Jump to content

Recommended Posts

Posted

300D motor

Kjørte ca 15km idag, og la merke til at temperaturmåleren gikk over normalt, og opp på rødt. Måleren gikk litt opp og ned.

Stoppet og åpnet motorlokket. Skrudde litt på radiatorlokket...og de fosset ut. Litt dumt spørsmål, men er det normalt?

Dette har ikke skjedd før, og har brukt bilen i en mnd nå uten problemer, på langturer.

Oppdatert: Kjørte ca 100km idag og måleren er definitivt over normalen. Den gikk over den nest siste streken før rødt...

Det har også kommet en rar lyd i motorrommet. Høres ut som et lager har gått. Lyden beskrives som tvittring...

Termostat? Vannpumpe? Topppakning? Annet?

Takk for tips

Posted

Oppdatert: Kjørte ca 100km idag og måleren er definitivt over normalen. Den gikk over den nest siste streken før rødt...

Det har også kommet en rar lyd i motorrommet. Høres ut som et lager har gått. Lyden beskrives som tvittring...

Posted

Enig med Fredrik her. 15min kjøring fra kald til kokende høres veldig ut som manglende sirkulasjon. Lyden forsterker vel bare den antagelsen.

Posted

Nå vet ikke jeg om dette er kjøring med grei fart eller køkjøring i sakte fart der du ikke har særlig fartsvind, men om det er det siste så bør jo viskosevifta koble inn og snurre som f... Det gjør den kanskje ikke?

Lenge siden jeg har hatt 123, men ta ei fille med noe oppløsende på og gjør reint i senteret på vifta (senteret som vender mot radiatoren). Mener der sitter en føler som kjenner på lufta som går gjennom radioatoren. Tror den ser ut som ei metallplate. Den skal være rein. Rengjøre her bør du gjøre uansett.

Lyden du hører kan som andre sier kommer fra vannpumpa, men det kan også være lageret i vifta som har skjært seg eller har trøbbel med å gå rundt ja..( Lyden kan også komme fra dynamolager og servopumpe)

At det bobler over i ekspansjonstanken når du tar av proppen er normalt ja. Systemet under trykk (med lokket på) tåler høyere temp før det koker, men når du tar av lokket, letter du på trykket og boblene i vannet utvider seg og det fosser over. Jo høyere temp og trykk før du tar av lokket, jo mer spruter det. Pass deg, det er lett å bli skikkelig skoldet her...

Nå kan det jo også være at termostaten din ikke åpner. Da blir det varmt selv om vannpumpa er ok.

Ta av det to boltene på termostathuset, ta vekk termostaten og sett på igjen huset og kjør en tur uten termostat. Er problemet borte da, bør du bytte tremostat. Koster ikke mange kronene.

Posted

Takk for gode svar. Skal sjekke ut alt dere foreslår.

Må jeg bytte deler, så kjøper jeg på Mercedes. Litt dyrere kanskje, men bilen fortjener ekte deler :)

Posted

Viskoseviften kan man jo sjekke, men i utgangspunktet skal motoren klare å holde temperaturen nede såfremt man kjører og ikke står i stampende kø uten vifte. Ved gåent lager på vifta og dette skjærer seg, så begynner vifta å lugge, eller låse seg helt og da har du vifte som går med motorens hastighet hele tiden.. Det blåser en del, så det merker man :)

RuneT har et godt råd der også, om du skal bytte vannpumpe på vifta av okke som, og da er det lurt å vaske reint kjøleribbene på viskosekoblingen skikkelig slik at vifta kobler ut/inn korrekt :)

Du burde også som det blir sagt fjerne thermostat og sjekke da.. Går den kald, så vet man jo problemet :)

Men jeg har litt troen på vannpumpa, og om det har kommet en lyd så er det jo alltids ekstra spennende :lol:

Når det gjelder kjølevæske er egentlig det akkurat det samme, men sjekk fargen på væska, blander man feks. Rød med blå/grønn så har man brått ingen anti-freeze egenskaper :) Jeg har begynt å bruke rød på min. På de gamle BMWene jeg skrudde på før, så var det alltid blå/grønn jeg fyllte :P

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...