Jump to content

Recommended Posts

Posted

God kveld 8)

Jeg har litt problemer med å få det nye sveisapparatet til å sveise :lol:

Det er et helt nytt og ubrukt Esab C250 mig apparat.

Dette er 3fas med 400volt.

Ifølge sikringsboksen i mekkelokalet så står det 400v 32a på automat sikringene. Så da skulle vel strømmen være i boks, men null sveis.

Når jeg skal prøve å sveise så skjer det absolutt ingenting, tråd er ny samt full gassflaske.

Trådmating virker uten problemer, men sånn som jeg har forstått det så går den på en egen 12v motor.

Noen som har peiling?

Jeg hadde først et nytt esab c170 som var kjøpt på jula, dette funket heller ikke å da jeg dro på jula å leverte inn det så skulle de sende det på verksted. Men 2 dager etter innlevering så ringte de å sa de ikke hadde verksted i trondheim å at det derfor tar for lang tid. Så da sa de jeg kunne komme å hente dette c250 apparatet istede, men det funker heller ikke :lol:

Posted

du bør sjekke om du har alle 3 fasene inn på maskinen?

Mål spenning (DC-likespenning) mellom jord og kontaktrøret (der tråden går ut). Normalt ligger denne på 15-25VDC.

Sjekk for sikkerhets skyld mellom jorduttak og i sentralkoblingen (der hvor sveisepistolen er innfestet på maskinen også, kan være brudd i sveisepistolen?

Regner med at du har kontktrør i pistolen fremme, da det er det som overfører strømmen fra trafo/likeretter til sveisetråden.

Åpner gassen?

Posted

du bør sjekke om du har alle 3 fasene inn på maskinen?

Mål spenning (DC-likespenning) mellom jord og kontaktrøret (der tråden går ut). Normalt ligger denne på 15-25VDC.

Sjekk for sikkerhets skyld mellom jorduttak og i sentralkoblingen (der hvor sveisepistolen er innfestet på maskinen også, kan være brudd i sveisepistolen?

Regner med at du har kontktrør i pistolen fremme, da det er det som overfører strømmen fra trafo/likeretter til sveisetråden.

Åpner gassen?

Alle fasene er i maskinen.

Jording er på og gassen åpner uten problemer.

Skal sjekke litt i morgen om jeg blir noe klokere :lol:

Posted

skru av lokket på høyre side og sjekk sikringer også.

Hvis ikke så er det vell garanti på den siden den er ny, så er da bare å ringe Jan på Sveieshuset Tondheim!

Posted

skru av lokket på høyre side og sjekk sikringer også.

Hvis ikke så er det vell garanti på den siden den er ny, så er da bare å ringe Jan på Sveieshuset Tondheim!

Blir vel å dra innom sveisehuset på mandag om jeg ikke får liv i det i morgen.

Bor bare 3 min unna de så 8)

Posted

Du sier det står 400V 32A på sikringen. Er det rating som er på selve sikringen, eller er det reell spenning?

Bare en tanke om at det kan være en 220 tre-fase......

Posted

Du sier det står 400V 32A på sikringen. Er det rating som er på selve sikringen, eller er det reell spenning?

Bare en tanke om at det kan være en 220 tre-fase......

Er det jeg er litt usikker på om det er kun i sikringsboksen det står 400v og at det ikke er det:P

Posted

Finn fram voltmeteret og mål spenningen i kontakten.

Du skal ha ca 400volt L1-L2, L2-L3 og L1-L3 og ca 230v L1-N, L2-N og L3-N.

Posted

er det 400V så er det røde kontakter. 230V er blå eller grå hvis det er gammelt anlegg.

Det er jo et uber gammel bygg (trolla brug) for de som vet hva/hvor det er.

Men sikringsskapene i alle lokalene er oppgradert til nye med automatsikringer.

Jeg vet ikke når dette er gjort.

Står pr idag 2stk 3fas (blå storkontakt) på sikringskapet.

Jeg har sett det er 2 typer blå kontakter, en liten og en stor type.

Trenger jeg noe fancy utstyr for å måle dette eller et helt simpelt voltmeter?

Posted

Okei da er det et 230volt anlegg. Så glem det jeg sa om 400volt.  Blå kontakter er alltid 230v

Du skal ha 230volt fase-fase og 130volt fase-jord.

Simpelt voltmeter som måler vekselspenning så får du målt ;)

Ser at esab Origo™ Mig C170 er 400volt apparat. Slik at der har du nok feilen for at du ikke får liv i det.

C171 er 230volt versjonen.  Samme gjelder for c250 og c251.

Posted

Tørr jeg da spørre hvordan du fikk en 400v kontakt i en 230v kontakt ?

Hvis jeg har forstått det rett så er det selve sikringen det står på å det er korrekt. Billigere å lage sikringer som kan brukes i både 230volt anlegg og 400volt anlegg. Så lenge du ikke har skilt jord og N-leder så har du ikke behov for en sikring med 4 tilkoblinger. Men uansett vil N-leder aldri brytes i en sikring. Handler om jordstrømmer osv. er ikke noe poeng å ta opp her da det er ganske komplisert.

Posted

Men i det sveisapparatet jeg har og hadde.

c170 som jeg hadde med 400v og c250 nå med 400v.

Begge med rød kontakt og 5 stikker. Men kun 4 stikker er i bruk, altså L1,L2,L3 og jord.

Er også kun 4 ledninger i sveisapp, ikke noen som er tilkoblet N på rød kontakten. :?

• 3 weeks later...
Posted

N brukes viss du trenger 230 strøm feks.lys/vinkelsliper men da må du gå via ett strømskap.

Har du lys i maskinen men den sveiser ikke så har du mest sannsynlig en fase feil, da må du åpne kontakten på sv. ap. Å bytte om på fasene prøv feks. Å bytte ledning som står i L1 til L2 eller L3 husk at det ikke er vits å prøve N viss du kobler rett i sv.ap.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...