Davor Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Ser at det kan bli fint med spacere,men siden jeg har aldri hatt noe sånt på bilene mine så derfor søker jeg råd fra dere som har brukt spacere før.Det jeg lurer på er,har dere spacere bare bak eller har dere på alle 4 hjul?
Rolf Åge Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Brukar spacere på alle 4 til vinterhjula.. Husk å gjere reint for skit/sand før du monterar dei:)
Gissmo Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Bruker 20mm bak, vinter og sommer. Viktig med spacere som har samme diameter i midten slik at spacer sitter fast i felg/aksel. Noen vil vell mene at så store spacere bør boltes fast i akselen! Men funker bra oss meg, har 20x10" felg med 285/30-20 dekk.
KennethJ Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Noen vil vell mene at så store spacere bør boltes fast i akselen! De som mener det er nok smartere enn du ville trodd. Har du reflektert over hvilke krefter bilen utsettes for i dumper? Hva skjer hvis du flytter hjulet 2cm lenger ut til siden? Tror du det blir mindre eller mer krefter på spaccer, bolter og felg? Hvordan tror du dette forandrer seg om spacerne sitter fast med egne bolter, og felgene er festet i spacer med bolter? Jeg har hatt bil med heftige spacere bak, der har det vært godkjent.. Men da kun med spacere som er festet i navet med egne bolter.. Typen med bolter tvers gjennom som de fleste bruker har ikke vært godkjent.
RuneT Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Noen vil vell mene at så store spacere bør boltes fast i akselen! De som mener det er nok smartere enn du ville trodd. Har du reflektert over hvilke krefter bilen utsettes for i dumper? Hva skjer hvis du flytter hjulet 2cm lenger ut til siden? Tror du det blir mindre eller mer krefter på spaccer, bolter og felg? Hvordan tror du dette forandrer seg om spacerne sitter fast med egne bolter, og felgene er festet i spacer med bolter? Jeg har hatt bil med heftige spacere bak, der har det vært godkjent.. Men da kun med spacere som er festet i navet med egne bolter.. Typen med bolter tvers gjennom som de fleste bruker har ikke vært godkjent. Snakker du om de små skruene som spacerne festes med mot bremseskivene? De betyr nada bortsett fra at det er letter å montere hjula fordi hullene stemmer hele veien slik at du får entra hoved/hjulboltene gjennom felg, spacer og inn i navet der gjengene sitter. Irriterende hvis spacer flytter på seg slik at boltene ikke entrer. Det som holder hjula på plass når det smeller i norske asfalthull, er friksjonen mellom nav, spacer og felg. Derfor viktig at det er reint (både mtp friksjon og mot ubalanse fordi dritt bygger ut) og at man IKKE smører flatene mellom nav, spacer og felg. Her skal det være høyest mulig friksjon og det oppnås ved reine flater og passe moment på hjulboltene. Biltema sine spacere er lakkert (mulig de har uten lakk også), og det mener jeg er helt på trynet. Sørg for at boltene er lange nok til å entre nok runder i gjengene i navet. Trodde ikke spacere var lov uansett?
mosteen Posted April 21, 2014 Posted April 21, 2014 Til de originale Porsche Carrera Sport II felgene jeg brukte som vinterhjul til min 2010 997 Targa 4S, fulgte det med 15(?)mm spacere og tilsvarende lengre bolter da jeg kjøpte disse hos PCO. Dette fordi felgene skulle kunne passe bak på både narrow- og widebody 911. Jeg ble mildt sagt overasket, her snakker vi en bil som leveres med Y merkede dekk originalt og som jeg maxet ut til 290 på Autobahn... Men, her settes jo spacere på en bil som i utgangspunktet er beregnet på sporbredden som spacerne gir, så det blir ikke noe "rart" med hjulgeometrien. Jeg tipper at spacere er "relativt trygt", så lenge man ikke overdriver, og sørger for at boltene er i skikkelig kvalitet, og nøyaktig like mye lenger, i forhold til originalboltene, som tykkelsen på spacerne. Lovligheten er noe helt annet; Kjøretøyforskriftene sier: "1. Sporvidde-endringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpressing er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV-godkjenning godtas. [KLIPP] 7. Det må ikke brukes mellomlegg/plate/"spacer" som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt under punkt 1."
KennethJ Posted April 21, 2014 Posted April 21, 2014 Snakker du om de små skruene som spacerne festes med mot bremseskivene? Når jeg snakker om egne bolter er det akkurat det jeg mener, egne bolter. Ikke noen puslete skruer som skal holde på plass inntil man får hektet på hjulet. Her er et eksempel på hvordan det kan se ut på biler der det brukes hjulmuttere: http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mkIcuZ_lb1Pf5gZZpY0Hf0Q.jpg Trodde ikke spacere var lov uansett? Spacere er lovlig så lenge de er godkjent.
Gujoni Posted April 21, 2014 Posted April 21, 2014 Godkjente spacere?????? Det finnes vel ikke i Norge. Hadde 30 mm. spacere bak på en `64 boble en gang. Ristet noe sinnsykt når jeg bremset . Aldri spacere for min del, i hvert fall ikke løse. Boltene skal ta opp krefter i lengderetningen av bolten, ikke sidelengs. Går fint til utstilling men har ingenting på veien å gjøre. (IMHO )
Grasto Posted April 21, 2014 Posted April 21, 2014 Ang. bruk av skrudde/ ikke skrudde spacere må jeg si at jeg går god for ikke skrudde. De som kjører rallycross velger å bruke ikke skrudde spacere. Og hvis spacerne tåler den belastningen så tenker jeg at de også tåler vanlig kjøring i trafikk. Det er jo litt forskjell å feste noe i aluminium eller navet på bilen tenker jeg. Da blir navet i mine øyne mest holdbart uten at jeg skal si noe for sikkert her
KennethJ Posted April 21, 2014 Posted April 21, 2014 Ang. bruk av skrudde/ ikke skrudde spacere må jeg si at jeg går god for ikke skrudde. De som kjører rallycross velger å bruke ikke skrudde spacere. Og hvis spacerne tåler den belastningen så tenker jeg at de også tåler vanlig kjøring i trafikk. Det er jo litt forskjell å feste noe i aluminium eller navet på bilen tenker jeg. Da blir navet i mine øyne mest holdbart uten at jeg skal si noe for sikkert her Jeg lurer på om jeg skal skru opp effekten i 1,6 turboen jeg ikke har til rundt 1000hk.. Hvis det funker i F1-løp funker det i vanlig kjøring i trafikk.
KennethJ Posted April 21, 2014 Posted April 21, 2014 Godkjente spacere?????? Det finnes vel ikke i Norge. Nå har du fått bekreftet to ganger at det finnes også i Norge, skal du prøve flere ganger?
Gujoni Posted April 22, 2014 Posted April 22, 2014 Jeg skjønner ikke helt kommentaren din, KennethJ. Det refereres faktisk til kjøretøyforeskriftene her hvor det står at mellomleggsplater/spacere ikke må brukes med mindre det kan dokumenteres at bilprodusenten godkjenner det. Er det virkelig bilprodusenter som gir dokumentasjon på at man kan bruke løse spacerplater, tror du? Isåfall kan du kanskje legge ut bilde av en slik dokumentasjon på forumet? Ikke alt som selges over bilrekvisitadisken er godkjent, men selges allikevel.
Grasto Posted April 22, 2014 Posted April 22, 2014 Ang. bruk av skrudde/ ikke skrudde spacere må jeg si at jeg går god for ikke skrudde. De som kjører rallycross velger å bruke ikke skrudde spacere. Og hvis spacerne tåler den belastningen så tenker jeg at de også tåler vanlig kjøring i trafikk. Det er jo litt forskjell å feste noe i aluminium eller navet på bilen tenker jeg. Da blir navet i mine øyne mest holdbart uten at jeg skal si noe for sikkert her Jeg lurer på om jeg skal skru opp effekten i 1,6 turboen jeg ikke har til rundt 1000hk.. Hvis det funker i F1-løp funker det i vanlig kjøring i trafikk. Jeg beklager, men jeg forsto ikke helt denne kommentaren og sammenhengen? Diskusjonen gjelder vel hva som er mest holdbart av skrudde/ikke skrudde spacere til bil? Gjerne utdyp det du prøver å si slik at jeg forstår
KennethJ Posted April 22, 2014 Posted April 22, 2014 Jeg skjønner ikke helt kommentaren din, KennethJ. Det refereres faktisk til kjøretøyforeskriftene her hvor det står at mellomleggsplater/spacere ikke må brukes med mindre det kan dokumenteres at bilprodusenten godkjenner det. Er det virkelig bilprodusenter som gir dokumentasjon på at man kan bruke løse spacerplater, tror du? Isåfall kan du kanskje legge ut bilde av en slik dokumentasjon på forumet? Ikke alt som selges over bilrekvisitadisken er godkjent, men selges allikevel. Spacere er godkjent til enkelte biler, jeg har selv hatt en bil med innskrift i vognkortet om at den er godkjent med spacere. Dette var da spacere som satt skrudd fast i navet på egenhånd, og hjulene ble igjen festet i spaceren. Det ble godkjent i Tyskland da bilen gikk der, og derfor også ført rett inn i vognkortet i Norge ved import hit noen år senere.
KennethJ Posted April 22, 2014 Posted April 22, 2014 Ang. bruk av skrudde/ ikke skrudde spacere må jeg si at jeg går god for ikke skrudde. De som kjører rallycross velger å bruke ikke skrudde spacere. Og hvis spacerne tåler den belastningen så tenker jeg at de også tåler vanlig kjøring i trafikk. Det er jo litt forskjell å feste noe i aluminium eller navet på bilen tenker jeg. Da blir navet i mine øyne mest holdbart uten at jeg skal si noe for sikkert her Jeg lurer på om jeg skal skru opp effekten i 1,6 turboen jeg ikke har til rundt 1000hk.. Hvis det funker i F1-løp funker det i vanlig kjøring i trafikk. Jeg beklager, men jeg forsto ikke helt denne kommentaren og sammenhengen? Diskusjonen gjelder vel hva som er mest holdbart av skrudde/ikke skrudde spacere til bil? Gjerne utdyp det du prøver å si slik at jeg forstår Du har fått diskusjonen til å handle om hvorvidt noe som funker i rallycross er kurant på en bil for vanlig hverdagsbruk.
tommern57 Posted April 22, 2014 Posted April 22, 2014 Dersom man har en spacer som sentrerer på navet og spaceren har sentrering videre ut til felgen, kan vi vel stort sett se bort i fra belastning på bolter. Men hele diskusjonen er vel litt bortkasta? Dersom jeg kjøper spacere med Tüv-papirer til min bil, er det få som kan mene noe om bolter/ikke bolter? Hvis man forholder seg til at spacere uten Tüv-papirer er ulovlige, og de som har papirer er lovlige, så slipper man å mene så mye om belastningsregnestykker. Så enkelt er det faktisk
Grasto Posted April 22, 2014 Posted April 22, 2014 Ang. bruk av skrudde/ ikke skrudde spacere må jeg si at jeg går god for ikke skrudde. De som kjører rallycross velger å bruke ikke skrudde spacere. Og hvis spacerne tåler den belastningen så tenker jeg at de også tåler vanlig kjøring i trafikk. Det er jo litt forskjell å feste noe i aluminium eller navet på bilen tenker jeg. Da blir navet i mine øyne mest holdbart uten at jeg skal si noe for sikkert her Jeg lurer på om jeg skal skru opp effekten i 1,6 turboen jeg ikke har til rundt 1000hk.. Hvis det funker i F1-løp funker det i vanlig kjøring i trafikk. Jeg beklager, men jeg forsto ikke helt denne kommentaren og sammenhengen? Diskusjonen gjelder vel hva som er mest holdbart av skrudde/ikke skrudde spacere til bil? Gjerne utdyp det du prøver å si slik at jeg forstår Du har fått diskusjonen til å handle om hvorvidt noe som funker i rallycross er kurant på en bil for vanlig hverdagsbruk. Hva som er kurrant og ikke er jo en ting. Men her var det snakk om hva som er mest holdbart. Og da brukte jeg rallycross for å sette det i perspektiv. Men hvis dette har blitt tolket på en feil måte, så får jeg bare beklage måten jeg har ordlagt meg på. Men dette er en diskusjon som har gått utenfor det som er selve tema her. Så denne kan vi fint legge død synes jeg.
KennethJ Posted April 23, 2014 Posted April 23, 2014 Hva som er kurrant og ikke er jo en ting. Men her var det snakk om hva som er mest holdbart. Og da brukte jeg rallycross for å sette det i perspektiv. Men hvis dette har blitt tolket på en feil måte, så får jeg bare beklage måten jeg har ordlagt meg på. Men dette er en diskusjon som har gått utenfor det som er selve tema her. Så denne kan vi fint legge død synes jeg. Du finner det naturlig å trekke inn holdbarhet som et argument for rallycrossgutta? Hvor langt kjører de i løpet av en runde sa du? Det er ganske få mil.. Skal du begynne å trekke inn holdbarhet vil WRC være et mer naturlig grunnlag for sammenlikning, og der brukes så vidt jeg vet ikke spacere..
Grasto Posted April 23, 2014 Posted April 23, 2014 Hva som er kurrant og ikke er jo en ting. Men her var det snakk om hva som er mest holdbart. Og da brukte jeg rallycross for å sette det i perspektiv. Men hvis dette har blitt tolket på en feil måte, så får jeg bare beklage måten jeg har ordlagt meg på. Men dette er en diskusjon som har gått utenfor det som er selve tema her. Så denne kan vi fint legge død synes jeg. Du finner det naturlig å trekke inn holdbarhet som et argument for rallycrossgutta? Hvor langt kjører de i løpet av en runde sa du? Det er ganske få mil.. Skal du begynne å trekke inn holdbarhet vil WRC være et mer naturlig grunnlag for sammenlikning, og der brukes så vidt jeg vet ikke spacere.. Rallycross: Store ytre faktorer som påvirker over kort tid. Wrc: Mindre ytre faktorer som påvirker over lenger tid. WRC er selvfølgelig mest naturlig. Men vi prater fortsatt om hvorvidt en spacer er mest holdbar når den er skrudd vs ikke skrudd. Hold deg til emnet eller ta det på PM. Ingen vits i å fylle opp denne tråden med unødvendig pjatt.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now