Egil Posted April 13, 2014 Posted April 13, 2014 Da blei det plutselig til at jeg kjøpte meg en Mercedes til. Satt og tittet på bilannonser på nettet som jeg ofte gjør, og plutselig dukket det opp en kjent sak, en 124 Coupe. Bilen var annonsert på finn.no i Mars 2013 med teksten: "Mercedes-Benz E-Klasse 300 CE 24V SPORTLINE NORGES PENESTE 1994, 279 000 km, kr 99 530,-" Vi var på den tiden på jakt etter bil til guttungen og jeg ringte selger, bilen var i utgangspunktet annonsert til langt høyere pris enn vi skulle kjøpe bil for, men skader ikke å høre allikevel, verste som kan skje er å få et nei. Men vi blei ikke enige om pris og det blei ingen handel. Når jeg nå i ettertid sjekker historikken så ser det ut for at bilen blei registrert på ny eier 28.06.13 og EU-Godkjent 22.07.13 siden blei bilen avregistrert 19.03.14 Bilen blei nå annonsert med Santander Consumer BA som selger uten garanti til høystbydende. Siden kilometerstanden nå bare var drøyt 3000km høyere enn da den blei annonsert som norges peneste så kom jeg frem til at det er begrenset hvor mye en bil kan herpes på 3/4 år og la inn bud. Etter et par bud til blei bilen min onsdag forrige uke. Lørdag morgen kl 0610 dro jeg avgårde til Sem for å hente bilen, kom frem 1130 og fant bilen, kunne raskt konstatere at en bil KAN herpes en del på 3/4 år allikevel, men bilen var kjøpt og betalt så det var bare å få den på tralla og sette kurs hjemover......... Nå kan det og hende at selger et år i forveien hadde skrytt bilen opp litt da.... Fikk beskjed om at bilen var tungstartet og at jeg burde ha med mulighet for hjelpestrøm da det måtte en del "kinning" til for å få start på den, samtidig så måtte den få gå 2-3 minutter før gasspedalen kunne brukes - og det stemte ja - virker som den får ALT for mye bensin. Fikk og en overraskelse da det viste seg at bilen har "elektronisk forgasser" og ikke Innsprøyting, men får vel prøve å finne utav det. Chassisnr WDB1240511B425857 - km. stand 282140 - årsmodell 91 - registrert i Norge 21.07.1994 Utstyr: Kjenner ikke spesielt godt til disse bilene utover at jeg har stor sans for designet så får se hva som dukker opp etterhvert... Slik fant jeg bilen da jeg kom frem for å hente den Fikk den etterhvert ombord på tralla Underveis så sluttet plutselig lyset å fungere på biltralla, og det var på tide med en matbit og, så stoppet for rep og en matbit på Brokelandsheia. Dro på et stykke til og det var på tide med drivstoff på trekkvogna. Ingen i kø bak meg så kjørte noen meter frem og fylte like greit opp Coupe`n og, var lite bensin på den og følte det måtte noe ny frisk bensin til, helte samtidig på en kanne med systemrens, tenkte den blander seg godt ut oppå tralla under turen. :lol: På tide med en liten beinstrekk inkludert fotografering Så i dag, søndag, var det taksering av nyervervelsen som stod for tur Opp i lufta for grundig rengjøring og inspeksjon...... Bilder er etter at avfetting var påført og i gang å jobbe, blei ikke til at jeg tok bilder under og etter spylig - var en særs skitten jobb ja....... Bilen var nok ikke helt som forventet med tanke på at den var annonsert som Norges peneste for et år siden og daværende eier var overbevist om at han hadde satt riktig pris på bilen. Var ikke mye som dukket opp, men gulvet bakom hvert av forhjulene må nok få litt nytt stål, var forsøkt utbedret tidligere, men må gjøres om.... Ellers så ser nok bilen grei ut med tanke på at det er en 23 år gammel bil som snart har rullet 300 000km !!
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 13, 2014 Posted April 13, 2014 Så kjempefin ut. Det var en kjekk metode å vaske den under på
modzona Posted April 13, 2014 Posted April 13, 2014 Hei! Gratulerer med ny bil! Kan nevne for deg at denne bilen er ikke en original sportline. Mangler utstyrskode for dette. Slik at om den er korrekt ombygd eller bare merke ombygd aner ikke jeg. Men det som vil være feil er. Stabstag framme og bak, styresnekke og foringer front av traversbak. Samt fjærer og dempere. Ustyr på utifra understellsnr.
iNDiANER Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 Ser ut som den er ganske hel utvendig i hvert fall. Flott farge og fine felger 2-dørs 124 er noe helt spesielt!
Stein Arnestuen Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 Gratulerer med CE, og med 4 trinns automat, det er ikke ofte vi ser på en 300 CE-24.
Jolarsen Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 Så denne lå ut på finn som auksjon. Tenkte kraftig over å bytte ut 220'n med denne, fryktelig fin bil!
Egil Posted April 14, 2014 Author Posted April 14, 2014 Hei! Gratulerer med ny bil! Kan nevne for deg at denne bilen er ikke en original sportline. Mangler utstyrskode for dette. Slik at om den er korrekt ombygd eller bare merke ombygd aner ikke jeg. Men det som vil være feil er. Stabstag framme og bak, styresnekke og foringer front av traversbak. Samt fjærer og dempere. Ustyr på utifra understellsnr. Trodde Sportline var Skinninteriør og bare det jeg, så var sikker på at den var dekaltrimmet siden den IKKE har skinninteriør...... men da er det bare senket og stivet understell som ligger i Sportline-spec ??
Egil Posted April 14, 2014 Author Posted April 14, 2014 Så denne lå ut på finn som auksjon. Tenkte kraftig over å bytte ut 220'n med denne, fryktelig fin bil! Stemmer det ja, kjøpte den på auksjon. Gratulerer med CE, og med 4 trinns automat, det er ikke ofte vi ser på en 300 CE-24. Takker, tror det kan bli bra dette ja, har lite og ingen kunnskap om CE og hva som gjelder på disse, så visste ikke at det var en sjelden kombinasjon Ser ut som den er ganske hel utvendig i hvert fall. Flott farge og fine felger 2-dørs 124 er noe helt spesielt! Bilen er egentlig helt grei utvendig ja, er en del mangler innvendig + ganske skitten, satser på at det finnes tilsvarende biler til hugging for å få komplettert interiøret etterhvert.
Stein Arnestuen Posted April 14, 2014 Posted April 14, 2014 Jeg synes jeg ser at det er stoff i setene? Ser også på SA codene at det er lite ekstrautstyr, sikkert en gjerrig tysker som bestilte denne i 1991. Jeg har en akkurat lik, og den er spekket med ekstrautstyr.
Egil Posted April 14, 2014 Author Posted April 14, 2014 gjerrig nei. Det er ikke stoff, men velour. Det eneste som var dyrere enn skinn Og de er skikkelig komfortable og !
Egil Posted April 22, 2014 Author Posted April 22, 2014 Har nå fått taksert innsiden litt der jeg oppdaget rust etter "underspylingen" jeg tok på bilen. Egentlig ikke så helt galt mtp at bilen er 23 år. Er popnaglet nye plater fra utsiden...... Har forstått det slik at disse bilene har helt eller delvis doble plater i bunn. Førersiden etter å ha skrapet bort beskyttelsen Passasjersiden, også her etter delvis fjernet beskyttelse Teppene inni "kofferten" på bilen måtte ut og spyles reine med høytrykk, og jammen dukket det ikke opp litt snop her og... Høyre siden har jeg tilogmed fått med litt fugeskum på kjøpet Venstresiden Støtdemperfester - omtrent likt på begge sider, lett rep. , men som bør tas før det forverres. Ser fin ut inni bak da Har vel kommet frem til at det er et WALD kit som sitter på bilen. Får se hva som gjøres her, har liggende en tverrliggende bakdel med en oval potte ut på hver side, tilpasser kanskje denne etterhvert da fangeren uansett er skadet på rett sted for denne modifiseringen, har og en enkel svær oval AC-Schnitzer liggende, men da må skaden repareres og fanger lakkes Uansett så må de runde pottene bort etterhvert, synes ikke de passer inn
Tonny S212 Posted April 22, 2014 Posted April 22, 2014 Gratuler finn bil, når du bytter potter må du ha Brabus potter dei er tøffe
Egil Posted October 25, 2014 Author Posted October 25, 2014 Da blei det endelig anledning til å gi denne litt oppmerksomhet igjen. Er i godt selskap med en annen tidsriktig grønn Tysk 2-dørs coupe, en -85 Opel Monza 3,0GS/E !! Har i dag begynt å plukke bort noen utvendige deler, trodde noen innfestinger var ødelagte på fangerne, men viste seg at det bare mangler noen festebolter Bilen ser meget bra ut under stort sett, men fant litt mer rust foran på kanalene etter å plukka av wald-skjørta og originalplasten under disse. Må etterhvert og få gjort noen justeringer/rep. på motoren, er skikkelig tregstarta når den er kald. Produsentlapp innstøpt i begge sideskjørtene:
Egil Posted October 26, 2014 Author Posted October 26, 2014 skal ikke selge felgene da? :lol: Kan kanskje selge felgene ja, har noen andre som jeg tenker å bruke etterhvert dersom de matcher bilen bedre. Usikker på tilstand da jeg bare har kjørt bilen noen få kilometer på prøveskilter, merket da ikke noe som kan relateres til hjula, men det er en liten bulk i en av felgene som jeg kan se av skader på de. Greit mønster i dekka er det og. Er brukt spacer bak. Bare å komme med bud på hjula ! Bredde 8,5x19 ET35 Bakdekk 235/35ZR19 - slitte dekk Framdekk 225/35ZR19 - gode dekk Tror merket er CMT ?? Står ihvertfall det bak på de
Egil Posted January 31, 2015 Author Posted January 31, 2015 Har fått reingjort litt i gulvet og oppover hjulhuset på passasjersiden foran i dag. Blir en sveisejobb her ja. Det er noen rester fra popp-nagler på bildet, det var poppa en plate over det store hullet i rammevangen..... :lol: Har og laga litt spesialverktøy da det kan være trøblette å få opp dørene når bilen henger på 2-søyleren. Modifiserte en transport-ramme for firhjulinger, og kasta på noe annen stål-frakte-emballasje, samt bolta fast noen låsbare hjul under.
Arnfinn Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Du skriver at denne har forgasser, antar dette ikke stemmer? Alle 300-24 har vel mekanisk innsprøytning?
Jolarsen Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Du skriver at denne har forgasser, antar dette ikke stemmer? Alle 300-24 har vel mekanisk innsprøytning? Lurte på dette selv, synes det er rart om en så "moderne" motor har forgasser..
per89 Posted February 5, 2015 Posted February 5, 2015 Skal vel være elektromekanisk innsprøytning,- KE-jetronic (CIS) på denne vel?
Egil Posted February 8, 2015 Author Posted February 8, 2015 Du skriver at denne har forgasser, antar dette ikke stemmer? Alle 300-24 har vel mekanisk innsprøytning? Jeg skreiv nok ikke bare - forgasser -, men - "elektronisk forgasser" - i hermetegn da Da jeg ikke veit korrekt betegnelse på dette systemet, har aldri skrudd i tilsvarende og har derfor null peiling på navn og oppbygning. Men jeg hadde nok forventet et vanlig Injection-system når jeg åpnet panseret på denne ja. Rekner med at dette må plukkes i biter og byttes noen biter for å få motoren til å gå reint og skikkelig. Så må nok søke hjelp fra andre her, kanskje noen her inne kan påta seg denne jobben ? Men først nå så skal bilen bli vanntett før den tas ut fra verkstedet. Driver og leiter etter hva som er handelsvare av sveisebiter for gulv på disse, er lite å finne ser det ut for.
modzona Posted February 8, 2015 Posted February 8, 2015 Grovt sett så kan man si det slik at systemet er mekansik med elektronisk fin justering. Denne motoren er en overgang fra m103 til m104. Det vil si at blokk/topp er ny mens innsug/tenning er fra m103. De senere m104 motorene har et rent elektronsik tennings system. Akkurat denne motoren her kan gå uten ECU'n koblet til, dog noe grovere.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now