Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Er ny her på forumet.

Kjøpte meg i slutten av februar min første mercedes. Fantastisk bil.

S124 300 TDT 92 mod Km: 279k Reg: VE 99588

Problemet oppstod under en hjemtur som jeg hadde i går. Kjørte fra Stavanger til Larvik. Hadde kjørt i ca en time ifra Kristiansand. Jeg lå bak 2 kassebiler inn mot en rundkjøring. Ut ifra runkjøringa så var det 4 felter. Jeg bestemte meg for å kjøre forbi i venstre felt og klemmer gassen i bånn. Idet jeg klemmer gassen i bånn så er det noe som skjer. Gasspedalen ble plutselig så lett å klemme inn. Jeg kjører forbi de 2 og legger meg inn i høyre felt. Jeg merker med en gang at bilen ikke vil inn i 4. gir. Jeg letter på gassen for å prøve å tvinge den i 4. Men ingen ting skjer. Jeg stopper på en sidelomme og lurer på hva dette er for noe. Jeg kjørte sammen med broren min. Han foreslår at vi stopper på neste bensinstasjon. Ingen av oss har skikkelig greie på bil, men undersøker likevel under panseret. Vi finner en tynn svart vakumslange som ligger løst. Vi finner ikke ut hvor den skal og eller hva som er problemet å kjører videre. Når vi kommer til Larvik så kjører vi innom et mercedes verksted. Der var alle mekanikerne på ferie. Men det var en kar bak i kassa som blir med ut. Han trodde først at det var noe problemer med automatkassa. Men når vi viste han den løse ledningen så endret han mening. Han sa at det var en vakumslange som skulle inn gjennom torpedoveggen. Men vi fant ikke ut noe mer der og da.

I dag så har jeg gjort noen tester. Det virker som om bilen er stilt inn i en slags "Sport Mode". Den girer ved helt feil turtall enn det den gjorde tidligere. 1. til 2. girer ved ca 3k RPM. 2. til 3. girer ved mellom 4.5k og 5k RPM og da ligger bilen i 90 Km/t. 4. gir kommer vi ikke til. Men vi fikk den i 4. på motorveien i går etter at feilen kom. Da girer den til 4. ved mellom 4.5k og 5k RPM og da ligger bilen i 130-140 Km/t. Senker vi farten til 100 Km/t igjen så girer den med en gang ned til 3. igjen. Forbruket på bilen har selvfølgelig gått betraktelig opp etter denne feilen.

Var en ny tur i formiddag til mercedes verkstedet og snakket med en mann på varelageret. Han også stusset litt over den løse vakumledningen. Men verken han visste hvor denne skulle. Han oppdaget imidlertidig en annen vakum slange som var feilmontert slik at den var helt flat. Vi fikk byttet på den, men det løste ikke problemet.

Hvis vi summerer opp så er det da gasspedalen som har mistet motstanden (det vil si at den var mye hardere/seigere å klemme inn før) samtidig som automatkassa girer ved feil RPM enn tidligere.

Men for all del. Det kan jo hende at den tynne svarte vakumslangen ikke har noe med saken å gjøre.

Legger til noen bilder under.

JbljP.jpg

Det er her den tynne svarte vakumslangen kommer fra.

Gbrq.jpg

Løs ledning

JVIwf.jpg

Inn her?

Håper at noen kan hjelpe meg med dette.

Mvh Treidene

Posted

For meg høres det ut som at wiren/overføringen for skiftetidspunkt på girkassen som er koblet til gassoverføringen har hoppet av/røket!

For at girkassen skal vite når den skal gire, så sitter det en wire som går til kassa som føler på gassposisjon og endring hele tiden. Ryker denne, så blir det spinnvilt. Man får håpe skiftewire ikke har røket og må byttes, da må bunnpanna på automaten ned for å bytte wiren. Skiftewiren til girkassa er koblet til gassoverføringen på toppen med en wire som kommer fra passasjersiden på bilen, og forsvinner ned på passasjersiden av motoren ned til girkassa. Kan tenkes du finner den sammen med peilepinnen for girolje. Sjekk overføring og prøv å trekke i wiren.

En vacumlekkasje på girkassen vil føre til noe helt annet, nemlig at girkassen tror du holder gassen i bunn, da kaster den inn girene både fort, hardt, og ufølsomt uansett hastighet og pådrag. Så tror nok derfor du kan se bort fra vacumfeil. Det hadde vært ålreit å tetta den vacumslangen der om du ikke finner ut av den. En stor vacumlekkasje på en diesel fører til mye rart. Bla. At man en dag ikke får stoppet motoren etc.

Et google søk på OM603 vacum diagram kan hjelpe deg med å finne oversikt over vacumroutingen på bilen, ofte med fargekoding og forklaring. Det vil nok hjelpe :)

Posted

Hei. Takk for svar.

Legger med et klipp der man kan se hvordan gassvaieropphenget beveger seg. Man ser en vaier med svart strømpe på nedre del til høyre i videoen. Denne vaieren går videre ned. Kanskje til automatkassa? Men den beveger seg ikke. Den kiler seg fast bak de 2 gummislangene på bildet. Den blir ikke trukket skikkelig tilbake. Hvis jeg drar litt i den så virker den litt løs. Kanskje et oppheng som har ryki et sted?

http://youtu.be/EMebNWkPV5A

Mvh Treidene

Posted

Hei.

Vaieren er der, men den virker litt slakk. Jeg kan dra den 2-3 centimeter før den stopper. Men skal den trekkes inn eller ut. Ut ifra stømpa så skulle en tro at den skulle trekkes innover. Men når jeg klemmer inn gasspedalen så presses den ut og kiler seg fast i de 2 gummislangene på videoen.

Posted

1. Lokaliser wirene

2. Finn ut hvilken wire som drar(tilkoblet pedalen) og hvilken som blir dratt(automatgirwire).

3. Sjekk at kabelen blir trukket i når man gir gass, hvis ikke, sjekk overføring.

4. Wire blir trukket i med leamikken og ingen visuelle feil blir funnet, trekk i skiftewire sålangt du klarer. Du skal igrunn møte lite motstand fra selve girkasse, er ingen stram returfjær/mekanisme i kassen som trekker wiren hardt tilbake, er bare nok til at den skal bli trukket tilbake.

Fra den filmen du la ut kan det se ut som at wiren til girkassen(nederst til høyre?) ikke blir trukket i i det heletatt. Den skal klipses på en kule på leamikken. Slitasje på slike kuleledd er langt ifra unormalt.

Ordet leamikk brukes av meg for å henvise til greiene som rører seg når man rører gassen. Et stag går ned til dieselpumpe og en ny wire går derfra ned til girkassen, og har du EGR, så går det et annet stag bort til et spjeld i innsuget.

Når du ikke trår på gassen, skal normalt skiftewiren ha en slak bue.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...