal olja byttes i henhold til vår norske standard om man ser bort fra "sealed for life" opplegget? - Står det i WIS at man skal lyse på klossene i Danmark? At man har ut glideboltene av klaven og smører de opp har jeg til gode å se at blir gjort noe som helst sted Er vel også greit å lyse på klossene for å se om de må byttes. Er de slitte, så får man vel bytte de da, og ha fett på glideboltene i samme momanget! - Luftfilteret byttes vel etter behov? Ser av kvitteringsbunken til min bil at luftfilteret ikke er byttet på veldig lang tid(over 140 000km), har hatt det opp flere ganger, og jeg ser ikke på det som bytteklart.. - Service etter norske forhold er bra, godt de tar både norsk valuta, forstår Norsk og har ganske likt klima på Svinesund om man heller ønsker en billigere service der. Blir vel tilnærmet en service som opprettholder Norsk standard. Men må tillegge at jeg heller litt bensin på bålet med dette inlegget. Og tråden handler om et greit bytte av fordelingskasse på 4Matic, og ikke om service i Norge vs. andre land med annet klima. Om det da er relevant å påpeke ting som uteblir hos tyske verksteder i dette tilfellet?
OlaNormann Posted April 17, 2014 Author Posted April 17, 2014 Ja finn et verksted du føler deg fornøyd med. Skifte etter behov. Tja det er vel det jeg prøver å fortelle. Det blir ikke kontrollert etter behov. Det blir kontrollert etter behov i forhold til helt andre forhold. Du er vel ikke i den oppfatning at det er noe som heter oil for life i en automatkasse og at et luftfilter skal kunne stå i over 140000km på alle biler i Norge?? Hvorfor sjekker du stadig luftfilteret? Stoler du ikke på verkstedet? Kjør på grusveier eller støvete veier til luftfilteret er tett. Sett den på service og se at det ikke blir skiftet. Synes du det er greit at de sier at det er ikke nødvendig å skifte fordi i andre land er det ikke støvete veier? De sjekker ikke om det er behov. Ser du ikke forskjellen. Man må sjekke for å finne ut om ting må skiftes. Man kan ikke si at de fleste kjører ikke med henger så vi tar ikke av tromler for å se om det er slitt noe eller at det saltes ikke i Spania så de varer like lenge her. I Norge sjekker vi ting i andre intervaller og hvis ikke ditt verksted gjør det er det et dårlig verksted. Er det ingen her som har sett klosser sette seg? Tror dere det er et problem i de hvite flisers land?
FredrikE300D Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Jeg skrur kun på bilen selv, bremsecalippere og glidebolter får seg en omgang hver gang det legges om til sommerhjul/vinterhjul. Luftfilteret har jeg tatt ut ifm. arbeid på motor I forbindelse med Mercedes og BMW, har jeg hørt utrykket "sealed for life" mange ganger, og det er vel det BMW og Mercedes selv sier, så de påstår vel at det skal holde innenfor deres forespeilede levetid på bilen. Selv mener jeg ikke at det er fornuftig, men det er en annen sak. Longlife oljeskift intervaller på 30 000km mener jeg også er galskap forøvrig uansett klima. Jeg stoler ikke på verksteder og gjør jobbene på bilen selv av denne grunn, da vet jeg at det blir gjort skikkelig. Da jeg kjøpte bilen var hjullagre foran byttet rett før jeg overtok den. Etter en uke varmskjærte det ene lageret seg 20 mil hjemmefra Byttet dette, og det samme skjedde på andre siden en stund etterpå. Bilene mishandles med muttertrekkere og det er sjeldent bolter får noe som helst smøring ved montering.. Jeg ser utstrakt bruk av slegge og spett, og mekanikere som ikke bryr seg stort om man sprekker plastikk eller andre ting. At klosser setter seg kan fint være et problem i Tyskland.
RuneT Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Ola svartmaler vel litt her, men jeg må si meg mye enig. Norge er et skikkelig drittland for biler. Klart bakker og fjell og alt fra minus 50 om vinteren til pluss 30 om sommeren betyr mye. I tillegg kommer saltet og en veistandard der jeg etter hvert anbefaler de fleste å kjøre på ballongdekk. Hvorfor tro dere de fleste amerikanske biler får montert ekstra oljekjøler på gir når de kommer hit? Dansk topografi trenger omtrent ikke gearkasser bortsett fra når man skal opp i fart.. Men jeg jobber med tyskere på andre områder enn bil, og det er ikke å komme fra at de er mer nøye enn oss andre. Det ligger nok i oppdragelsen. Hvorfor vet jeg ikke, for om man går lenger sør til for eksempel Italia og sørvestvest til Spania og Portugal så er det slurv som gjelder igjen. Der har de ikke engang forståelse for at tid er litt viktig. Ikke tid for prisen sin del, men for at kundene bruker tid i sin planlegging.
OlaNormann Posted April 18, 2014 Author Posted April 18, 2014 Jeg føler nesten at vi er litt enige og setter det litt på spissen alle sammen. At pris og kvalitet ofte følger hverandre er jo mye av problemet. Jo mer tid som blir brukt jo bedre blir det som oftest også. Dermed blir det en kamp mot klokken i Norge med de høye prisene. Så mitt råd til de som skal gjøre noe utenlands er at de bør snakke med de som kjenner bilens svakheter og behov og på den måten kan levere en liste på hva som bør gjøres. På den måten vil dette jeg mener med ekstra arbeider og kortere intervaller bli utført til en lavere timepris (på hvite fliser) så man får ivaretatt bilen på best mulig måte. For jeg holder fast på at de "fulle" servicene jeg har vært borti fra utlandet er mer som en oljeskift service her til lands. Nå snakker jeg generelt og ikke bare Mercedes. Etter en full service skal man vite at alt som er nødvendig på den modellen er kontrollert. Om det er enkle ting som rustede panserhengsler, dørlåser, soltak, avtagbart hengerfeste, låsesylindere, kalipere, handbrems, turbostag, lasteventiler, giroverføringer, rustbehandling av bremserør.... For å nevne noe som det blir slurvet med. For problemet er at hvis bremsene henger etter et halvt år f.eks så er det garanti i Norge, mens har du gjort servicen i utlandet koster det dyrt. Egentlig burde mine og flere andre inlegg blitt slettet av moderator. Det ble veldig "off topic".
Beckern Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 I Norge skifter vi automat olje hver 60000km på mange modeller. Mulig jeg tar feil men det er vel også korrigert til 60k km på alle "evighets-kassene" fra offisielt hold i Tyskland og ikke noe som er spesiellt for Norge. Det er vel ikke tvil om at det har vist seg å ikke være for tidlig. I Norge så sjekker vi luftfilteret på service og sjekker bremser pga saltet, vi smører opp og kontroller ting som ikke pleier å ryke i andre land pga anderledes klima og kjøremønster. Det kan jeg være med på at er ting som blir sjekket nærmere i Norge enn i utlandet, men heller unntaksvis enn regelen. Jeg har akkurat servet bremser på en bil som var på "miniservice" for å få den gjennom EU kontroll for noen måneder siden. Ikke at den hadde gått gjennom kontroll på noen annet verksted en der de servet den men det er en annen sak. Selv når de måtte bytte hjullager bak smurte de ikke opp glidebolter, eller noen annet sted for den sakens skyld. Det var så tørt bak og rustangrepet foran at det mest sannsynlig var originale 110k km siden de ble smurt. Tror dere de skifter like mye egr og turboer i Tyskland som i Norge? Aner ikke, gjør de? Og i så fall hvorfor? Det er forskjellige slitasjer ja etter hvilket land en bil går i. Det sier seg selv. Hvorfor ryker motorer i Norge som går på long life service, men ikke i Spania? Gjør det virkelig det, og i så fall aner jeg ikke, men jeg regner med at du har noen teorier? Er det tilfeldig? Jeg spør fordi jeg ønsker å vite, hvorfor spør du? Jeg vet ikke om det er tilfeldig jeg vet ikke om det er slik en gang.
Guest 1042 Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Min erfaring fra forskjellige verksted (i min region) er at frittstående verksted oftere har høyere kvalitet på utført arbeid enn merkeverksted. For min del er det 2 verksted som får lov til å plukke på mine biler, og ingen av dem har en stjerne og løve montert på veggen utenfor. Selv enkle ting som å legge et tynt lag med kobberpasta mellom anleggsflate på nav og skive ved bremsebytte har jeg sett flere merkeverksted droppe, samt flere forsøk på å selge inn unødvendige reparasjoner vha regelrette bløffer.
Marevan Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 .... samt flere forsøk på å selge inn unødvendige reparasjoner vha regelrette bløffer. Det er dessverre samme som gjelder der jeg bor. Og det er ikke bare 1 gang det har skjedd, og ikke bare på ett verksted og i 3 forskjellige tiår. :/
OlaNormann Posted April 18, 2014 Author Posted April 18, 2014 Jeg tror jeg blir litt misforstått her. Det nytter ikke å komme til meg med at dere har vært på verksted som gjør en dårlig jobb i Norge . Jeg sier ikke at de har andre data eller slikt enn oss i utlandet . Jeg sier omvendt. Vi må innrette oss etter behovet bilen trenger etter hvordan forhold bilen er brukt. Tyskerne gjør ikke noe ekstra med norske biler. De utfører service etter det de mener er riktig og kontrollerer ikke noe mer. Så kommer min påstand om at det ikke er godt nok på norske biler som har gått i forhold som jeg mener krever bedre ettersyn og vedlikehold. At det er verksted i Norge som gjør slett arbeid betyr ikke at det er standarden jeg støtter. Når det gjelder den 60k intervallen på automatkasser så utføres ikke den i Danmark. Jeg har måttet ringe flere ganger å spør og de om det er glemt og de sier at det ikke er nødvendig på Mercedes der nede. Problemet er at det vet ikke de som gjør servicen der nede og forstår ikke at det er i den dyrere prisen i Norge. Når jeg viser hva som de har gjort i Danmark og viser skriv fra Mercedes at den skal byttes så blir folk skuffet. Det jeg nevnte lenger oppe om å ta en "Norsk" tilpasset service hvis en er i utlandet. Det er vel ikke noe galt i det? Presiser at filtere blir sjekket og klosser smurt....... Da får du en ekstra sikkerhet og slipper uventet besøk mellom servicer. Det ble nevnt høyere kvalitet på frittstående verksted. Slik vil det som regel bli i de fleste yrker. Små firmaer startes av flinke folk som har sluttet etter opplæring i større solide firmaer. De små kan kun overleve på å være bedre enn de store samt at de brenner litt mer for yrket enn flesteparten som jobber i større firmaer.
Guest 1042 Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Er nok heller ikke alle verksted i konsernet som følger den nordiske modellen. Er 110% overbevist om at min "norske" 08 E klasse ex-taxi aldri opplevde oljeskift på automatkassa iløpet av 300K km med jevnlig service hos merkeverksted i Osloregionen.. Servicekode for automatservice sto aktiv da jeg kjøpte den, og da hadde den akkurat vært på service. Som sagt så har bilen kun blitt servet hos merkeverksted hele veien. (Til jeg overtok den) Er stor forskjell på standarden du, OlaNormann, støtter (noe som jeg har inntrykk av at er der jeg forventer), og hva som faktisk utføres hos merkeverksted de aller fleste steder.
KennethJ Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Tyskerne gjør ikke noe ekstra med norske biler. De utfører service etter det de mener er riktig og kontrollerer ikke noe mer. Så kommer min påstand om at det ikke er godt nok på norske biler som har gått i forhold som jeg mener krever bedre ettersyn og vedlikehold. At det er verksted i Norge som gjør slett arbeid betyr ikke at det er standarden jeg støtter. Når det gjelder den 60k intervallen på automatkasser så utføres ikke den i Danmark. Når service skal utføres på en MB forholder man seg vel til en servicekode, denne kombinert med chassinummer på bilen gir en klar respons på hva som skal gjøres med den aktuelle bilen på service.. Ligger det nå virkelig inne at oljeskift på automat skal gjøres pr. 60000 ? Har man egne servicespesifikasjoner for Norge i de offisielle systemene? (Du har fått spørsmålet før uten å faktisk svare på det..) Mener du norske verksteder utfører "gratisarbeid" i forbindelse med service? (Det hender det er ytterst lite å spare på akkurat service..) Jeg vet at MB USA har en del egne greier som skal gjøres, der skal faktisk olje på fordelingskasse byttes pr 60000km (jada, det er oppgitt i miles) I Norge og Tyskland er mange verksteder ikke klar over at olje på denne bør byttes i det hele tatt, det inkluderer faktisk BOS..
OlaNormann Posted April 18, 2014 Author Posted April 18, 2014 Les innlegget mitt en gang til. Svarene på spørsmålene står der. Ikke bli så ivrig på å finne andres feil at du overser dine egne.
KennethJ Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Nei Ola, det står ikke svar på spørsmålene mine.. Det mangler også enhver form for dokumentasjon på dine påstander, ekstra urimelige fremstår det også når man vet at prisforskjellen på selve servicen faktisk er ganske lav.
Thomas H. Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Nå var vel ikke innlegget mitt noe forsøk på å bevise forskjeller på Norge og utlandet. Jeg fant ikke alternativer til bos før jeg dro sørover. Finnes det gode alternativer her ville også jeg sjekket det. Uansett. Jeg hadde et behov som ble lest på en grei måte. Kaffemaskina hos bos Lillehammer funker, det gjorde ikke ww sin. Det driter jeg i. Likevel må jeg erkjenne at det er litt moro at en liten bilsjappe som ww- auto har egen mototordrevet børstemaskin til brosteinen sin
OlaNormann Posted April 18, 2014 Author Posted April 18, 2014 Ok. Kennethj. Jeg får prøve å svare på dine spørsmål i heksejakten etter mine "påstander". Mulig jeg missforstår deg helt. Tror du ikke helt ser forskjell på påstander og personlig meninger. Mulig jeg nå ikke svarer på det du ønsker, men da får du rettlede meg så du får det akkurat som du skal ha det så vi blir ferdige å kan nyte påska. Får skrolle opp og ned litt og prøve så godt jeg kan på en liten mobil. Så kan du finlese å arrestere meg hvis jeg skriver noe feil så får jeg be om unnskyld etter hvert. Du spør: Ligger det virkelig inne at oljeskift skal gjøres på 60000km? Da mener jeg at jeg skrev enkelte modeller for det første. "Ligger inne? " Angående oljeintervall på girkasse så er det som på veldig mange andre bilmerker kommet service bulletin på forandring av intervall i forhold til hva som fabrikanten gikk ut med tidligere. Altså. Det som står i et service hefte, utlesing av service i instrument på bil stemmer ikke med den service som skal gjøres på en bil. Er du med? Service hefter er ikke fasit for hva som skal gjøres på en service. Automatkasse intervall, registerreim intervall... Skal ALDRI følge service hefte, men siste service bulletin. JA. Det er service bulletin på at ANBEFALT oljeskift skal gå fra, ja faktisk "evighets olje" til å skiftes på 60k. Dette følges av de verkstedene jeg kjenner til og er blitt en standard på de det gjelder. Søk litt om problemer med de kassene, flushing mm. Problematikk oppe i dette er blant annet : Man får pris og utfører service på 60k i Danmark. Prisen er billigere i Danmark. Folk hyler i media og forum om prisforskjeller, men folk er ikke klar over at det gjøres mer på norske servicer i prisen. Bilen skifter eier el. Service tas i norge frem til hovedservice på 120k. Service tas i utlandet. Fremdeles ikke noe oljeskift... Eller problem med kasse på 90k. Da får du problem med garanti og innbytte da olje ikke er skiftet på 60k. Har man egne service spesifikasjoner i Norge? Spør du. Du sier jeg ikke har svart på det spørsmålet som du sier er blitt stilt flere ganger. Jeg skrev:Jeg sier IKKE at de har andre data eller slikt enn oss i utlandet. Så skriver jeg litt rundt det. Andre fabrikanter har en annen måte å dele service opp enn Mercedes. Der er det forskjell på hvordan/hvor bilen er brukt. På Mercedes i Norge går det på erfaringer og interne bulletiner. Altså så er det ting som skal utføres i Norge som ikke står i service hefter. Det er altså forskjellig hvordan service utføres ettersom hvor en service blir gjort. Du skriver det er ytterst lite å spare på service. Hvorfor tar folk ferge til Danmark for å gjøre det der da med alle de problemene det kan medføre? Det er jo nettopp det dette topic handler om. Blir det i dette tilfellet problemer med jobben som jeg mener ikke er stort dyrere å få utført i Norge så får man straks en utgift og problemer man kunne unngått. Jeg har dårlig erfaring med å få dekket noe fra både Danmark og Tyskland. De vil ha bilen ned og har full juridisk rett til det. Det spørsmålet om jeg mener vi utfører gratisarbeid i Norge på service må du utdype. Dette jeg skriver om at vi ikke skal følge et service skjema slavisk, men etter behov og erfaringer trodde jeg var veldig forståelig for de fleste, men tydligvis ikke. Jeg får prøve igjen. Har du hørt om låsesylindere i koffert/baklem som ruster fast? Hvis ikke så er det en "Påstand" Tror du det er like aktuelt i Spania? Synes du vi skal ta ekstra hensyn til det problemet i Norge på service? Min "mening" er ja. Dette av erfaring. Dette utfører et "godt" verksted på service i Norge. Dette er bare for å forklare at man må ta hensyn til at det er forskjeller. En bil som kjører i Danmark sliter ikke likt med en som kjører i Oslo. Du trenger ikke å tro meg da jeg ikke dokumenterer det nå, men det er forskjeller på når bremser, støtdempere, foringer, kuler, rust, filtre,,,,, får feil etter hvor bilen går. Derfor er behovet under ettersyn forskjellige ettersom hvor bilen går. Derfor blir service utført "litt" anderledes etter hva som er normalt i det området du leverer den på service. Du får komme med rettelser, men ikke kom med at det og det verkstedet gjorde ikke ditt og datt. Vi snakker om hva som bør gjøres på en service på en bil som kjører på dårlige saltede veier med store klimaforandringer kontra flotte tørre veier i annet klima. Jeg mener de har forskjellige behov og det tas hensyn til på de verksted jeg kjenner til, men kan ikke stå for hva andre gjør. Men de som følger et service hefte i hanskerom er etter min mening et verksted som kanskje bør tenke på å oppgradere seg litt. Service bulletiner forandres fortløpende. Det kan sikkert også google's. Jeg nevnte vel det om dårlige tyske servicer og google det. Du som ikke fant det. Du vet de snakker tysk i Tyskland og at du må google på tysk?
KennethJ Posted April 19, 2014 Posted April 19, 2014 OlaNormann: Hvem i all verden har sagt at man bare følger noe som står i serviceheftet? De fleste her inne har muligens hørt at det kom datamaskiner for noen tiår siden, og at man gjerne der finner det meste, inkludert spesifikasjoner for hva som skal gjøres på servicene. Du mener man i Norge gjør mer enn i utlandet, og jeg lurer derfor på om det er spesifisiert ytterligere service når det slås opp i Norge kontra Tyskland.. Svaret tror jeg nok er gitt. Ytterligere meldinger fra deg i samme tone som du hittil har holdt på vil ikke bli besvart fra meg, jeg gidder rett og slett ikke forholde meg til slike usmakelige innlegg som du kommer med gang på gang.
FredrikE300D Posted April 19, 2014 Posted April 19, 2014 Det kan sikkert også google's. Jeg nevnte vel det om dårlige tyske servicer og google det. Du som ikke fant det. Du vet de snakker tysk i Tyskland og at du må google på tysk? Det er noe som heter Google. Søk på slett verksted arbeid på bilverksted så tror jeg dere fort finner ut at de sliter med arbeids folk der som alle andre land. Ånei, det visste jeg ikke Når det gjelder videre diskusjoner så kommer man vel ingen vei
Beckern Posted April 19, 2014 Posted April 19, 2014 Har du hørt om låsesylindere i koffert/baklem som ruster fast? Godt eksempel. Siste norske service en kompis hadde fjernet de teip-biten men smurte ikke opp. Resultatet var at han kjørte lenge med bakluke lås eksponert for norsk salt. Service, det BOS det. Jeg tror vi må være enige om å være uenige. Min opplevelese er at verksteder i Norge jevnt over gjør mindre enn service lista sier de skal gjøre, mens de er mye flinkere i utlandet til å følge slike lister. Begge tar/opplyser om synlige skader de ser ved generel inspeksjon. Skal jeg ha utført større jobber vil det være betryggende for meg å dersom bilen er kjørbar slik at jeg kan få jobben utført i Tyskland. Med tanke på service bullentiner og recalls osv så antar jeg at det også oppdateres i online verktøyet ASRA som genererer service ordre. Noe annet ville jo vært rart. WIS som er online angir jo alltid siste gyldige reservedelsnummer sammen med historikken på deler den erstatter.
FrodeS Posted April 19, 2014 Posted April 19, 2014 I serviceheftet på min gamle bil, står det diverse skifteintervaller på det ene og det andre ved normal bruk, og et annet ved "ekstrem" bruk. F.eks. halveres skifteintervallet på luftfilter når bilen brukes under støvete forhold. Jeg mener også oljeskift er anbefalt oftere ved mye kaldstart. På nyere biler, som f.eks. 211, tar Assyst seg av en del sånt, og foreskriver oljeskift utfra bruken og viskositeten på olja. Verksted som uoppfordret smører opp baklukelås og plukker fra hverandre bremsene for å sjekke glidepinner har aldri jeg hørt om. Kom gjerne med konkrete eksempler på slike, da jeg antar at mange her inne er interessert i å ta bilen sin dit.
Peter! Posted April 23, 2014 Posted April 23, 2014 Selv har jeg ikke noe tro på noen bilverksteder. Oppdaget at de ikke hadde byttet luftfilter på bilen min på evigheter. På BOS verkstedet viser de til "assys" (eller hva det heter) Men når jeg tok ut filterene så var de så grisete at du ikke kan tro det. Det er klart det er noen ekstrahensyn i norge med saltede veier etc, og slike hensyn tas vel som regel. Men jeg opplever også slumsete verksteder og generell typisk norsk dårlig arbeidsmoral. Besøkte en gang et verksted i Frankrike og fulgte med på hva de gjorde med bilen min......jeg har aldri sett maken i norge. Selv har jeg sluttet å benytte autoriserte verksteder (ved dette med mobilitetsgaranti etc) og benytter bilmekanikere med ekte interesse for bil, og bestemmer selv når jeg bytter alle mulige filtere, oljer etc....og det er relativt ofte....men da går bilen langt uten problemer også.
OlaNormann Posted April 23, 2014 Author Posted April 23, 2014 Alle verksted har mobilitets garanti. Det er ikke noe spesielt for merkeverksted. Forskjellen er at er det frittstående så må man kontakte de når uhellet er ute, mens merkeverkstedet kan man kontakte nermeste merkeverksted. Bil hjelp og leiebiler er det over hele verden så den delen er ikke noe problem.
Thomas Madsen Posted April 23, 2014 Posted April 23, 2014 Som 1 eksempel på forskjell på service i Norge og utlandet kan man jo ta Berlingo'n jeg fiser rundt i til daglig. I Europa er det 20.000km service, mens i norden er den satt til 15.000km som følge av litt flere kaldstarter..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now