Thomas H. Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Jeg har en 07 280cdi 4 matic. Junge sterne bil med ca 80000 km på tellern da fordelingskassa begynte å knurre. Vask av lameller og skifte av olje satte meg 8500 kroner tilbake men knurringa var borte. Hvertfall et halvår. Ny runde på BOS, som de hyggelig nok ikke tok betalt for. Ca halvt år senere var knurringa i gang igjen. Det viser seg at jeg hadde en av de kassene som var dårlige og som ikke var på call-back. Ergo måtte den byttes. Kroner 75000,- + arbeid! Det er litt for mye for min del... KennethJ på forumet tipset meg om werner og wildemann i Tyskland. De har ei eksemplarisk oversiktlig nettside, og selv min 20 år gamle tilerverede tysk klarte å booke tid der. Fra meg er det ca 1400km en veg og planleggingen begynte. Onsdag kveld satte jeg meg i bilen og kom på 6 timer et stykke ned i Sverige før jeg tok inn på et hotell. Kjørte E6 gjennom Sverige, Malmø, Rødby, Hamburg og så til Hilter litt sør for Osnabruck. Ca 14 timers kjøring, pluss overnatting. I Tyskland hadde jeg booket et hotell 3 km unna verkstedet. Fredag morgen satte jeg meg i sofaen og ventet dessverre litt lenger enn de forventede 4 timene det skulle ta, da de hadde fått feil kasse. Halv fem satte jeg kursen hjemover og kom meg inn igjen i Sverige før jeg tok inn på hotell igjen. Vel hjemme var jeg lørdag ettermiddag. Kjørte dermed 4 etapper/dager med 6-7 timer hver dag. Det var akkurat passe og gikk vedlig fint. Hastigheten lå rett rundt grensa hele vegen, og da ender snitthastigheten på nesten det dobbelte enn om jeg er vant med i Norge(!) Pissestopp og dieselfylling var vel noe av det mest forstyrrende... Endte dermed opp med regnestykket, ca 30000 kr for reisen med diesel, bom, ferje og overnatting samt reparasjon. I tillegg kommer norsk mva minus tysk og to feriedager. Ergo en netto på ca kr 50000. Turen ellers var jo ganske trivelig med kun meg selv å ta hensyn til, og et helt annet trafikkbilde enn jeg er vant med. Å kunne flise avgårde med klampen i bunn mil etter mil var faktisk litt morro - selv om en må ta risikoen innover seg. Vel hjemme med en super bil og med en god sum penger spart, må jeg oppsummere at det lett var verdt turen alt iberegnet. Kan anbefales hvis dere først har råkt ut for en av de råtne kassene til MB.
OlaNormann Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Nå skal transtec m.fler ha 31000kr plus arbeid for en slik rep. La oss si trolig 42000ink moms for alt. Kan ikke noen som har med medlemsfordeler å gjøre få en fastpris? For hvis dette er et tema så blir det fler og er de så dårlige så må trolig noen ned igjen til Tyskland og reklamere når den ryker igjen. Da er det trolig enklere i Norge med den sikkerhet og garanti som er her. Ikke alle har mulighet til å reise til Tyskland.
FredrikE300D Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Godt å høre at ting gikk i orden! Høres ut som en grei tur å ta for å få en utbytting av disse fordelingskassene! Hvordan opplevde du verkstedet som helhet? Ordnung muss sein? Min erfaring fra Tyskland er eksepsjonell service, kritthvite flislagte gulv på verkstedene og gode priser! Hva man velger av tilbud om det er Norge eller Tyskland i dette tilfelle, hadde jeg nok valgt Tyskland hvis mulig De gjør ordentlig arbeid om man vet hvor man skal gå. Kjeltringer på velrenomerte verksteder hører sjeldenheten til. Har selv dårlige erfaringer med norske verksteder hvor biler må inn både 2 og 3 ganger etter en reparasjon grunnet slurv..
Davor Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Leser dette og blir sjokert angående prisen på den fordelingskassa.Er dette et kjent problem på alle 4matic biler fra Mercedes eller er det bare E-klasse som sliter med dette?
KennethJ Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Leser dette og blir sjokert angående prisen på den fordelingskassa.Er dette et kjent problem på alle 4matic biler fra Mercedes eller er det bare E-klasse som sliter med dette? Det er vanlig på de bilene som har en slik clutchpakke i fordelingskassa.. Det inkluderer muligens enkelte utgaver av C-klasse, det inkluderer S-klasse, og det inkluderer GLK.. Sikkert også flere modeller. Den nye kassa er av en forbedret utgave, så man får håpe de holder lenger Det sies i USA at oljeskift pr. 60000 km er helt essensielt for å unngå slike problemer.
FrodeS Posted April 18, 2014 Posted April 18, 2014 Vet du noe mer om hvilke 4matic som har den clutchen, hvilke den ryker på, hvilke som er dekket av aksjon osv? Hvilken dagslønn regner du når 30.000 minus tysk mva, pluss norsk mva og to dager fri blir 50.000? 10.000 pr dag? Trekker man av tysk mva (19%?) og legger på norsk på det som blir igjen, kommer man ut på omtrent det samme, vel?
FrodeS Posted April 19, 2014 Posted April 19, 2014 Innlegg om generell service i Norge vs. Tyskland er skilt ut til DENNE TRÅDEN, og videre diskusjon om det tas der. Denne tråden holdes til fordelerkasser.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now