Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann

Er det noen som har erfaring med eksos på 300ce 12v? 1988 mod.

Vil ha noe som høres ¨litt¨ mer powerfullt ut, men samtidig ikke sån typisk ¨rånelyd¨.

Hvordan har han fått denne lyden til ?

tror IKKE jeg har sån lyd på min.

Takker for svar :D

Posted

Har tidligere hatt samme bilen, og den diskre 6er lyden som er med orignal eksosanlegget kler bilen best synes jeg.

Men for å svare på spørsmålet så må man vel bare prøve seg fram med eksospotter..

Posted

en må tenke på at det kan bli for mye lyd, da snur alle seg etter det da du kjører, selv om du kjører "pent" å du blir den store synderen i lokalmiljø. Det er ikke tøft, noen ganger er det greit å være litt annonym

Men, du kan fjerne en lyddemper(den under baksete) å erstatte denne med et rør.

Vil du legge litt penger i det å få en fin klang i lyden så bygger du et nytt anlegg i rustfritt.

Du kan ha en demper under bilen som du der igjennom (demper resonansen) å ha en lyddemper bak.

Har du kat å ikke vil kutte ut denne så får du kjøpt rimelige kat i alle størrelser og fasonger.

Jeg lagde nytt i rustfritt på min 190K, der brukte jeg 2 dempere (simons) som du ser igjennom å en dyr lydemper(vibrant).

en vibrasjonsdemper, noen flenser og 2.5" rør. Jeg bygget alt selv å med mine rabatter kom det på ca 7500,-

Endestussende har en del å si på lyden. Jeg har to grove å de brummer ganske bra.

Et tips er å IKKE ha "DTM" stuss da bilen blir helt jævelig bak av de, så få eksosen helst ned.

Posted

-Tor Anton

Takker for tips å erfaring :D

helt enig med at for mye lyd blir bare ubehagelig å kjøre, men ved kasspåtrag vil jeg ha motorlyd, å ikke ¨eksoslyd¨ som bare er ett dur :P ... hvis du skjønner...

har prøvd å bytte bakre demper, men da ble det bare bråk :P

men skal prøve å fjærne den under baksete så du sier å se da.

skulle jærne fjærnet katalysatorn, men må sjekke utslippet hva det sier. motoren som står i nå skal egentlig ikke ha kat.

Posted

som du sier så blir det for drøyt sløyfe bakdemper. det er bedre å lettere å bytte den i midten.

Kjøper du "turbopotter" som du ser igjennom så demper ikke de mye lyd. Så du må ha en skikkelig potte med kammer å den setter du bak. Den i midten kan du bytte ut eller helst erstatte med en slik du ser igjennom.

Det er bilen som bestemmer om du skal ha kat ifølge loven, ikke motor.

Er det egentlig kat på bilen org så sitter det helst gnistfanger på eksosrøret etter manifoilden å disse kan løsne å sperre eksosen til en viss grad. Dette ser du på røret.

Posted

Biler etter 1988 skal ha kat. I noen få land ble de levert uten. Tidl. var det krav om utslipp, nå er det å krav om å ha kat fysisk.

Det på bilde er kat. På de med gnistfanger ser det ut som en (eller to) "kattematboks" på røret, men ikke sikkert alle har dette.

190E 16v har ihvertfall

Posted

En viktig ting er at skal kat fjærnes så må de ikke graves ut av.

Da snakker vi om skikkelig resonans lyd.

Den må byttes ut med potte eller rør like tykt eller tykkere enn det som er.

Posted

En viktig ting er at skal kat fjærnes så må de ikke graves ut av.

Da snakker vi om skikkelig resonans lyd.

Den må byttes ut med potte eller rør like tykt eller tykkere enn det som er.

Skal prøve å finne en erstattning med bedre luftgjennomstrømning :D

Noen som vet hvor jeg kan bestille eksosdeler, flenser, overganger osv?

er jo 2 rør, som mest sansynelig må til 1 :P

Posted

Takker !

Skal sjekke med dem om de har hva jeg trenger.

Men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre dette :-P

Om det er bare å få eksosen i ett rør rett bak motoren, så jeg slipper mye knot med 2 rør bakover. Lettere å få tak i kat som  passer 1-rørs anlegg.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...