Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har solgt Vianoen, og kona (som tross alt brukte den oftest, men ikke lengst siden jeg kjører langturer stort sett) sier det frister med noe høyt igjen da jeg nevner MB E stv. Kassebil var jo greit, men jeg tenker da mer på SUV mellomstor eller stor (IKKE type RAV, eller Tiguan, Kuga eller Gla eller Mits ASR eller lignende). Ønsker å bruke ca 300-450kkr, så da er for eksempel  ML, GLK i nærheten.

Ikke nøye om det er bensin eller diesel. Har også kikka på Cayenne. Den frister faktisk...

Noe ukurant men veldig aktuell er Jeep Commander 3,0crd. Er jo MB drivlinje stort sett. Har en fin i kikkerten der.

RR Sport diesel har jeg en på hånd med ny motor (akkurat ...ny motor.. blir nervøs når den gamle ikke var gått noe særlig, men det er så jævlig sprikende om eiere er happy eller ikke på en sånn...) Digger jo Charlie sin Arden og han er jo happy. Svintung bil da...

Har egentlig lyst på ML, men er den bra fra 2006?

For å oppsummere er det vel ML, GLK (importere en 250cdi kanskje...),RR, Jeep og ikke minst Cayenne som frister.

Racerbil trenger jeg ikke i en SUV. Har jo fremdeles C36 amg.

Har kun hatt xc90 diesel selv tidligere. Eneste som er aktuell der, er en V8 bensin.

Me til spørsmålet: Er det noen som kjenner til Jeep Commander? Er ikke akkurat overbefolket på Jeepforumet, så det kan jo ta noen uker før innlegget mitt blir lest der.... Glem at den er stygg..

Posted

Selv om det er delte meninger om utseendet på Cayenne, så er det en god bil. Utfordringen er at det blir fort en gammel bil innenfor budsjettet du antyder. Men stort sett en solid og god bil.

Posted

Det man også skal huske vedr. Cayenne og de andre store drågene.. De kommer alltid til å bruke tre liter på mila, selv når de er gamle :)

Posted

Selv om det er delte meninger om utseendet på Cayenne, så er det en god bil. Utfordringen er at det blir fort en gammel bil innenfor budsjettet du antyder. Men stort sett en solid og god bil.

Ja, blir nok 2004-6. Er en del amerikaimport her også tror jeg. Denne er gått lite, men oppgitt til 241hk mens den egentlig skal ha 250hk. Kan vel da regne med at dette er en US-versjon? Kanskje tungsolgt pga det?

Ellers regner jeg med en del av blondinene som har Cayenne som konebil vil bytte den inn i Macan. Taler for at Cayenne kan prutes på fremover...

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47180102&searchclickthrough=true

Ellers frister denne V8 uten turbo:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47074498&searchclickthrough=true

Posted

Det man også skal huske vedr. Cayenne og de andre store drågene.. De kommer alltid til å bruke tre liter på mila, selv når de er gamle :)

Er ikke så nøye. Den kommer til å rusle 10-12kkm pr år. Har stygglyst på en sånn 500 4-matic som du har også, men kona er temmelig reumatisk og vil sette seg inn og ut, ikke opp og ned...

Denne ML likte jeg. Er jo ikke særlig unikt som selger påstår, men den har fjernstyrt Webasto og hengerfeste og resten ser også bra ut. 22" hjul synes jeg er å overdrive, men det kan jo endres om man vil.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47621023

Posted

Ja, blir nok 2004-6. Er en del amerikaimport her også tror jeg. Denne er gått lite, men oppgitt til 241hk mens den egentlig skal ha 250hk. Kan vel da regne med at dette er en US-versjon? Kanskje tungsolgt pga det?

Ellers regner jeg med en del av blondinene som har Cayenne som konebil vil bytte den inn i Macan. Taler for at Cayenne kan prutes på fremover...

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47180102&searchclickthrough=true

En ser med engang at dette er US-import på de gule side-refleks  :)

Posted

Kjøper man US-import må man huske å sjekke om bilen er godkjent etter §1-15.. I tilfelle betyr det at man ikke kan bytte til andre enn originale felger og dekk (!)

Man kan heller ikke gjøre noen som helst modifikasjoner som ikke tilsvarer hvordan en bil ble levert original fra fabrikk.. Syke regler.

Posted

Kjøper man US-import må man huske å sjekke om bilen er godkjent etter §1-15.. I tilfelle betyr det at man ikke kan bytte til andre enn originale felger og dekk (!)

Man kan heller ikke gjøre noen som helst modifikasjoner som ikke tilsvarer hvordan en bil ble levert original fra fabrikk.. Syke regler.

Stemmer det. Alt skal være 100% originalt. Personlig så styrer jeg pent unna alt som har med US-import å gjøre.

Posted

US-import er helt udramatisk så lenge den er godkjent på normale vilkår da..

Det er ikke helt håpløst å fikse det for de fleste biler som også er solgt i europa.

Posted

US-import er helt udramatisk så lenge den er godkjent på normale vilkår da..

Det er ikke helt håpløst å fikse det for de fleste biler som også er solgt i europa.

Sikkert ikke dramatisk på noen måte, men jeg personlig styrer unna US modeller.  :D

En må tenke på den dagen man skal selge de også... US modeller skal ligge ENDEL under i pris. Og i tillegg at det er mange som meg som styrer unna, så er markedet mindre  :)

Posted

Jeg vil bare si noen ord om GLK siden jeg hadde denne bilen i nesten 3 år som taxi.Dette var en utrolig driftsikker bil,veldig lite som måtte byttes.Det dyreste var vel dynamo som røk når bilen hadde ca. 200000km på telleren,også alle GLK som er eldre enn 2011 burde ha fått nye dyser fordi de som bilen ble levert med var ikke gode nok,men hvis problemet dukker opp så vil dem bli byttet på garanti.

Her er en bil jeg ville anbefalt,kjenner han som har kjørt bilen og vet med 100% at det har nesten ingen sittet i baksetene,og kjerringa bare satt i passasjer sete ett par ganger i måneden.Er til tross alt en gammel mann som har kjørt den,fortsatt lukter ny bil når du setter deg inn.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47360925&searchclickthrough=true

Posted

Hvis du vurderer ML, bør du vel kanskje også prøve en X5?

Kanskje bensin ja.. V8-en er jo digg...

Hadde BMW sin 3,0 204hk diesel i en 3-serie coupe. Hadde vel eid den i 2 timer da den fikk swirl-flap og hele toppen måtte overhales... Får litt dårlige følelser av sånt...

Posted

Var du å kikket på den Sport'en du pratet om Rune?

Han er i Nordsjøen til 29/4- Må nok ha bil før det. Han sa også at det ikke har vært feilfritt, men at "den begynner å bli bra nå"....

Ny motor og turbo på 130kkm er jo litt bekymringsfullt..

Posted

Liker ML 164 bedre og bedre, og ser ikke bort ifra at det kan havne en slik i gårdsrommet hos oss en gang i fremtiden. Er vel stort sett Airmatic'en som er bomba på 164 modellene. i tillegg er det bærearms-foringer som på alle andre SUV. Disse kan ikke byttes løse, så man må skifte hele bærearmene har jeg blitt fortalt.

SUV er jo generelt dyre å holde uansett hva du velger. Vår Range Rover Sport har vært helt vanvittig bra, og det er vel den beste bilen vi har hatt noen sinne. Har nå hatt 3 servicer, 2 bærearmsforinger (på Sport'en kan disse byttes uten å skifte hele armen, så det koster ikke all verden) og en dynamo i utgifter til nå. Vi har hatt bilen i snart 3 år, og bruker den rundt 20-25.000 km årlig. 

Posted

Skjønner godt at du liker Sporten din, Charlie. Eneste sporten du er aktiv i?  :P

Har jeg ikke handla før 29/4, så blir det en tur til Måløy og se på den som er der ja...

Har kikka mye på Jeep Commander og har en flott en på hånd men vegrer meg for å slå til...

Den har lyst skinn, og kona hater skinn, spesielt lyst skinn...

Har normale dekk også ja...

command_zpse9fb867a.jpg

Hvorfor finnes det ikke brukte GLK 250cdi på finn? Er ingen solgt her eller?

Et alternativ er jo å ta inn en GLK 250 Bluetec. Ganske lav CO på en sånn.

En 2012-13 220cdi ligger på finn rundt 500kkr med lav km. Men altså ingen 250cdi...

Hvor mye mer er en 250 verdt? 204hk er jo akseptabelt i en GLK...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...