Jump to content

Recommended Posts

Posted

For at dette skal godkjennes kreves det dokumentasjon fra bilen motoren kommer fra, dette for å blant annet sjekke om motoren er nyere enn bilen(noe den må være).

For at det skal bli godkjent må det dokumenteres at deler i bremser og understell er de samme som den gang kom på en 500SE, de deler som ikke matcher må byttes ut med deler som ble levert på 500SE. Dette må kontrolleres av et autorisert verksted som kan gå god for at dette har blitt gjort. Statens Vegvesen setter ofte pris på søknad for godkjenning før ombyggingen har startet og en slags dialog underveis.

Når det gjelder å bruke bilen ikke-godkjent går dette stort sett fint i det daglige. Ved EU kontroll tror jeg nok ikke det vil bli stilt store spørsmål ettersom 380SE er V8 originalt.

Ved eventuelle forsikringssaker vil det i verste fall bli en regress og en del slikt tull. Om skadene som evt. blir gjort på andres eiendom/liv blir utbetalt vet jeg ikke.

Sett bort fra det, vil det nok for din egen del spille liten rolle om det ikke er trangt økonomisk, et tap på 40 000kr i verstefall kan man klare.

Blir du stoppet av Statens Vegvesen på en utekontroll, tror jeg ikke dette vil by på problemer dersom installasjonen er nogenlunde forseggjort :) Det de helst ser på er store turboladere, kompressorinstallasjoner og denslags.

Posted

Foressten ett spørsmål til du skriver for å sjekke om motoren er nyere enn bilen, har det betydning eller hvilken betydning har det?

Posted
0

Ved eventuelle forsikringssaker vil det i verste fall bli en regress og en del slikt tull. Om skadene som evt. blir gjort på andres eiendom/liv blir utbetalt vet jeg ikke.

Sett bort fra det, vil det nok for din egen del spille liten rolle om det ikke er trangt økonomisk, et tap på 40 000kr i verstefall kan man klare.

Et slikt regresskrav kan også omfatte erstatning til motpart og andre berørte.. Vi snakker om krav på flere millioner om man er riktig uheldig.

Posted

0

Et slikt regresskrav kan også omfatte erstatning til motpart og andre berørte.. Vi snakker om krav på flere millioner om man er riktig uheldig.

Det er vel ulempen som ikke gjør det verdt å ikke få ting godkjent! Neppe mange 18 åringer der ute som tenker såpass langt :P

En godkjenning går oftest smidigst og lett ved denne fremgangsmåten:

1. Send søknad til Statens Vegvesen(Heretter SV), hvor det går grundig frem hva som skal gjøres og hva din plan er med ombyggingen(hva?, hvordan?, ikke nødvendigvis hvorfor). Å vise til modellen

500SE er ikke dumt. Målet er å bygge en 500SE. 

2. Ved positivt svar på søknad til SV kan byggingen eventuelt starte. Dokumentasjon legges frem. Ønsker SV dialog og dokumentasjon underveis i saksbehandlingen gir du dem det.

3. Du konverterer bilen til 500SE fullt og helt og får dette dokumentert av feks. BOS ved at de går god for at den fullt og helt matcher en 500SE og dermed kan godkjennes.

4. Bilen godkjennes ved å gjennomgå bilen med tilhørende dokumentasjon. Som oftest er dette en kopp kaffe med saksbehandler og en rask tur ut i hallen dersom alt er på stell!

Denne typen ombygginger er langt ifra umulige, folk godkjenner store turboinstallasjoner i gamle BMW 3-serier fra 80 tallet basert ene og alene på dokumentasjon fra en sjelden Hartge(kan sammenlignes med Brabus etc.) modell som omtrent SV ikke har hørt om..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...