Guest Hogstad Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 God Aften godtfolk.. Har seg slik at min far har en 500E delebil ståendes som ikke starter. Og hva ville vel vært mer artig enn å fått den til å gå? Så begynte å tukle litt i går kveld. Når jeg tar på tenninga så virker alt som normalt, når jeg vrir den helt om for å starte, så kommer det et par klikk fra bensinpumpa, om jeg ikke tar helt feil, og ingenting annet skjer. Noen ganger kommer ikke de klikkene fra bensinpumpa heller. Har prøvd med nytt batteri osv. Forslag? En annen ting jeg la merke til i går, er at automatkassa står bom fast. Du får beveget spaken litt til høyre, men å bevege den nedover, og endre gir er umulig. Til og med bryteren som skifter mellom Economy og Sport står bom fast. Noen forslag her å? Takker for svar Mvh, Christian Hogstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hogstad Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Hei igjen.. Ser ut som det ikke var så mange her som hadde råd =(. Men er det noen som har noen linker til utenlandske MB forum, hvor jeg kan spørre? Har forresten ordnet det med automatkassa. Mvh, Christian Hogstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Hei! Nei, de klikkene er fra startmotoren... Nå er jeg ikke sikker på hvor starteren sitter på en V8, da jeg kun har byttet den på en 86 mod W124 300E rekke-6`er selv. Når starteren ikke går rundt, kan det være to årsaker: - Strømforsyningen fra batteri og ned til starter kan ha dårlig kontakt. - Starteren er defekt, og må byttes. Det kan hende at den av og til avgir et klikk eller to-tre, andre ganger ikke. Jeg betalte ca 1300,- mener jeg å huske for en original bytte-starter fra Bosch.. Prøv dette! Min har aldri startet bedre mens jeg har hatt den enn nå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hogstad Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 De klikkene kommer ikke fra starteren.. kommer fra en boks på venstre side under panseret, med noen jernrør som går ut fra den. Kommer ikke en lyd fra starteren. Starteren sitter godt gjemt under eksosen på høyre side. Er så trangt at det er så og si umulig å komme til.. Med mindre noen har noen triks i ermet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 - Strømforsyningen fra batteri og ned til starter kan ha dårlig kontakt. - Starteren er defekt, og må byttes. Det kan hende at den av og til avgir et klikk eller to-tre, andre ganger ikke. Det kan også være en annen årsak, som har sammenheng med at girspaken sitter pal, og det er at den tror bilen står i gir, da vil ikke starteren gå. @Christian : Du har selvsagt prøvd å sette på tenninga, samt å holde inn bremsen før du prøver å bevege girspaken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Har seg slik at min far har en 500E delebil ståendes som ikke starter Delebil..??...hva har dere gjort med den siden den er så lite ettertraktet at den har blitt delebil...?? Er du egentlig klar over verdien i en slik, bare papirene på en 124 med godkjente 326Hk og 480Nm......??? Blir helt dårlig med tanken på at en av de "store" 124 bilene blir slaktet ned.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7949998&sid=1aZwqNWG_795646&pos=11&tot=14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Fin bil, om man ikke bryr seg interiør fargen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7949998&sid=1aZwqNWG_795646&pos=11&tot=14 En Limited er den i hvertfall ikke. Blått interiør i 124 har jeg aldri hatt sansen for. Når det blir karo i tillegg, så ble det ikke akkurat bedre. Bilen er visstnok i meget god stand. Når det gjelder delebilen, så er den vel neppe tollet inn i Norge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Synes denne så ganske fin ut! Litt stiv pris kanskje? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8158276 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Den siste der var vanvittig fin, men grunnen til at jeg la inn annonsen her var for å illustrere prisene på slike biler, det kan umulig svare seg å hogge en slik for delene, da ingenting på bilen er verdt 150-200lapper, om en så selger alle boltene også...... Den som ikke starter må jo være opprustet, eller skadet på et vis for å retferdiggjør det å selge den som deler....??? Vil tro papirene/vognkortet med diverse er verdt mye mer pga at 500E/E500 er såpass sjelden og har såpass med Hk...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hogstad Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Som sagt, så har jeg ordna problemet med kassa.. hadde helt glemt det med tenning og brems .. Og grunnen til at den er en delebil er fordi min far har bygd opp en 500CE W124. Tatt en 230CE og satt i 500 Motor osv, og all 500 optikken. Har to delebiler, eller hadde, den andre er er på hoggern. Mens denne jeg pusler med er det kun tatt litt interiør av osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Som sagt, så har jeg ordna problemet med kassa.. hadde helt glemt det med tenning og brems .. Og grunnen til at den er en delebil er fordi min far har bygd opp en 500CE W124. Tatt en 230CE og satt i 500 Motor osv, og all 500 optikken. Har to delebiler, eller hadde, den andre er er på hoggern. Mens denne jeg pusler med er det kun tatt litt interiør av osv. Som flere andre har sagt, så hvis den er tollet inn, da er den verdt en god del penger. Pappan min kjører bmw, mens din bygger seg 500CE .. hmm.. Bytte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hogstad Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Den er ikke tollet inn nei, desverre.. Men som dere sier, er synd at en sånn bil skal bare bli stående, så vurderer derfor og få den i stand igjen, og evt. tolle den. Og 500CE'n er ferdig, med skilter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enebakk Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Den er ikke tollet inn nei, desverre.. Men som dere sier, er synd at en sånn bil skal bare bli stående, så vurderer derfor og få den i stand igjen, og evt. tolle den. Og 500CE'n er ferdig, med skilter Har du noe bilder?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hogstad Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Bilder kan alltids skaffes Men i første omgang er jeg interresert i å få den andre 500'n til å starte. Noen som har skrudd på en 500 motor her som har en idè om hvordan jeg kan komme til starteren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hogstad Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Det er et deksel over starteren, men er helt håpløst trangt der.. sliter litt med den ene mutteren som må taes av, og etter det vet jeg ikke hvordan jeg skal få det ut, p.g.a virker som styringa står i veien. Men skal se nærmere på det i morgen. Takker for svar og interesse .. Jeg kan ikke stå å se på at en slik bil blir stående å ruste... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hogstad Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Hallo igjen.. Akkurat kommet inn fra et par nye timer. Har kommet meg til ledningene på starteren. Målte fra den lille ledningen og til jord, 0.noe volt bare.. ingen endring når man vridde nøkkelen helt om for å starte. Ringte da min far om råd, og fikk noen tips om å prøve å tjuvstarte starteren.. Skrudde tenninga på å prøvde å ta en ledning fra den feite ledningen til den lille, fortsatt ikke så mye som et klikk, heller ikke når jeg tok den lille til jord. Men med tanke på at det ikke kommer noe strøm til eller fra den lille ledningen, så mener jeg det må være en elektrisk feil høyere opp i systemet. Hva tror dere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hogstad Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 OG en ting til som jeg glemte, Jeg har koblingsskjema, men siden alt står på tysk skjønner jeg relativt lite.. Så noen som har den engelske versjonen et sted? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 De klikkene kommer ikke fra starteren.. kommer fra en boks på venstre side under panseret, med noen jernrør som går ut fra den. Kommer ikke en lyd fra starteren. Starteren sitter godt gjemt under eksosen på høyre side. Er så trangt at det er så og si umulig å komme til.. Med mindre noen har noen triks i ermet.. På bilens venstre side eller venstre side når du står foran og ser ned i motorrom.. På venstre side i motorrommet står vel bare enheten som styrer trykket til abs/asr-systemet? på høyre side der batteriet normalt står på 124 står boksen med alle styringsenhetene til motor, tenning, ac, abs, asr osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hogstad Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Jeg målte fra den store ledningen på starteren som er pluss fra batteriet, og til eksosanlegget, men fikk bare 0.0ognoe volt.. prøvde et par andre steder men der var det ingen utslag. Mens på batteriet er det 12.2volt eller noe. Men når jeg skrur på tenninga, så faller volten i batteriet.. bare daler nedover, mens at når jeg skrur av tenninga igjen så stiger det opp igjen.. lys og ting i dashbordet fungerer osv. Er også et Relè som bare klikker ganske hurtig, har prøvd å bytte dette med det som står i den andre 500'n, som jeg vet funker, men fortsetter bare å klikke.. Er det rart jeg er forvirra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Første bud for deg er i hvertfall å prøve enten med et fulladet batteri eller startkabler. Det batteriet høres ikke helt bra ut... Sjekk deretter jord fra batteriet til karrosseriet. Bruk et meter og se om du får kontinuitet mellom - polen på batteriet og forskjellige steder på motor og karrosseri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Er også et Relè som bare klikker ganske hurtig, har prøvd å bytte dette med det som står i den andre 500'n, som jeg vet funker, men fortsetter bare å klikke.. Er det rart jeg er forvirra? Hvis jeg prøver å starte min med for lite strøm på batteriet, så er det et relé som bråker og klikker værre. Høres nesten ut som gnistring, men det er nok et relé som slår ut og inn. Da er det bare å lade. Prøv et annet batteri. Prøv også å måle spenningen på batteriet i det du prøver å starte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Sjekk deretter jord fra batteriet til karrosseriet. Bruk et meter og se om du får kontinuitet mellom - polen på batteriet og forskjellige steder på motor og karrosseri. Godt tips. Prøv å sjekke dette også mens bilen belaster batteriet (med tenning, og gjerne ved forsøk på å starte). Hvis det er dårlig kontakt, så kan du ha fin spenning ubelastet, men ikke nok kontakt til at det greier å lede noe særlig strøm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hogstad Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Prøvde for en stund siden med et bra batteri, men fungerte ikke da heller. Men da gjorde jeg ingen målinger eller noe, så kan prøve igjen i morgen tenker jeg Takk for alle tips så langt.. Vi SKAL få den til å starte.. Lyden er helt rå. Fra manifoilen og bakover så går det rør uten noen former for lyddemper eller noe, helt til bakpotta hvor det er inngravert "AMG" .. Får jeg den til å gå blir det hvertfall lydklipp Ang. eksosanlegg.. Fungerer eksosanlegget som jord? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts