Jump to content

Import av delebil


Guest vihovde

Recommended Posts

Guest vihovde

 

Det er 25% mva, ja. Av bilen + frakt. Mener de beregner 2500,- i frakt.

 

Når det gjelder bilen, så er det vel bedre å se etter en 90-mod, så får du et interiør som er brukbart.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gøran O

Vet ikke om det er det du tenker på. Men skiltene du må ha er eksport skilter. Skiltene som er for eksport har et rødt lite merke, mens de vanlige prøveskiltene har et gult lite merke.. Eller var det motsatt?  Har et par hjemme som jeg kan sjekke etter jobb..

 

Ellers er det bare å stoppe på grensa og få papirer der, og så må momsen være betalt 1. virkedag. (De gidder som regel ikke å ta betaling på grensa)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er det du tenker på. Men skiltene du må ha er eksport skilter. Skiltene som er for eksport har et rødt lite merke, mens de vanlige prøveskiltene har et gult lite merke.. Eller var det motsatt?  Har et par hjemme som jeg kan sjekke etter jobb..

 

Ellers er det bare å stoppe på grensa og få papirer der, og så må momsen være betalt 1. virkedag. (De gidder som regel ikke å ta betaling på grensa)

 

 

 

 

Trenger man eksportskilter, forsikring osv hvis man henter bilen på henger?

Link to comment
Share on other sites

Ved eksport skilter trenger man ikke forsikring. Dette er da inni prisen til skiltene. Kan få skilter som varer alt ifra et par dager til ca en måned..

Koster ca 100 EUR. Så det er vel ikke altfor gale.. :)

 

Hvis du henter bilen på henger, så trenger du ikke skilter.

Vet ikke hvorddan det er med forsikring. Men tror det er de samme reglene som hvis du kjører i Norge..

 

Det billigste er nok å hente den, og kjøre den hjem på eksport skilter..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hentet nylig en delebil selv, og for enkelthets skyld så ordnet jeg bare eksportskilter. Disse var en del dyrere enn jeg husket, og kom på ca 180€ mener jeg å huske (I hvertfall grisedyrt i forhold til hva jeg gav for bilen). Dersom du vil bruke norske prøveskilt mener jeg å huske at du må skru av de tyske skiltene på grensen til Danmark og sette på prøveskiltene der - mulig ting er endret den siste tiden, men slik var det i hvertfall før.

 

Her er bilen (og eksportskiltene) jeg hentet meg;

 

23-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

180 EUR?

 

Hørtes ganske dyrt ut..

Hvor lenge var det for?

 

Siste bilen jeg henta betalte jeg rett over 100 for skilta.(Rett rundt påske i fjor) Og disse gjaldt i 21 dager.. :)

 

De tyske skiltene skal vel egentlig være levert inn før utreise.

Og tyske prøveskilter tror jeg du må være tysk for å få..

Tror ihvertfall det var det de sa (Er ikke så stabil på tysk)

 

Hvis du vil ha norske prøveskilter så blir dette og ganske dyrt etter tid.

Ligger vel på en 350NOK pr dag her..

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker ble regnestykket noe á la;

- forsikring (15dager minimum) 100€

- skilter 30€

- gebyrer 40-50€

 

Norske prøveskilt ligger visstnok på 250kr pr dag. De tyske skiltene må nok leveres inn på grensen regner jeg med..? Er usikker på denne prosedyren, dette er noe jeg leste for en god stund siden.

Link to comment
Share on other sites

Da betalte du ihvertfall en god del mer enn det jeg har gjort.

Betalte toppen 120 EUR fo skiltene jeg hadde..

 

Tyske prøveskilter kan du ikke kjøre ut av Tyskland med.

Men eksport skilter går i Norge og. De kan du kjøre på i Norge til utløpsdatoen. (Forsikringen dekker dette)

 

Har både hatt tyske prøveskilter, og eksport skilter når jeg har hentet bil.

Med prøveskiltene ble jeg stoppet når jeg kom inn i Norge. (Hadde egentlig ikke lov til å kjøre i Danmark med dem)

 

 

Ligger de norske prøveskiltene på så lite som 250?

Mener at de har steget kraftig de siste årene..?

Dette må sjekkes opp..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Når det gjelder skilter i Tyskland...

 

for å få tyske prøveskilter må du ha en tysk adresse, dette er "blekkskilt" som egentelig skal leveres tilbake for makulering når du komme til den tyske grensen, men ingen spør om dem så jeg pleier bare å hive dem når jeg kommer til norge, disse lages av en skiltmaker i tyskland og  har gul stipe i kanten til venstre.

 

Tyske tollskilt fungerer nesten på samme måte, men med de kan du også kjøre på helt til Norge, disse kan alle få "kjøpt"

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...