Byggmestern Posted April 19, 2014 Posted April 19, 2014 Hei godt folk! Gjør klar 124 Coupeen min for sommeren, og ikke minst for eu nå. Men nå sliter jeg med bremsebåndene bak til parkbremsen. Bestilt helt nye bånd fra stjerneservice, med monteringskitt, smalt det sammen, og jeg får ikke på skivene, fordi båndene er for store. Så jeg tenker at, jaja de var jo ikke så dyre, så jeg reiser og kjøper ett sett til, og tar i samme slengen med med nye brekkwaiere, som er kjekt og bytte mens man ligger under der. Men jaggu, de er for store de og, noe som har vært borti det samme og har noen gode råd? waierne er 100% slakke, og jeg har smørt opp det som smøre kan baki der. -Byggmestern
Jørgen F.J Posted April 19, 2014 Posted April 19, 2014 Har du slakket ¨strammingen¨ til bandene ? kjøpte selv fra biltema, og passet fint.
Byggmestern Posted April 19, 2014 Author Posted April 19, 2014 Har du slakket ¨strammingen¨ til bandene ? kjøpte selv fra biltema, og passet fint. det har jeg, skrudd så langt sammen de bare går, kan være at jeg har fått feil strammere på BOS? men det skal vel ikke utgjøre så mye som 2-3 CM rundt hele bremseskiva?
Jørgen F.J Posted April 19, 2014 Posted April 19, 2014 2-3 cm hørtes mye ut. byttet bremsskive/trommel og ?
Byggmestern Posted April 19, 2014 Author Posted April 19, 2014 Byttet skivene i fjor, men da var båndene dårlige, og bilen ble satt på låve for vinteren, bare tanken med og styre med de fjærene gjorde meg dårlig, så skivene er jo relativt nye, gått 50mil tenker jeg, fra biltema de også.
OlaNormann Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 En generell regel når man skal bytte ut en del er alltid å sammenligne den nye med den gamle for å spare seg for unødvendig ekstra arbeid. (obs sier ikke at du ikke har gjort det). Det er mange bremse sko som ser nesten helt like så derfor må man legge den nye oppå den gamle å sammenligne kritisk. Selv om skoen ser lik ut finnes det noen som har for tykt belegg i forhold til orginalt som igjen vil gi problemer under montering. Som vi alle vet så laver ikke fabrikanter orginale bremsedeler så det kan være produksjons forskjeller fra forskjellige underleverandører på det meste av deler. Før så var det tykkere bånd på skoene og vi måtte formslipe bremsebånd til trommelen så den lå perfekt imot. Nå må de slites til og er derfor best først etter litt bruk. Men sko som kun blir brukt som håndbrems blir ikke "brukt" mens hjulene går rundt,men er som regel så myke at de legger seg imot uansett langs hele flaten. Form sliping ble det slutt på, men fortsatte på tyngre kjøretøy. Den mest vanlige feil når bremsebånd virker for store ved nymontering er som nevnt justeringen og den palen som wire drar i. Når du ser på palen som ligger inni så skal den komme så langt ut at den stikker ut når wire er slakket helt. Gjør den ikke det må det sjekkes. Justeringen til å legge ut båndene må alltid demonteres og smøres opp eller gå helt tørt. Forskjellige meninger om hva som er best. Det som er viktig er jo selvfølgelig å få de skrudd helt sammen. Så er justering helt sammen og pal helt tilbake så den stikker langt ut så skal bånd passe. Hvis ikke er vi tilbake til for tykt belegg eller skive. Skive er vel utelukket i dette tilfellet. Fjærmontering er en lek med riktig verktøy. Det fås kjøpt på de fleste rekvisita kjeder. Snakker ikke bare om universal tang, men det er spesialverktøy for enkelt av fjærene.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now